خبرگزاری کار ایران

با حضور قالیباف انجام شد؛

ادامه تدوین «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» در مجمع تشخیص مصلحت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۱۶۱

مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آملی لاریجانی و با حضور روسای قوای قضاییه و مقننه، دبیر و سایر اعضای مجمع تشکیل جلسه داد و تدوین و تصویب سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» را ادامه داد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه بررسی سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» در دستورکار قرار گرفت و بحث در کلیات و بند اول این سیاست‌های کلی ادامه یافت.

در این جلسه، بخش دوم گزارش امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در مورد وضعیت دریایی کشور از جمله (بنادر و کشتیرانی، تجارت، ترانزیت و شیلات) و مقایسه آنها با سایر کشورهای منطقه و جهان و ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌ها ارائه شد.

وی با اشاره به اهداف مصرح در سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ گفت: بهبود نگرش و ارتقای فرهنگ دریا و رشد همگن در توسعه دریامحور باید مورد تاکید قرار گیرد تا اقتدار و تمدن دریایی ایران احیاء شوند.

همچنین صفایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز از داشته‌ها و توانمندی‌های دریایی کشور به ویژه در عرصه اقتصاد دریایی گزارشی ارائه کرد.

در ادامه جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محتوای گزارش‌های ارائه شده در این جلسه گفت: باید با استفاده از فرصت‌ها از جمله گسترش تجارت دریایی، عقب‌ماندگی‌ها را به سرعت جبران کنیم. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی دریامحور باید با اتقان و نگاه به آینده تدوین شوند.

ذوالقدر با اشاره به سیر تدوین پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و تصویب مقدمه این سیاست‌ها در جلسه شورای مجمع گفت: محتوای ۹ بند پیشنویس ارسالی دفتر مقام معظم رهبری در قالب شش بند در کمیسیون زیربنایی مجمع جمع بندی شد که بند اول آن اشاره به هدف این سیاست‌ها دارد. بند دوم نیز درخصوص سیاست‌گذاری و مدیریت واحد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بند سوم مصوبات کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع، به لزوم داشتن یک سیاست آمایشی در پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری تاکید دارد.

وی درخصوص بند چهارم پیش نویس این سیاست‌ها، اظهار کرد: بند چهارم نیز ایجاد زیرساخت‌ها را دنبال می‌کند. بند پنجم بر حمایت از سرمایه‌گذاران و مردم بومی مناطق دریایی تاکید دارد و بند ششم هم به همکاری‌های بین‌المللی و دفع تنش و جذب سرمایه اشاره دارد.

اعضای مجمع در ادامه جلسه، به بحث و تبادل نظر درخصوص محتوای بندهای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور پرداختند که با رای اعضای مجمع، صدر بند اول این سیاست‌ها به این شرح تصویب شد: «توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه‌ها»

همچنین محتوای ذیل این بند، درخصوص ظرفیت رشد تولید ناخالص در مناطق دریایی برای تکمیل به کمیسیون مشترک زیربنایی و اقتصادی ارجاع شد.

در پایان این جلسه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارشی از روند تصویب بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و اصلاح ایرادات هیات عالی نظارت در مجلس ارائه کرد و گفت: تا آنجایی که توانستیم ایرادات را اصلاح کردیم و در موارد کمی، بر مصوبات مجلس اصرار داریم. ما تلاش کرده ایم که سقف بودجه عمومی را در مجلس افزایش ندهیم.

وی با تاکید بر اصلاح جهت‌گیری‌ها در مجلس و مجمع گفت: ما باید در تحقق سیاست‌های کلی، رویکردی عمل کنیم. شخصا اجرای سیاست‌های کلی را در صحن مجلس پیگیری می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم که با حضور دوستان مجمع در جلسات مشترک، مسائل همدلانه پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز