خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد؛

پاسخ اسماعیلی به سوالاتی درباره شماره اعلامی دادسرای ارشاد، شایعات پرونده نجفی، آزادی نزار زکا، پرونده، حسین فریدون و مهناز افشار و همسرش

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۰۸۳

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر که هوا گرم است مومنین احساس نگرانی می‌کنند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند. ما در این روزها یک نماد عینی از امر به معروف و نهی از منکر را از سوی یکی از شهروندانمان شاهد بودیم که احساس مسئولیت کرد و دیدیم که این اقدام چقدر اثربخش بود و هم شرکت و هم خود فرد عذرخواهی کرد و گفت من خود را مقید به قوانین جامعه می‌دانم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک عید سعید فطر و تشکر از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: در جلسه‌ای که در روزهای آغازین ماه رمضان به دلیل حرکت این ماه توصیه‌ای را در جهت رعایت شئون اسلامی و ایرانی داشتم. الان که ماه مبارک به اتمام رسیده عرضم را اینگونه تکمیل می‌کنم که فلسفه ماه رمضان یک ماه تمرین است برای یک عمر زندگی. در حال حاضر که هوا گرم است مومنین احساس نگرانی می‌کنند که برخی هموطنان شئونات اسلامی را رعایت نکنند.

تقدیر از اقدام راننده اسنپ

وی ادامه داد: ما در این روزها یک نماد عینی از امر به معروف و نهی از منکر را از سوی یکی از شهروندانمان شاهد بودیم که احساس مسئولیت کرد و دیدیم که این اقدام چقدر اثربخش بود و هم شرکت و هم خود فرد عذرخواهی کرد و گفت من خود را مقید به قوانین جامعه می‌دانم.

قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر را بازنشر کنید

اسماعیلی تاکید کرد: می‌خواهم عرض کنم قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر را بازنشر کنید. در ماده ٤ این قانون امر به معروف زبانی و نوشتاری را مختص همه دانسته اما امر به معروف عملی وظیفه ظابطان است. ماده ٨ قانون می‌گوید مردم از حق ارشاد و تذکر در مورد دولت برخوردار هستند و در قالب شرع و قوانین می‌توانند از همه اجزای حاکمیت از امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنند و این تنها مختص به موضوع عفاف و حجاب نیست.

وی افزود: هرکس به دستگاهی مراجعه کرد و شاهد منکری بود، می‌تواند زبانی و نوشتاری وظیفه امر به معروف را به جا آورد. ما از آمران به معروف و ناهیان از منکر وظیفه حمایتی داریم و احیای این فریضتین می‌تواند امنیت را در جامعه به ارمغان بیاورد.

آیین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان ابلاغ شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در اجابت خواست عمومی مردم بر اساس وعده‌ای که داده بودیم، خبر ابلاغ آیین‌نامه رسیدگی به دارایی کارگزاران نظام را داریم. تصویب آیین‌نامه با تاخیر انجام شده بود و رییس قوه قضاییه گفتند ما معطل ماندن هیچ قانونی را نمی‌پذیریم و آیین‌نامه جامعی برای این موضوع تهیه و روز گذشته نیز ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: این قانون برای مچ‌گیری نیست و می‌خواهد از مسئولان جمهوری اسلامی صیانت کند و ثابت کند مسئولان ما آلودگی به مسائل مادی ندارند اما چنانچه مسئولی تخلف کند، سازوکار برخورد نیز پیش‌بینی شده است و همچنین شرط شده هرکس باید قبل از انتصاب تعهد دهد با انتصاب در آغاز و پایان دوره، اموال خود را اعلام کنم که اگر تعهد ندهد، نمی‌تواند حکم بگیرد و داوطلب عضویت در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کلانشهرها شود.

شماره اعلامی دادسرای ارشاد تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد

ورود به حوزه خصوصی و تحقیق و تفحص مجاز نیست

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شماره اعلامی دادسرای ارشاد و اینکه این کار موازی با نیروی انتظامی است یا خیر و امکان سوءاستفاده از این قانون گفت: این مساله تکلیف خیلی‌ها را مشخص کرد که البته ناظر بر اقدامات علنی است و ورود به حوزه خصوصی و تحقیق و تفحص مجاز نیست. ما و پلیس همکار هستیم و کار موازی بین ما اتفاق نمی‌افتد.

تمام هنرمان اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را نمی‌شناسیم

وی در خصوص آخرین وضعیت نزار زکا گفت: تقاضای این مساله برای ما واصل شده و گفتند شخص درخواست آزادی مشروط داشته و رییس‌جمهور لبنان هم درخواست مساعدت کرده‌اند. ما تمام هنرمان اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را نمی‌شناسیم و این تقاضا را در چهارچوب قانون بررسی کردیم.

امروز نزار زکا را تحویل نمایندگان لبنان می‌دهیم

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: حزب الله لبنان هم موافقت با این درخواست را برای کشورشان مفید دانستند که همین مساله موجب شد درخواست آزادی مشروط زندانی بررسی شود. ما تقاضای فرد را داشتیم که زندان هم تایید کرد که در مدت محکومیت حسن رفتار داشته و دادگاه ما امروز ایشان را تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد داد.

اعلام احکام برخی پرونده‌های مفاسد اقتصادی

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مفسدان اقتصادی گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی از اولویت‌های دستگاه قضا است و پیش‌بینی کرده‌ایم یک تا دو شعبه به شعب ویژه اضافه شود. در این مدت حکم موسسه مالی البرز ایرانیان صادر شد. همچنین پرونده مسلم بلال‌پور و همسر ایشان به تهران ارجاع شد که متهم اول به ٢٠ سال حبس و تحمل ٥٠ ضربه شلاق و همسر وی به ١٠ سال حبس و هر دو به ضبط اموال محکوم شدند. فهرست دیگر محکومیت‌ها نیز اعلام خواهد شد.

هر پرونده‌ای احساسات عمومی را جریحه‌دار کند بصورت ویژه رسیدگی می‌کنیم

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص روند بررسی پرونده محمدعلی نجفی گفت: سرعت عمل در دستگاه قضا خواست همه مردم است و همه پرونده‌ها با بازتاب اجتماعی همراه است. هر پرونده‌ای احساسات عمومی را جریحه‌دار کند توام با دقت با سرعت و بصورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: اقتضا دارد این پرونده هم بصورت ویژه رسیدگی شود. در بعد قضایی پرونده هیچ ابهامی ندارد. هم وضعیت قتل و هم اقاریر متهم و هم صحنه و هم کارهای تخصصی و پزشکی قانونی انجام شده و پرونده به قدری شفاف بود که نیازی به صرف زمان بیشتر نداشت. درخواست دارم در این حوزه فضاسازی نشود.

در صحنه جرم کسی حضور نداشته و ما نمی‌توانیم شاهد بتراشیم

اسماعیلی یادآور شد: ما به پرونده‌های دیگری همچون قتل بنیتا هم به سرعت رسیدگی کردیم اما جریانات سیاسی به دنبال آن نبودند و ما مورد تحسین قرار گرفتیم. در حال حاضر پرونده قتل امام جمعه کازرون هم به سرعت در حال بررسی است. تقاصا دارم رسانه‌ها از حاشیه‌سازی برای این پرونده‌ها اجتناب کنند. ما با رعایت اخلاق و قانون می‌توانیم امنیت را به جامعه بازگردانیم.

وی ادامه داد: یک نماینده مجلس با من تماس گرفت و گفت از شاهدان ماجرا پرس و جو نشده است. من پاسخ دادم در صحنه جرم کسی حضور نداشته و ما نمی‌توانیم شاهد بتراشیم.

بازرسی کل کشور و دادستان‌ها برای بررسی مقصران حادثه سیل وارد عمل شده‌اند

اسماعیلی در رابطه با آخرین وضعیت دستور رییس قوه قضاییه برای بررسی مقصران حادثه سیل گفت: اوامر ریاست قوه قضاییه ابلاغ شده و هم سازمان بازرسی کل کشور و هم دادستان‌ها وارد عمل شده‌اند. البته رییس‌قوه گفته‌اند فقط شرایط حال را نبینیم و اگر تغییر مسیر رود باعث سیل شده باید ببینیم این مساله به دستور چه کسی رخ داده و فقط مسئولان فعلی را نبینیم و پیشینه حادثه را بررسی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص قتل امام جمعه کازرون و پخش بازجویی مقدماتی از طریق تلویزیون و از محرمانگی خارج شدن روند قضایی گفت: متاسفانه در روند اطلاع‌رسانی این پرونده اشتباهاتی رخ داد که ما پیگیری کردیم و اتفاق رخ داده را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم و یکی از جهاتی که هم ما تاکید داریم موارد از لسان سخنگو مطرح شود، همین است. یک تفاوت در اطلاع‌رسانی بنده و همکاران بنده است که هیچ‌گاه اسمی از متهم به زبان نیاوردم. ما از بیان هویت متهم تا زمان صدور حکم اجتناب می‌کنیم. خوب است اصحاب رسانه هم پرونده را اینطور مطرح کنند.

وی همچنین در خصوص تکذیب شماره تلفن از سوی رییس پلیس پایتخت برای گزارش بدحجابی گفت: همه اقدامات باید در چهارچوب قانون باشد. ماده ٦٤ و ٦٥ قانون آیین دادرسی کیفری توضیحاتی را در این حوزه مطرح کرده است. ظابطان و مسئولان اجرایی و افراد موثق می‌توانند وقوع جرم را گزارش دهند و اگر کسی اعلام کند شاهد جرمی بوده در صورتیکه قرائن مبنی بر نادرستی صحبت وجود نداشته باشد برای شروع تحقیق کافی است. ما تاکیدمان اجرای مقررات قانونی است. توصیه ما به ظابطان و مردم و مدیران اجرای دقیق قوانین و مقررات است تا از اظهارات سلیقه‌ای اجتناب کنند.

شایعات قتل میترا استاد را پیگیری می‌کنیم

اسماعیلی در خصوص اتهامات امنیتی مطرح شده علیه میترا استاد گفت: ما این پرونده را از چند جهت بررسی می‌کنیم که یکی مساله قتل و دیگری شایعاتی که مطرح شده است. موارد مطرح شده نیاز به شاکی خصوص دارد. ما فعلا در مقام رسیدگی اولویت پرونده قتل را داریم. شاکی داشته باشد رسیدگی می‌کنیم و اقتضا داشته باشد دادستان ورود می‌کند.

واکنش به درخواست غلامحسین محسنی اژه‌ای برای تهیه فیلم از برخی بی‌قانونی‌ها

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات در بازنگری به حکم زندانیان مهریه گفت: حسب دستور ریاست قوه قضاییه که دقیقا اجرای همان قانون محکومین مالی بود که گزارش شده بود برخی همکاران ما برداشت درستی از قانون ندارند، ایشان دستور دادند در چهارچوب همین قانون به موارد رسیدگی شود. قانون، دین و بدهی را به دو گروه تقسیم کرده است که مهریه هم دین ابتدایی است. در دین ابتدایی فرض بر این است که فرد توان پرداخت ندارد مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی در رابطه با پرونده متهمان محیط زیستی گفت: این پرونده در دادگاه در جریان است و باید برخی اطلاعات کارشناسی تکمیل شود تا روند دادگاه ادامه پیدا کند.

اسماعیلی در خصوص درخواست غلامحسین محسنی اژه‌ای برای تهیه فیلم از برخی بی‌قانونی‌ها گفت: ما معتقد هستیم قانون در این حوزه هیچ ابهامی ندارد. من توصیه به بازنشر قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر دارم. در قانون آیین دادرسی کیفری هم اجازه داده شده افراد مورد وثوق اگر مستنداتی دارند به مقامات قضایی اعلام کنند. البته مواردی وجود دارد که ضابط گزارش می‌دهد اما مقام قضایی تشخیص داده که این مورد جرم نیست. توصیه ما به همکارانمان اجرای قانون است.

رویه اسرائیلی پیشه نکنیم

وی در مورد ادعای پرستو بودن میترا استاد گفت: باز توصیه می‌کنم به کارگیری ادبیات و واژگانی که هیچ جایگاه حقوقی و قضایی ندارد شایسته کسانی که خود را اهل نظر می‌دانند نیست به ویژه اگر این موضوعات با اخلاق، قانون و مبانی شرعی ما سازگاری نداشته باشد و باید اجتناب شود. رویه اسرائیلی پیشه نکنیم، ما سال‌هاست اعلام می‌کنیم با ساختن بمب اتم شرعاً مخالفیم و مبنای شرعی ما این است که نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم اما دشمن اصرار دارد برخلاف واقع بگوید ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، ما حداقل گوشمان بدهکار نباشد. ما مبانی شرعی، اخلاقی، قانونی، شرع داریم.

متهم پرونده شکایت روحانی مازندرانی هنوز به کشور بازنگشته است

اسماعیلی در خصوص خبر بازداشت برخی تجمع کنددگان روبروی وزارت علوم و دستور دادستانی گفت: پلیس به عنوان ضابط در جرائم مشهود وظیفه ذاتی دارد و نیاز نیست دستوری از دادستان داشته باشد. اگر برخی از تجمعات به لحاظ اخلال در نظم عمومی یا به لحاظ مطالب توهین، افترا، نشر اکاذیب یا هرچیز دیگری باشد آنجا که مصداق جرم مشهود باشد، پلیس وظیفه دارد نسبت به این جرم رسیدگی کند.

وی در مورد آخرین وضعیت شکایت یک روحانی مازندرانی از یک سلبریتی گفت: این پرونده شاکی خصوصی دارد و هم به لحاظ جنبه عمومی دادستان اعلام جرم کرده و متهم این پرونده هنوز به کشور بازنگشته و اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

ادبیات حقوقی را بیاموزیم

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره  اینکه در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود یاسین رامین در دادگاه بدوی به ۱۷ سال زندان محکوم شده، آیا این محکومیت ربطی به پرونده واردات شیرخشک‌های آلوده داشته یا خیر؟ گفت: توصیه من این است که محکومیت‌ها را جمع نکنیم، ادبیات حقوقی را بیاموزیم. این پرونده در دادگاه بدوی رسیدگی شده و حکم صادر شده تا زمانی که حکم قطعی صادر نشده، از بیان جزئیات موارد اتهامی و از بیان جزئیات محکومیت صادره به موجب قانون معذوریم.

وی در مورد فعالیت خبرنگار نیویرک تایمز که از سال ۲۰۱۲ مشغول گزارش گرفتن برای این مجموعه بوده و از فعالیت وی جلوگیری شده، در خصوص این فرد گفت: ما خبرنگاران زیادی در کشور داریم که برای رسانه‌های مختلف کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند و فعالیت خبری برای خبرگزاری‌های دیگر با مجوز رسمی و تحت اشراف وزارت فرهنگ و ارشاد بلامانع است تا زمانی که این افراد مرتکب خلاف قانون نشوند. در مورد این فرد خاص اطلاع دقیقی ندارم.

کیفرخواست شرکت عظیم خودرو و کیمیا خودرو در ۲۹ خرداد صادرر شده است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به رسیدگی به تخلفات قیمتی در جامعه به ویژه خودروسازان و کالاهای اساسی مردم گفت: در حوزه خودرو دستگاه قضایی ورود جدی پیدا کرده و با بسیاری از شرکت‌هایی که چه به صورت غیرمجاز فعالیت خودرویی می‌کردند و چه کسانی که اعمال کلاهبرداری می‌کردند، برخورد شد که شرکت‌های زیادی تحت تعقیب قرار گرفتند، کیفرخواست شرکت عظیم خودرو و کیمیا خودرو در ۲۹ خرداد صادرر شده است. ما شاهد بودیم به نام یک خانم کشاورز، شرکت را ثبت کردند و یا به نام یک راننده تاکسی شرکت وارداتی خودرو ثبت کردند که این شرکت‌ها شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند.

آمر به معروف ماجرای سد سواد کوه باید اقدامی مشابه راننده تاکسی انجام می‌داد

وی افزود: تکلیف وزارت صمت، تعزیرات و ... است که اقداماتی انجام دهند. بخشی که در صلاحیت تعزیرات است مکرراً اعلام کردیم که حمایت‌های لازم از تعزیرات را خواهیم داشت و قطعاً مداخلات ما بخشی در رسیدگی قضایی و بخشی در حمایت از سازمان‌ها آثاری داشته که باید این مسیر تداوم داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص فردی که در سد سوادکوه امر به معروف کرده و خود این فرد بازداشت شده، گفت: انتشار این تصاویر در فضای مجازی را هیچکس تائید نمی‌کند. اگر فیلم، عکس و یا تصویری دارند می‌توانند افراد مورد وثوق و اعتماد به مراجع ذیربط تحویل دهند. قطعاً انتشار این تصاویر در فضای مجازی انطباقی با موازین قانونی ندارد. اگر ایشان هم مانند راننده تاکسی اقدامی را انجام می‌داد قطعاً مورد حمایت ما بود کما اینکه آن بخش از اقدام وی مورد حمایت ما است.

بخشی از پرونده برادر رئیس‌جمهور کماکان در دادسرا مفتوح است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده برادر رئیس‌جمهور گفت: پرونده‌ای در دادگاه بدوی ما رسیدگی شد و حکم شد و تجدیدنظرخواهی شده و اخیراً به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و در نوبت رسیدگی است و بخشی از این پرونده کماکان در دادسرا مفتوح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز