خبرگزاری کار ایران

بررسی بند دوم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۱۷۵

کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با موضوع بررسی مجدد بند دوم سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ارجاع شده از صحن مجمع روز شنبه تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه، پیشنهاد در خصوص «ایجاد مرکز دریایی دولت یا تعیین پایتخت اقتصادی کشور در سواحل مکران» که در جلسه پیشین صحن مجمع تشخیص مصلحت، ارائه شده بود، مجدداً مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به  بحث های  کارشناسی صورت گرفته و بررسی همه جانبه این طرح در جلسات گذشته کمیسیون زیربنایی و تولیدی، گفت: از آنجایی که تشکیل یک ساختار مرکزی چابک برای هماهنگی و مدیریت جهت پیشبرد اهداف توسعه دریامحور، مورد اتفاق نظر همه اعضا است و با توجه به این که  سواحل مکران مابین استان های کمتر توسعه یافته و ضعیف کشور واقع شده، پیشنهاد می شود: برای هدایت و پیگیری روند سیاست گذاری ها، تقسیم کار و نقش دهی به استانهای کشور، مرکزی در سطح ملی شکل بگیرد تا از تمام ظرفیت های موجود در کشور برای «توسعه دریا محور» استفاده  شود.

وی با اشاره به موانع موجود در این عرصه  تاکید کرد: اگر وضع به همین منوال  پیش رود، کار چشم گیر و درخوری انجام نخواهد گرفت.

در ادامه جلسه، دیگر اعضای کمیسیون نیز بر ضرورت  اهتمام و پشتیبانی کامل دولت از این طرح اشاره  داشتند و با تاکید بر پرهیز از ایجاد تشکیلات جدید  سازمانی، تاکید کردند که اگر تدبیر و  اراده ی دولت برای  این بُعد از توسعه کشور کم رنگ دیده شود، توسعه مطلوب و مورد نظر، محقق نخواهد شد. از اینرو «توسعه دریا محور» باید برای همه ارکان نظام و مخصوصاً وزارتخانه های مربوطه  تبیین و ابلاغ  شود تا  همه دستگاه ها با انجام وظایف ذاتی خود، راه را برای پیشبرد آن، فراهم سازند.

در این جلسه، اعضای کمیسیون با اشاره به موانع موجود در تحقق اهداف تشکیل «سازمان توسعه مکران»، بند دوم پیش نویس سیاست های کلی توسعه دریامحور  را به این صورت اصلاح و تصویب کردند: «سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت منسجم و هم افزای توسعه دریامحور همراه با تقسیم کار ملی برای بهره گیری موثر و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر مناطق ساحلی و دریایی با ایجاد یک ساختار مرکزی با سازوکار مناسب و اختیارات لازم».

همچنین در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون در موضوع «بازنگری در آمایش (تقسیمات) مناطق ساحلی جنوب »، با پیشنهاد  «همپیوندی استانهای کشور با توسعه دریا محور» موافقت کردند.

در این جلسه آقایان احمدیان، محمد فروزنده، مصطفی میرسلیم، سعید جلیلی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی از اعضای مجمع و رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور، نماینده سازمان برنامه و بودجه، گلوردی به نمایندگی از شورای توسعه سواحل مکران و جمعی از دبیران کمیته‌های مرتبط در دبیرخانه مجمع نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز