خبرگزاری کار ایران

جلالی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

با قوی شدن احزاب در یک کشور، جایی برای افراد فرصت‌طلب، منفعت‌طلب و عوام‌فریب نمی‌ماند/ مخالفت با احزاب به معنای عدم فهم واقعیت‌های جهان امروز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۳۹۳

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دلیل آنکه کسانی به خاطر نبود حزب در کشور همه‌کاره می‌شوند و در قوا و نهادهای مختلف کشور قرار می‌گیرند آن است که در دنیای امروز، مخالفت با حزب، تشکل‌های مدنی و اجتماعی به معنای عدم‌فهم واقعیت‌های جهان امروز است. یعنی این افراد خودشان را به تجاهل می‌زنند یا می‌دانند اما دوست ندارند که مردم بیشتر و بهتر در تعیین سرنوشت خودشان شرکت کنند و از اینجا باید به این افراد هم حق داد چون این افراد با فعال شدن احزاب قدرتمند کشور از صحنه سیاست خارج می‌شوند.

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به صحبت‌های حجت الاسلام پناهیان که گفته بود یکی از عوامل عدم مشارکت بیشتر مردم در انتخابات احزاب هستند و چرا احزاب همیشه خودشان را جای مردم جا می‌زنند، گفت: متاسفانه هنوز در کشور ما افرادی هستند که معنای حزب را نمی‌فهمند و هنوز در بین جهان مدرنیته و جهان سنتی تفاوتی قائل نیستند. فکر می‌کنند هر گروه یا حزبی مانع از فعالیت آنها باشد را باید از سر راه برداشت یا آن را از بین برد.

وی تصریح کرد: امروزه هر کسی وارد دنیای سیاست می‌شود، طبیعتا می‌داند که سیاست امروز در دنیا با حزب لازم و ملزوم هستند یعنی یک نفر نمی‌تواند اهل سیاست باشد اما وابسته به یک حزب و گروه خاصی نباشد یا گرایش حزبی نداشته باشد. به طور مشخص، هر چقدر سیاست و حزب لازم و ملزوم همدیگر هستند، مجلس و حزب هم لازم و ملزوم یکدیگر هستند. یعنی هرجایی که مجلس واقعی باشد، احزاب قوی هم در کنار آن حضور دارند و هرجا که احزاب با پایگاه مردمی قوی نباشند، ما شاهد یک حزب قدرتمند و قوی نخواهیم بود.

جلالی‌زاده در ادامه گفت: در هر صورت مشخص است که با قوی شدن احزاب در یک کشور، هیچ جایی برای افراد فرصت‌طلب، منفعت‌طلب و عوام‌فریب نمی‌ماند و حزب با این توضیح که نماینده مردم است، می‌تواند خواسته‌ها و مطالبه‌های آنان را طلب کرده و واسطه‌ای بین مردم و حاکمیت باشد. اینجاست که دیگر حزب به عنوان نماینده مردم است که خواسته‌ها و مطالبات مردم را پیگیری می‌کند و دیگر نیازی به هزینه دادن مردم برای پیگیری مطالبات خودشان نیست. اگر ما هم امروز در کشورمان مشکلات فراوانی از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داریم دلیل بر این است که ما در کشورمان حزب قدرتمند نداریم. حزب قدرتمند همیشه به عنوان ناظر بر امور کشور و دولت، فعال است و به عنوان یک ناظر، مراقب و نگهبان، از مطالبات مردم دفاع می‌کند. اگر حزب قدرتمند در کشور پا بگیرد، جایی برای افراد فرصت‌طلب و منفعت‌طلب هم در کشور باقی نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: دلیل آنکه کسانی به خاطر نبود حزب در کشور همه‌کاره می‌شوند و در قوا و نهادهای مختلف کشور قرار می‌گیرند آن است که در دنیای امروز، مخالفت با حزب، تشکل‌های مدنی و اجتماعی به معنای عدم‌فهم واقعیت‌های جهان امروز است. یعنی این افراد خودشان را به تجاهل می‌زنند یا می‌دانند اما دوست ندارند که مردم بیشتر و بهتر در تعیین سرنوشت خودشان شرکت کنند و از اینجا باید به این افراد هم حق داد چون این افراد با فعال شدن احزاب قدرتمند کشور از صحنه سیاست خارج می‌شوند.

جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که لازمه تشکیل احزاب قوی در فضای سیاسی امروز چیست و به چه شکل می‌توانیم احزاب قوی داشته باشیم، گفت: متاسفانه به دلیل آنکه برخی حاکمان در کشور ما با حضور احزاب موافق نیستند، کارهایی کرده و موانعی را ایجاد می‌کنند که افراد به حضور در احزاب رغبت پیدا نکنند. اینطور نیست که مردم علاقه‌مند به حضور در احزاب و تشکیل احزاب نباشند اما چون در کشور ما عضویت در حزب  هزینه‌بر است و موجب می‌شود که اعضای احزاب دچار هزینه‌های زیادی شوند، به همین دلیل فضای حاکم هم امیدوار به موفقیت احزاب نیست. خیلی از افراد تلاش می‌کنند خودشان را کنار بکشند و در نتیجه ما شاهد احزاب قوی نیستیم.

وی تصریح کرد: دلیل اصلی این است که وقتی یک حزب برای مجلس تأیید نمی‌شود یا فردی به دلیل عضو یک حزب بودن تأیید نمی‌شود، به این معناست که هیچ جایگاهی برای احزاب در کشور ما وجود ندارد یا مسئولین علاقه‌مند نیستند که احزاب در کشور ما فعال باشند. نبود حزب یا احزاب قوی در کشور موجب می‌شود که نیروها و سرمایه‌های کشور به هدر روند و کشور بر اثر سیاست‌های ضعیف و غیرمنطقی و غیرعلمی دچار آسیب‌ها و اتفاق‌های ناگواری شود.

جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که آقای پناهیان در گزاره دیگری اعلام کردند فضای دوقطبی موجود را اصلاح طلبان و اصولگرایان در جامعه ایجاد کردند و تا زمانی که فضای دوقطبی کاذب وجود دارد مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند تحلیل شما از این گزاره چیست، گفت: کسانی مخالف التقاطی بودن جامعه هستند، معتقدند هرکس با ما نیست برماست. یعنی آنها می‌گویند جامعه باید یک دست باشد و زمام جامعه هم در دست ما باشد.

وی افزود: شما نگاه کنید، در آمریکا دو حزب قدرتمند دموکرات و جمهوریخواه وجود دارند. آیا دوقطبی بودن جامعه آمریکا که دو حزب بر سر کرسی ریاست جمهوری یا کنگره مبارزه کرده و در نهایت یک حزب پیروز می‌شود مشارکت مردم را کم کرده است؟ در همین ترکیه که انتخابات دوقطبی شده بود آیا مشارکت مردم کمتر بود؟ در مبارزات و چالش‌های سیاسی حتما دو نفر مخالف در مقابل هم قرار می‌گیرند و هرکدام که از پایگاه مردمی برخوردارتر باشد پیروز می‌شود.

جلالی زاده تصریح کرد: وقتی دو نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند، اگر جامعه ما یک قطبی باشد دیگر نیازی به انتخابات، رقابت و مبارزه سیاسی نیست. بنابراین احزاب هیچ‌گاه سیاه‌نمایی نکرده‌اند. اگر احزاب وضعیت جامعه را مثل امروز مورد بررسی قرار می‌دهند، با استفاده از کارشناسان، متخصصان و آمارهای دقیق است و مشاهده می‌کنند که دولت در چه مواردی رأی عوض کرده و به گوش مسئولین و مردم می‌رساند تا آن امر اصلاح شود که این موضوع حتما به نفع کشور و مردم است و اصلا ربطی به سیاه‌نمایی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز