خبرگزاری کار ایران

هانتر در گفت‌وگو با ایلنا:

همه چیز به خوبی پیش برود، موضع ایران در منطقه بهبود می‌یابد/ تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد، گشایش اقتصادی حاصل نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۸۶۸

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون گفت: به نظر من هم ایران و هم عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که قادر به غلبه کامل بر دیگری نیستند و بنابراین باید نوعی همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر داشته باشند اما فعلا باید منتظر بود و دید که این توافق دوام خواهد داشت و منجر به نوعی همکاری خواهد شد و یا به صورت نوعی صلح سرد باقی خواهد ماند.

شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که  در هفته‌های‌‌ پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد توافق ایران و‌ عربستان برای از سرگیری روابط‌ پس از ۷ سال با میانجی‌گری چین بودیم؛ به چه علت این روند دو ساله از عراق به چین منتقل شد، گفت: عراق نفوذ و توانایی لازم را برای میانجیگری نداشت در حالی که چین نفوذ زیادی در تهران و ریاض دارد و ممکن است حتی برای این توافق به این دو کشور فشار آورده باشد که اختلافات خود را با یکدیگر حل و فصل کنند. 

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که در ۵ دور‌ نخست این گفت‌وگوها شاهد پیشرفت محسوسی نبودیم و هر‌بار گویی سعودی تمایلی به جهش معنادار در این مذاکرات نبود؛ چه تحول یا تحولاتی موجب ارتقای این گفت‌وگوها به سطح سیاسی شد، گفت: برای آنهایی که از جزئیات گفت‌وگوها آگاهی ندارند مشکل است که با قاطعیت در خصوص دلایل دستیابی به توافق اظهار نظر کنند. ممکن است که ایران امتیازاتی به عربستان به ویژه در زمینه جنگ یمن داده باشد یا ممکن است که عربستان امتیازاتی به ایران داده باشد
 
وی ادامه داد: به نظر من هم ایران و هم عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که قادر به غلبه کامل بر دیگری نیستند و بنابراین باید نوعی همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر داشته باشند اما فعلا باید منتظر بود و دید که این توافق دوام خواهد داشت و منجر به نوعی همکاری خواهد شد و یا به صورت نوعی صلح سرد باقی خواهد ماند. 
 
هانتر همچنین در پاسخ به این سوال که به فاصله چند روز پس از اعلام توافق میان تهران و‌ ریاض قفل مذاکرات صلح در یمن نیز باز شد و به نظر می‌رسد شاهد پایان این جنگ طولانی منطقه هستیم؛ چه پرونده‌های دیگری متعاقب توافق ایران و‌ عربستان حل و فصل خواهد شد، گفت: موفقیت در برقراری صلح در یمن چند جنبه دارد؛ یکی از این جوانب نقش بازیگران خارجی و جنبه دیگر روابط بین گروه های یمنی است؛ بنابراین گرچه بهبود روابط ایران و عربستان ممکن است به این روند صلح یمن کمک کرده باشد اما به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهد بود.
 
وی افزود: بهبود روابط تهران و ریاض ممکن است به حل اختلافات داخلی عراق و شاید لبنان کمک کند اما باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از این مشکلات منطقه‌ای ریشه در شکاف‌های داخلی کشورهای منطقه دارد و بدون این شکاف‌ها، بازیگران خارجی نمی‌توانستند در کارهای این کشورها نقش بازی کنند.  
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که خبرها از برگزاری نشست اتحادیه اروپا با حضور ایران در آینده نزدیک حکایت دارد، این نشست چه دستاوردی برای ایران خواهد داشت، گفت: اگر همه چیز به خوبی پیش برود، موضع ایران در منطقه بهبود می‌یابد. شاید بهبود روابط مانع از بعضی کارهای بازیگران منطقه‌ای علیه ایران شود اما در زمینه اقتصادی به نظر من تا هنگامی که تحریم‌ها ادامه دارند گشایش زیادی حاصل نخواهد شد. 
 
وی ادامه داد: از آن گذشته، توافق اخیر پاره‌ای از ریشه‌های اصلی تنش بین ایران و بازیگران منطقه را از بین نبرده است. بنابراین اگرچه این توافق بسیار مثبت است، داروی درمان مشکلات ایران نیست. 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز