خبرگزاری کار ایران

ظریف:

جمله پمپئو در رابطه با مردم ایران به معنای جنایت جنگی است/ واژه تحریم مبنای حقوقی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۵۳۰

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدامات آمریکا نه تنها برای اجرای قانون نیست که برای نقض قانون است و این اقدام ناقض برجام و ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» گفت: عصر حاضر، عصر درهم‌تنیدگی اقتصاد و تجارت در عرصه جهانی است. پدیده‌هایی مانند عصر جهانی شدن سرمایه و خدمات و اتصال زنجیره‌های تولید و تامین جهانی، نشانه‌های مهمی از این پیوستگی در میان اقتصادهای کشورها است. 

وی افزود: توسعه تجارت جهانی و کمرنگ شدن مرز دو حوزه داخلی و خارجی در کنار پدیده‌ اقتصادهای نوظهور که رتبهبندی سنتی اقتصادهای بزرگ متحول ساخته‌اند، گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت فوق‌العاده معاملات پولی و بانکی، جهانی شدن فرایند توزیع و مبادله کالا و خدمات، تصویری را ارائه می‌دهد که هم می‌تواند نویدبخش و هم مخاطره‌آفرین باشد. نویدبخش از این خاطر که بستر و ظرفیت‌هایی را برای رشد کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان از بهترین نمونه‌های آن است و مخاطره‌آفرین از این جهت که آسیب‌پذیری جوامع مستقل در برابر اراده قدرت‌های بزرگ و زورگو را افزایش می‌دهد. 
وی ادامه داد: در عصر پیوستگی اقتصادهای جهانی، حوزه‌های اقتصادی، مالی، علمی و فناوری وزن بیشتری در مولفه‌های قدرت ملی دارند، تصریح کرد: امروزه یکی از شروط لازم برای رسیدن به امنیت ملی و حفظ نظام سیاسی از تهدیدات راهبردی و جهانی مدنظر قرار دادن ملاحظات اقتصاد سیاسی است. تحول مفهوم امنیت ملی از فقدان تهدید به امنیت پایدار سبب شده بیش از گذشته مفاهیم اقتصادی و دوام رشد اقتصادی مدنظر دولت‌ها قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: پیوستگی اقتصادهای جهانی تکالیف جدیدی برای دولت‌ها ایجاد کرده و موجب پررنگ شدن عناصر اقتصادی در سیاست خارجی شده است، دیگر مانند گذشته دستور کار اصلی دستگاه‌های دیپلماسی موضوعات سیاسی و امنیتی نیست بلکه سیاست خارجی جدید با درون مایه موضوعات رفاهی، اقتصادی و اجتماعی دیده می‌شود. به همین خاطر سیاست خارجی با تنوع موضوعات در دستورکار مواجهه است و دولت یازدهم و دوازدهم بهبود معیشت مردم را دستورکار خود قرار داده یا لااقل تلاش شده سیاست خارجی باری بر زندگی مردم تحمیل نکند. 
وزیر امور خارجه گفت: پس از روی کار آمدن دولت ترامپ مشاهده کردیم که حوزه دیپلماسی به عرصه‌ای برای گفت‌وگو جهت کاهش تراز منفی بازرگانی میان کشورها و مناطق، افزایش یا کاهش تعرفه‌ها، تحریم‌ها یا معافیت‌های از تحریم‌ها، مقابله با جرایم مالی در سطح بین‌المللی و سیاست‌های انرژی برای رقابت‌های استراتژیک تبدیل شده است. این در حالی است که چالش‌های کلاسیک و خطرات ناشی از رقابت‌ها و تنازعات کنشگران دولتی و تهدیدات روزافزون ناشی از کنشگران غیردولتی هم کاهش نیافته است.

وی ادامه داد: امروز آمریکا از جنگ افزارهای جدیدی استفاده می‌کند که مردم عادی را هدف قرار می‌دهد. باید دو مفهوم را برای شما در این راستا مطرح کنم که یک مفهوم تحریم و مفهوم دوم تروریسم اقتصادی است.

وی با بیان اینکه استفاده از واژه تحریم مبنای حقوقی ندارد، گفت: تحریم را که مترادف sanction به کار می‌بریم؛ یک واژه حقوقی به عنوان ابزار اعمال تصمیم قانونی است. اگر قانونی باشد می‌توانید از ابزار استفاده کنید. مثلا کسی که از چراغ راهنمایی رد شد شما می‌توانید تحریمش کنید اما اقدامات آمریکا نه تنها برای اجرای قانون نیست که برای نقض قانون است و این اقدام ناقض برجام و ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت است و آمریکا هنوز  شورای امنیت را ترک نکرده و لذا غیر قانونی است و کلمه sanction استفاده غیرحقوقی است.

ظریف خاطرنشان کرد: بنابراین پیشنهاد می کنم دوستان که می‌خواهند از تروریسم اقتصادی استفاده نکنند از واژه اقدامات قهرآمیز استفاده کنند چرا که تحریم واژه غلطی است.

وی یادآور شد: بحث دوم تروریسم اقتصادی است؛ اگر شما دوست نداشته باشید در دیکشنری واژه تروریسم را نگاه کنید باید بگویم آن معنایی که توافق شده این است که تروریسم اقدامات قهرآمیز یا تحقیر کننده علیه غیرنظامیان برای وادار کردن مردم کشوری به انجام یک سیاست مشخص است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمله آقای پمپئو در این رابطه این است که اگر مردم ایران می‌خواهند غذا بخورند، دولت آنها باید سیاست‌های ما را دنبال کند و این حرف به معنای جنایت جنگی است.

ظریف تاکید کرد: وقتی ایالات متحده عنوان تحریمی بانک مرکزی ایران را تغییر می‌دهد، تنها تفاوت این اختلاف این است که بانک مرکزی دیگر نمی‌تواند غذا و دارو خریداری کند و اجازه ندارد به عنوان اهرم و ابزار خارجی ایران در خارج از کشور غذا بخرد. این مجموعه را که کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که این موارد نه تنها حائز شرایط تحریم نیست که حائز شرایط تروریسم اقتصادی است و تروریسم اقتصادی به لحاظ اینکه شهروندان هدفش هستند جنایت جنگی محسوب می‌شود. در جنگ نظامی شهروندان هدف جانبی هستند اما در جنگ اقتصادی دولت آمریکا اصل تروریسم را بر مبنای اقدام علیه شهروندان قرار داده است.

وی گفت:‌ قبل از برجام کشور ما به دلیل قطعنامه‌ها با مشکلاتی از قبیل عدم تمایل شرکت‌ها به همکاری، کاهش سهم ایران از بازار انرژی، همچنین عدم دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت و افزایش هزینه مبادله،  تضعیف ارزش پول ملی و موانع پیش روی گردشگری و بروز مشکلات جدی در حوزه صنعت نفت مواجه بود و اجرای برجام شرایطی را مهیا کرد که به سمت عادی‌سازی روابط اقتصادی رفتیم و در حدود دو سال و نیم توفیق‌های خوبی ایجاد شد که برخی خیلی زود فراموش کردند.

وزیر امور خارجه  تاکید کرد: البته به دلیل نقض عهد آمریکا و خروج از برجام، تروریسم اقتصادی اعمال شد و فعالیت‌های اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه شد و این فشار در حال افزایش است  و البته توان کشور برای مقابله با این فشارها هم در حال افزایش است و در مقابل این فشارها راهبرد کشور ما مقاومت حداکثری است.

ظریف با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی مقاومت یکی از مهمترین امور شناسایی قوت طرف مقابل است، یادآور شد: حوزه مبادله پولی و بانکی حوزه‌ای است که آمریکا با تکیه بر توان دلار از توان بالایی برخوردار است و می‌تواند با محروم کردن شرکت‌ها باعث قطع ارتباط آنها با ایران شود پس یکی از راهکارها استفاده از روش‌هایی است که از سوی آمریکا قابل رصد نباشد.

وزیر امورخارجه کشورمان  در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در تشریح راهکارهای ایران برای مقابله با فشار اقتصادی آمریکا  تصریح کرد : یکی از این راهکارها موضوع تهاتر است ، مذاکراتی با برخی از کشورها با روشهای پیچیده تهاتری آغاز کرده ایم ، مذاکرات در این چارچوب با برخی از کشورها به سامان رسیده است و این مذاکرات با برخی دیگر از کشورها نیز در حال  سامان یافتن است .

وی به موضوع اینستکس اشاره کرد و گفت: اگر  اروپایی‌ها اراده سیاسی لازم را  از خود برای اجرایی شدن این موضوع  نشان دهند این طرح نیز در همین چارچوب خواهد بود و این برای آمریکا باید یک زنگ خطر باشد که نزدیکترین  متحدانش حال نه در عمل بلکه در تئوری در حال فاصله گرفتن از دلار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز