خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

از دوران اثر روانی خروج آمریکا از برجام عبور کرده‌ایم/ شکست‌های متعدد آمریکا، ترامپ را با توهم سرنگونی پهپاد ایرانی مواجه کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۷۷۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: امروز با عبور از اثر روانی خروج آمریکا از برجام، ارزش پول ملی نسبت به سال گذشته بهتر شده و به نوعی می‌توان گفت ایالات متحده آمریکا نیز تنها آخرین تیرهای ترکش خود را مورد استفاده قرار می‌دهد و ابتکار جدیدی برای اعمال فشار در اختیار ندارد.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به گزارش رسانه‌های بین‌المللی در خصوص افزایش ارزش ریال در ماه‌های جاری و ایجاد ثبات نسبی در حوزه اقتصادی کشور در پاسخ به این سوال که آیا کشور از مرحله تاثیرگذاری روانی تحریم‌ها عبور کرده است، گفت: با توجه به روندی که در سال‌های اخیر در خصوص اقدامات محدودکننده‌ای که ایالات متحده و هم پیمانانش علیه ایران اعمال کرده‌اند شاهد بودیم؛ موضوع تحریم‌ها دیگر برای کشورمان مساله جدیدی نیست؛ چراکه ما سال‌های متمادی و حتی در دوران جنگ تحت ظالمانه‌ترین فشارها قرار داشتیم و رهبر انقلاب هم در بیانات اخیرشان به این مساله اشاره کرده و گفتند که کشورهای خارجی حتی حاضر به فروش سیم خاردار هم به ما نبودند. 

وی ادامه داد: ما توانستیم چهاردهه را با موفقیت پشت سر بگذاریم و از تنگناها عبور کنیم. ملت ما به این نوع اقدامات دشمنان نظام و انقلاب عادت دارند.

زارعی افزود: البته همواره مشکلاتی بوده اما امروز هم به لحاظ دانشی و هم به لحاظ دسترسی‌ها توانسته‌ایم این تنگناها را پشت سر گذاشته و به دورانی از سازندگی، ثبات و پایداری در حوزه‌های مختلف برسیم و می‌بینیم که حتی پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و حتی خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ملت ما مسیر خود را ادامه داده و توانسته علیرغم همه محدودیت‌ها دوران ثبات و پایداری در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی را تجربه کند.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: امروز با عبور از اثر روانی خروج آمریکا از برجام، ارزش پول ملی نسبت به سال گذشته بهتر شده و به نوعی می‌توان گفت ایالات متحده آمریکا نیز تنها آخرین تیرهای ترکش خود را مورد استفاده قرار می‌دهد و ابتکار جدیدی برای اعمال فشار در اختیار ندارد. 

وی ادامه داد: آنها نیز به این باور رسیده‌اند که این نوع تحریم‌ها نمی‌تواند دولت و ملت ایران را وادار به عقب‌نشینی کند؛ لذا با توجه به تجربه‌هایی که در چهاردهه اخیر کسب کرده‌ایم بسیار توانمندتر از گذشته مسیر را دنبال می‌کنیم و این مساله باعث نوعی از قدرت و قوت برای ما شده که توانستیم با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و عدم اتکا به منابع فسیلی، به نوعی ساختار اقتصادی خود را از وابستگی به نفت و خام‌فروشی جدا کنیم. 

وی افزود: همین مساله نیز باعث نگرانی کاخ سفید شده که این تحریم‌ها دیگر کارآمدی و اثرگذاری خود را از دست داده و بیش از این نمی‌توانند از این حربه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

زارعی با اشاره به ورود کاخ سفید به فاز جدید عملیات روانی علیه تهران گفت: با ناامیدی ایالات متحده از تاثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی برای تسلیم ایران، امروز واشنگتن اعزام بخشی از نیروهای سخت‌افزاری برای ایجاد عامل ترس و فشار روانی را در دستور کار قرار داده است. 

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها هم در عرصه عملیات روانی و هم در عرصه دیپلماسی دچار مشکلات عدیده شده‌اند و نمونه آن شکستی بود که واشنگتن در نشست اخیر شورای حکام سازمان انرژی اتمی متحمل شد و نتوانست برای نشستی که خودش درخواست آن را داده بود، حتی چند خط جمع‌بندی به عنوان دستاورد کسب کند. 

زارعی افزود: امروز اختلافاتی در بدنه حاکمیتی آمریکا چه در کنگره و چه در محافل دیگر نسبت به چگونگی تعامل با ایران دیده می‌شود. 

این کارشناس ارشد سیاست خارجی گفت: همین شکست‌ها نیز باعث ایجاد توهماتی در ذهن رئیس‌جمهور آمریکا شده که ادعا می‌کند آمریکا پهپاد ایران را مورد هدف قرار داده در حالی که مقام‌‌های ارشد نظامی ایران با روشنگری اعلام می‌کنند که هیچ یک پهپادهای ایران در جریان عملیات‌های خود آسیب ندیده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز