خبرگزاری کار ایران

بی‌مقدار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اتاق‌های بازرگانی بخشی از بازسازی‌ مناطق سیل‌زده را برعهده بگیرند/ سیل‌زدگان خوزستان باید کانکس‌های مجهز به کولر داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۶۴۳

یک نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز گفت: درست است که میزان آسیب‌ها زیاد است اما این خسارات به بحران تبدیل نمی‌شود چون الان رهبری موافقت کردند که دولت جبران خسارات را از محل‌های مورد نظر تامین کند و در صورت نیاز از صندوق توسعه ملی هم برداشت شود.

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که باتوجه به گستردگی خسارات ناشی از سیل چه اقداماتی لازم است که به بحران پسا سیل دچار نشویم، گفت: تلاش می‌شود که بعد از اتمام سیل مساله خاصی پیش نیاید اما همه می‌دانیم که مردم در استان خوزستان زمین‌های کشاورزی و دام‌های خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به میزان خسارات ناشی از سیل در استان‌های سیل‌زده گفت: درست است که میزان آسیب‌ها زیاد است اما این خسارات به بحران تبدیل نمی‌شود چون الان رهبری موافقت کردند که دولت جبران خسارات را از محل‌های مورد نظر تامین کند و در صورت نیاز از صندوق توسعه ملی هم برداشت شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز عنوان کرد: مسلما آسیب در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری زیاد بوده که باید جبران خسارت شود اما پیش از آن باید به وضعیت فعلی مردم توجه شود. الان باید برای مردمی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند مکان‌هایی در نظر گرفته شود مخصوصا در مناطق گرمسیر مثل خوزستان باید کانکس‌هایی که داده می‌شود دارای امکاناتی ازجمله کولر باشد تا مردم بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. باید توجه شود زندگی در مناطق گرمسیر در چادر بسیار سخت خواهد بود. مردم نمی‌توانند به صورت بلندمدت در سالن‌های ورزشی و چادرها زندگی کنند.

وی ادامه داد: تامین بودجه جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی معمولا در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌شود اما باتوجه به گستردگی خسارات، دولت می‌تواند پیش از برداشت پول از صندوق توسعه ملی با جابه‌جایی‌هایی در بودجه عمرانی بخشی از بازسازی‌ها را انجام دهد. هرچند که بودجه عمرانی ما هم اکثرش اوراق است و اوراق را هم نمی‌توان به مردم داد بلکه باید پول نقد به مردم اعطا شود تا بتوانند کار و صنایع و زمین و دام‌هایشان که آسیب دیده را بازگردانند.

این عضو کمیسیون شوراها یادآور شد: بخشی از مردم مناطق سیل‌زده در حال حاضر علاوه بر اینکه شغل ندارند، وسایل زندگی خود را هم از دست داده‌اند و باید با تمهیداتی مثل اعطای وام و سایر تسهیلات بانکی جبران شود و قابل جبران هم هست. البته برداشت از صندوق توسعه ملی هم یک راه است. فعلا می‌گویند میزان کل خسارات 35 هزار میلیارد تومان است ولی شاید این میزان افزایش پیدا کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: آقای پزشکیان پیشنهادی داد و من هم به آن اعتقاد دارم اما دولت و حاکمیت برنامه‌ای ندارند که تقسیم کار کنند که مناطق مختلف را جهت بازسازی به دستگاه‌های مختلف بسپارند و تنها می‌گویند پول‌هایتان را به این حساب‌ها واریز کنید و به‌نظر می‌رسد مردم هم بی‌اعتماد شده‌اند و پولی نمی‌دهند و اگر هم می‌دهند میزانش کم است.

وی افزود: برای جبران خسارات می‌توان تقسیم کار کرد مثلا اتاق‌های بازرگانی تهران و تبریز و شیراز یا سایر اتحادیه‌های کارگری و صنفی می‌توانند هرکدام بخشی از بازسازی‌ها را برعهده بگیرند و مدیریت کنند تا ایجاد شغل هم در این مناطق سریعا بازگردد. علاوه بر این‌ها باید اجازه داد تا مردم و نهادهای مردمی کمک‌های  خارج از کشور را هم جذب کمک کنند چون دولت نمی‌تواند کمکی از خارج جذب کند ولی نهادهایی که در اتاق‌ها هستند و صادرات و واردات می‌کنند، می‌توانند کمک‌های خارجی را به کشور بیاورند.

بی‌مقدار با اشاره به حضور حشدالشعبی در خوزستان گفت: حشد الشعبی آمده کمکی کند اما اکنون شایعاتی پخش شده که چقدر می‌توانند کمک کنند؟ بالاخره اگر به نیروهای داخلی‌ پول می‌دانند خیلی بهتر بود چون آن‌ها فقط چند کامیون بار آوردند. اگر دوستان عزیز ما در عریاق کمک خود را به سپاه و هلال احمر بدهند بهتر است چون واقعا در فضای مجازی شایعاتی پخش شده که به نفع کشور نیست ضمن اینکه به لحاظ امنیتی هم ممکن است این رفت و آمدها در صورتیکه بدون نظارت باشد، نگرانی‌هایی را ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز