خبرگزاری کار ایران

ستایشی در نشست خبری:

بساط این شرارت به زودی جمع خواهد شد/ قوه قضاییه علم خون‌خواهی زنان، کودکان و مدافعان امنیت را به دست گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۸۸۲

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تروریست‌های امروز نقره داغ شدن تروریست‌ها در دهه شصت را ببینند. قوه قضاییه علم خون‌خواهی زنان، کودکان و مدافعان امنیت را به دست گرفته است و با سرعت و دقت و متضمن مؤلفه صحت بدون چشم پوشی از حق امنیت به عنوان حق عمومی ملت ایران آنها را به سزای جرائم ارتکابی خواهد رساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ستایشی در نشست خبری خود گفت: مراتب تسلیت خانواده بزرگ قوه قضاییه را خدمت خانواده شهدا، جانبازان عزیز و زیان دیده‌ها که بر اثر جنایات تروریستی افراد مسلح صورت گرفته اعلام می‌داریم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: صحنه‌هایی که در خیابان‌های اقصی نقاط کشور مشاهده کردیم خواب جنایات‌کاران برای ایران قوی را نشان داد. پشت این جنایات کسانی هستند که در رسانه‌ خوش آب و رنگ خود تروریست‌ها را تجهیز می‌کنند. دشمن در شبکه‌های مجازی دستور قتل، ترور و خشونت می‌دهد و این نشان می‌دهد که دشمن از شکست اعتصاب‌های فراخوانده شده عصبانی است.

وی ادامه داد: برنامه دشمن این بود که مردم را با جنگ‌های شناخته شده و ترکیبی با نام اعتصاب به میدان بیاورد که نشد. به رگبار بستن مردم بی‌گناه و مدافعان امنیت و حمله به مردم با چاقو در کف خیابان و کشته‌سازی نشان از نقشه شومی می‌دهد که به وسلیه ملت ایران دفع خواهد شد.

تروریست‌های امروز نقره داغ شدن تروریست‌ها در دهه شصت را ببینند

ستایشی گفت: تروریست‌های رسانه‌‌ای، تروریست‌های کف خیابان را مسلح می‌کنند و برای ترور زنان و کودکان بی‌گناه و مدافعان بی دفاع سلاح دست آنها می‌دهند.

وی ادامه داد: تروریست‌های رسانه‌ای حافظان امنیت را مقصر جلوه می‌دهند، این‌ها بدانند مقاومت ملت ایران با تروریست‌ها سخت و پشیمان‌کننده خواهد بود. این تروریست‌ها با این رفتار نشان می‌دهند حاضر نیستند اقدامات ناجوانمردانه و کور و دست سیاه و به خون رنگین شده خود را مخفی کنند. ملت ایران ترورهای کور دهه شصت را فراموش نخواهند کرد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: تروریست‌های امروز نقره داغ شدن تروریست‌ها در دهه شصت را ببینند. ملت ایران مردمی‌ آگاه و یکپارچه در مقابل خصم ایستاده است. تروریسم از سر ناچاری چهره خود را عیان ساخته است و همین امر موجبات همبستگی ملت ایران را فراهم نموده است.

وی ادامه داد: امروز کسانی هم که اعتراض دارند از نظام درخواست برخورد سخت با تروریست‌ها را دارند. تروریست‌های کف خیابان همان تروریست‌های اقتصادی هستند.  همان تروریست‌های رسانه‌ای از رسانه‌های معاند هستند و دقیقا تروریست‌های جنگ‌طلبی هستند که با خصم قسم خورده درصدد ویرانی ایران و ایرانی هستند. قوه قضاییه علم خون‌خواهی زنان، کودکان و مدافعان امنیت را به دست گرفته است و با سرعت و دقت و متضمن مؤلفه صحت بدون چشم پوشی از حق امنیت به عنوان حق عمومی ملت ایران آنها را به سزای جرائم ارتکابی خواهد رساند.

بساط این شرارت به زودی جمع خواهد شد

وی تاکید کرد: بساط این شرارت به زودی جمع خواهد شد. به روشنی مبرهن است ایران فردا از دید تروریست‌ها چگونه است! ایران سیاه، تلخ، پر از آشوب مانند برخی از کشورها است که با هوشیاری مسئولان و مردم این خیال ابطال خواهد شد.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه از خون این عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون این عزیران پایمال شود.

وی ادامه داد: فرا رسیدن هفته بسیج را تبریک می‌گویم. نهال نوپایی که امام راحل در آغازین روزهای حرکت ملت بنا نهاد که امروز یک شجره تنومند شده و حافظ فرهنگ و امنیت ایران اسلامی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: قرارگاه پیگیری و اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اسلامی در قوه قضائیه تشکیل شده است تا فرامینی که ایشان داده‌اند، اجرایی شود.  مقام معظم رهبری ۷ تیر ماه فرامینی را نسبت به قوه قضائیه دادند که هفته گذشته دستور اجرایی این قرارگاه رسید که ۵ کارگروه دارد و جلساتش به طور هفتگی برگزار می‌شود.

آماده‌ایم موانع احتمالی در حوزه دارو را با کمک دولت رفع کنیم

وی درباره اقدامات قوه قضائیه درخصوص بازار دارو گفت: مسئله دارو و تجهیزات پزشکی یک مسئله روز است و بلاخره کمبودهای دارویی که در جامعه وجود دارد نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. موضوع دارو و اقدام در جهت تولید، ورود و توزیع کاملا اجرایی است و دستگاه قضایی مداخله‌ای در این مورد ندارد. اما رئیس قوه قضاییه تاکیداتی داشتند مبتی بر این‌که ملاک برای ما رفع مشکلات مردم است و هر کمکی برای رفع مشکلات قوه مجریه و دولتمردان لازم است دریغ نشود و آماده‌ایم موانع احتمالی را رفع کنیم. بلادرنگ اقدام خواهیم کرد و امید داریم دولت محترم قدم‌هایی را برای رفع مشکلات مردم بردارد.

جزئیات پرونده متهمان اخلال در بازار ارز

سخنگوی قوه قضائیه درباره برخورد با اخلالگران بازار ارز گفت: ملاک و هدف ما این است که دشمن از این فضا استفاده نکند. قدم‌ها و اقدمات موثری را سربازان گمنام امام برداشتند در ماه جاری ۲۱ نفر به جرم اخلال در نظام اقتصادی دستگیر و تفهیم اتهام شدند و قرار برای این‌ها صادر شده است و دقت شده بی‌گناهان تفکیک شوند که ۸ نفر از این ۲۱ نفر بی‌گناه بودند که آزاد شدند و ۱۳ نفر با قرار بازداشت در زندان هستند.  درباره ارز فردایی ۱۴ نفر دستگیر شدند که یک نفر با قرار وثیقه، ۱۰ نفر با قرار کفالت و ۳ با صدور قرار التزام آزادند.

۱۴۲ نفر از متهمان در سیستان و بلوچستان بعد از سفر نمایندگان رهبری آزاد شدند

ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌که با توجه به اقدام  رهبر انقلاب در دلجویی از مردم سیستان و بلوچستان و تاکید نمایندگان رهبری بر ضرورت برخورد با مقصران حوادث خاش و زاهدان بفرمایید در مورد این حادثه و حوادثی که در جریان ناآرامی‌های اخیر منجر به آسیب رسیدن به برخی اشخاص و اموال مردم شده پرونده‌ای تشکیل شده است؟ آیا اطلاع‌رسانی در خصوص این موارد هم مانند دادگاه‌های اخیر انجام خواهد شد، گفت: این سفر، سفر موفق و موثری ارزیابی می‌شود. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه  مورد بحث و تدقیق در مورد مسائل مطرح شده بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است. این سفر با استقبال گسترده مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سران طوایف و بزرگان استان از این سفر استقبال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر، باتوجه به سخنان  نماینده مقام معظم رهبری،  شورای تامین استان و تاکیدات قوه قضائیه نسبت به پرونده متهمان اقدام کردیم که ۴۲ نفر از عزیزان آزاد شدند و بقیه افراد بنا بود تا ۱۰۰ نفر تعیین تکلیف شوند که این افراد تکلیف‌شان محقق شد و در این زمان ۱۰۰ نفر از افراد دیگر آزاد شدند. آزادی برخی متهمان دلالت بر این که کار تمام شده است، نیست برخی با قرار تامین آزاد می‌شوند و باید حواس‌شان باشد مقررات و قوانین را رعایت کنند و نشان دهند پشیمان هستند.

ماموری مرتکب خطا شود مورد مسامحه قرار نخواهد گرفت/ همه در مقابل قانون یکسان هستند

وی ادامه داد: برخی بی‌گناه هستند و برخی گناه‌شان کم است که آزاد شدند. اجرای قانون وظیفه ذاتی قوه قضائیه است و مطالبه مردم در آن منطقه این است که با مقصران و مسببان وادث اخیر برخورد شود. مطالبه مردم این است که ما نمی‌توانیم بپذیریم مسببان و مقصران آزاد باشند، قوه قضائیه هم‌ بدون در نظر گرفتن موقعیت آنها، همه را در مقابل قانون یکسان می‌داند و مصر است برخورد قانونی و شرعی با آنها صورت بپذیرد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: اگر ماموری مرتکب خطایی شده باشد، صدمه‌ای زده باشد خسارتی وارد کرده باشد ؛ بارهها گفته‌ایم دستگاه قضایی ملجأ و پناه‌ مردم است. اگر کسی شکایت دارد ابراز کند و قوه قضائیه با بی‌طرفی کامل و تمسک به مقررات و موازین شرعی آن را مورد رسیدگی و اتخاد تصمیم قرار می‌دهد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر این در این خصوص پرونده ای تشکیل شده است، گفت: نسبت به این مسئله اگر در منطقه‌ای نکته‌ای بوده است مراجع قضایی حتما مورد توجه داده‌اند. نسبت به پرونده تخلفاتی و جرائم اعلام شده و شکایاتی که صورت گرفته، نیروهای مسلح استان مربوطه در مطلع رسیدگی است و با دقت و سرعت موضوعات در دست رسیدگی قرار می‌گیرد همه در مقابل قانون یکسان هستند و اگر کسی تخلفی کرده است مورد مساحمه قرار نخواهد گرفت.

اتهام الهام افکاری؛ اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام

ستایشی در مورد اتهامات الهام افکاری بیان کرد: بر اساس گزارش‌هایی که داریم الهام افکاری از نام برادر معدومش استفاده کرده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنان در برخی تجمعات کرده و این فرد قصد خروج از کشور را داشته و حکم جلب وی صادر و هنگام خروج از کشور دستگیر شده است. اتهام ایشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام. این اتهام به ایشان تفهیم شده و بر اساس این تفهیم و جرم مرتکبه قرار تامین بازداشت موقت در مورد ایشان صادر و اعلام شده و در زندان به سر می‌برد. مشار الیه ارتباط فعال و گسترده‌ای با عناصر رسانه‌ای داشته. کدام عناصر؟ عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز. ادله در پرونده وجود دارد و ارتباط با براندازان داخل و خارج از کشور وجود داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره این‌که چرا سامانه ارسال پرونده‌ها به کارشناسان رسمی هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که نامش ارجاع هوشمند است که در سامانه مدیریت قضائی قرار دارد این اقدام در جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات است. سامانه دیگری به نام ۱۵۱۵ داریم که مرکز وکلا و کارشناسان دادگستری و ۲۰۲۰ متعلق به کانون وکلای دادگستری است و حسب نیاز ارجاعاتی صورت می‌پذیرد و تلاش ما این است که سامانه موجود با ظرفیت‌های دو سامانه مذکور ارتباط برقرار کرده تا توزیع عادلانه به بهترین نحو و به صورت خودکار انجام شود.

وی افزود: ۳ ماه برای قطعی شدن این سامانه زمان نیاز است، سامانه ارجاع هوشمند وظیفه ارجاع پرونده به شعب را هم دارد تا عدالت در ارجاع در نظر گرفته شود.

افراد مطابق قانون اساسی آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجارشکنی باشد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص موضع گیری برخی از سلبریتی‌ها در موضوع ایذه بیان کرد: بارها سوال شده بود که چرا با این افراد به اصطلاح شاخص در مجموعه‌های مختلف برخورد نمی‌شود؟ نگاه دستگاه قضائی این نبود که با افرادی که واجد شرایطی بوده، برخوردی صورت بگیرد اما ما تاکید می‌کنیم که همه در برابر قانون یکسان هستند و تذکر و ارشاد یک میزانی دارد و کسانی که این افراد در ذهنشان مقبول بودند این را بر نمی‌تابند و برخورد قاطع می‌خواهند در این راستا کسانی احضار شده و به دلیل عدم حضور جلب شدند. این افراد به ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند، به کف خیابان بیایند. کسانی که سخن بیهوده و غیرمستندی بگویند، قطعاً دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌کند.

وی افزود: قوه قضائیه بر اساس وظیفه قانونی خود در این رابطه حساسیت به خرج داده و جلوی شایعه‌سازی و تهمت و دروغ‌پراکنی را خواهد گرفت. از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که فضای عمومی فضای بیان مطالب غیرواقع و ایجاد تنش و تشنج نیست. همگان نسبت به اظهارنظر آزاد هستند و مطابق با قانون اساسی آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجارشکنی باشد و مطالب خلاف واقع بیان شود. این هنجارشکنی‌ها قابل بررسی است و بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های متعدد، متأسفانه برخی از حوادث اخیر نشأت گرفته از این مسائل است.

افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند

سخنگوی قوه قضائیه درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت دادستان و در حوزه امور حقوق عامه در دستور کار قرار گرفته و به صورت ویژه پیگیری شده و جلسات متعددی تشکیل شده است. موضوع ترک فعل‌ها را باید گفت که ترک فعل‌ها به هیأت‌های بازرسی مربوطه ارجاع داده شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی داده که در شعبه ۲ دادسرای ویژه کارکنان پرونده‌ای تشکیل و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود. نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام و دستگاه‌های ضعیف در اجرای قانون اعلام شدند.

صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در تهران و  ۲۴۳۲ محکومیت در سراسر کشور

ستایشی درباره اینکه آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است از کیفیت بکاهد نظر شما در این رابطه چیست، گفت: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیج وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و بر اساس مقررات قانونی تکالیف خود را انجام می‌دهند در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات‌البین، گاهی هم برای رسیدن به واقعیت، باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این نیاز به صرف وقت بیشتری دارد. تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت صدور کیفرخواست‌های صادره برای وقایع اخیر گفت: تاکنون در شهر تهران ۱۱۱۸ کیفرخواست صادر شده است. ۲۴۳۲ محکومیت هم در سراسر کشور صادر شده داست.

تحقیق از ۴۲ متهم در حادثه اوین/ پرونده محرمانه است

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین بیان کرد: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است. پس از مشخص شدن ابعاد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده شهادت سردار بیرامی گفت: ۵۲ نفر از اغتشاشگران در صحنه دستگیر شده‌اند که در حال حاضر در بازداشت هستند و ۳ نفر از ضاربان هم دستگیر شدند.

بازداشت ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در وقایع اخیر

وی درباره برخورد قوه قضاییه با عناصر خارجی بازداشت شده در وقایع اخیر گفت: آنچه در حوزه اتباع فرانسوی مطرح بود این بود که قبلاً دو نفر در اردیبهشت ماه به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت بازداشت شدند که پرونده در مرحله تصمیم است. نسبت به اتباع بیگانه در کشورهای مختلف تاکنون ۴۰ نفر از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و برخی از آنها کف میدان بودند که بازداشت شدند.

ستایشی در خصوص کشورهای این اتباع گفت: متأسفانه اسامی کشورهایی که مدعی حقوق بشر بودند هم در این لیست دیده می‌شود و بعضاً این افراد در کف خیابان حضور داشتند که بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه تحقیقات واجد محرمانگی است، گفت: مستحضر باشید افراد بازداشتی مطابق قوانین ایران بازداشت هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص طرح دعوی در محاکم بین‌الملل به طرفیت رسانه‌هایی که در آتش این ناآرامی‌ها می‌دمند، گفت: این رسانه‌ها اقدام به جنگ روانی می‌کنند و بر اساس آن اقدام مجدانه و مؤثری در بحث جمع‌آوری مستندات از نهادهای ذی‌مدخل کرده است و به محض قطعی شدن جمع‌آوری مستندات، اقدامات قضائی لازم را انجام می‌دهیم. معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه هم اقداماتی در این باره داشته‌اند. معاون بین‌الملل قوه قضائیه اخیراً سفری به نیویورک داشت و به صورت فردی و جمعی با نمایندگان ۱۰۰ کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و نقش مخرب رسانه‌های معاند را تبیین کرد.

وی ادامه داد: همچنین مصاحبه‌هایی انجام و اقدامات بی بی سی و سعودی اینترنشنال در مصاحبه با عناصر جدایی‌طلب را مطرح کرد و سکوت کشورهای غربی در خصوص حوادث تروریستی در شاهچراغ و ایذه را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد که فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است و انگلیس را مسئول آن می‌دانیم.

فتنه اصلی در ایذه در حوزه اراذل و اوباش بود/ ۴۹ نفر هنوز در بازداشت هستند

ستایشی درباره آخرین پرونده ایذه گفت: از طریق عام و خاص گزارش‌های واصل شده به ضابطان دستگاه قضا رسیده است. تخریب عمدی دوربین‌های نظارتی از سوی تروریست‌ها در شب قبل از جنایات برای این که روز بعد برنامه داشتند تا کشته‌سازی انجام دهند، سرنخ‌های به دست آمده است. تعدادی بازداشت شده‌اند و شواهد نشان می‌دهد فتنه اصلی در حوزه اراذل و اوباش بوده است که ۵۷ نفر از همان ابتدا بازداشت شدند و ۴۹ نفر هنوز در بازداشت هستند؛ ۳ نفر با قرار وثیقه و ۵ نفر با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز