خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست خبری:

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند/ برخورد با مفسد اجرای عدالت را تضمین می‌کند/ بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۷۴۴

رئیس‌جمهور گفت: برخی که ملامت می‌کردند حضور شما در میان مردم ثمراتش چیست به نظرم لذت این حضور را نچشیده‌اند. در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند. فرق می‌کند از پشت میز مدیریت کردن تا اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم. این با مردم بودن در دولت یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره تاکید شده باید دولتمردان این نگاه را داشته باشند

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری صبح امروز در مقدمه‌ای عنوان کرد: یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت رئیس‌جمهور و نخست وزیر شهید رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم به ارواح همه شهدا به ویژه شهید سلیمانی درود می‌فرستیم خدا را شاکرم که توفیق عنایت کرد یکسال به عنوان مسئولیت در دولت و با انتخاب مردم عزیز بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم.

وی افزود: در این یکسال علیرغم مشکلات و برخی مسائل همواره امداد الهی را در کارها دیدیم و شکرگزار درگاه خدا هستیم قدردان مردم صبور هستیم که بسیار با دولت همکاری کردند باید از رهبری تشکر کنم که با رهنمودهایشان همواره دولت را کمک کردند همه دستگاه‌هایی که به دولت کمک کردند به ویژه اصحاب رسانه رسانه‌های ملی و مکتوب و دیجیتال و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند اقدامات دولت را تببیین کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند حتی از کسانی که انتقاد داشتند و از دلسوزی نکاتی را بیان کردند، از آنها هم باید تشکر کنم آن هم کمکی برای دولت و دولتمردان است.

رئیس‌جمهور یادآور شد:‌ در یکسال گذشته با توجه به نکاتی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی مطرح کردم که بنا داریم تغییر رویکردهایی را در کشور داشته باشیم تلاش کردیم اقداماتی داشته باشیم اولین تغییر رویکردی که بر آن تاکید کردیم دولت مردمی و توجه به مردم و خواست آنها و حضور در میان مردم بود و تاکید من و همکارانم در دولت این بود که با مردم باشیم.

وی ادامه داد: حضور در ۳۰ استان و ۵۰ شهر و روستا در سال گذشته در راستای همین نگاه بوده. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت در همه مجامع در همین راستا است برخی که ملامت می‌کردند حضور شما در میان مردم ثمراتش چیست به نظرم لذت این حضور را نچشیده‌اند. در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند. فرق می‌کند از پشت میز مدیریت کردن تا اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم. این با مردم بودن در دولت یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره تاکید شده باید دولتمردان این نگاه را داشته باشند اینکه از نزدیک ببینیم مردم مشکل دارو دارند مهم است.

رئیسی خاطرنشان کرد: الیته فقط حضور نیست شناخت مشکل و بررسی راهکارها و دنبال کردن رفع مشکل هم مهم است.  هیچ جا حضور پیدا نکردیم مگر به دنبال رفع مشکلات آن باشیم. در هر سفری تصمیمات جدی گرفته شده برخی زودبازده و برخی میان‌مدت و بلند‌مدت بوده همه سفرهای ما با نگرش به مشکلات و دنبال کردن رفع آنها بوده است.

رئیس‌جمهور عدالت محوری را دومین نکته مورد تاکید در دولت برشمرد و گفت: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدالت‌محوری تنظیم شد مستند ما هم برای این کار سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی در دانشگاهی نسبت به این سند حرف داشته باشد اما وقتی می‌گوییم عدالت باید سندی داشته باشد. در جذب نیروی انسانی و پرداخت‌ها و به کار گیری افراد همواره تاکید شده که باید کارها پیوست عدالت داشته باشد که مساله عدالت امری است که باید تمامی اقدامات به سمت آن گرایش داشته باشد. اگر کاری با این فاصله دارد با گوشزد کردنش عملکردها باید اصلاح شود.

وی گفت: نکته سوم ستیز با فساد است. اصلاح ساختارهای فسادزا و اینکه افراد بخواهند با روابط ناسالم نظام اداری ما آلوده کنند مهم است. برای همین هم بازرسی نهاد ریاست‌جمهور فعال شده است یعنی هم نظارت درون سازمانی و برون سازمانی فعال شده مواردی بوده نه در حد فساد بلکه تخلفی گزارش شده سریع دنبال و برخورد شده و مواردی را خود دولت تحویل قوه قضاییه داده ست.

رئیسی با بیان اینکه مدیر هر دستاهی را مسئول برخورد با با فساد همان جا می‌دانیم، گفت: در درجه اول هر مدیری وظیفه ضدیت با فساد و نظارت دارد بعد دستگاه‌های بیرونی. مدعی برخورد با تخلفات و مفاسد خود دولتمردان باید باشند. در این مورد با برخی موارد برخورد شده است تاکید می‌کنم ساختارهای فسادزا و رانتی که روابط ناسالم ایجاد می‌کند، جیب یک عده را پر می‌کند و از آن پرونده تولید می‌شود باید اصلاح شود به نحوی که شاهد تولید پرونده نباشیم این معنایش این نیست که هیچ کس ممکن نیست فساد کند مهم حس مبارزه با فساد است نباید جوری افراد انتخاب شوند که این اتفاق بیفتد و ساختارها هم باید این شرایط را فراهم نکند اما اگر با همه تمهیدات باز هم این اتفاق افتاد باید با آن برخورد جدی شود چراکه برخورد با مفسد اجرای عدالت را تضمین می‌کند.

رئیسی گفت: رویکرد سومی که باید نسبت به آن تاکید کنم مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌ها است. دولت، نهادهای انقلاب اسلامی و همه ظرفیت‌های کشور کنار هم تعریف می‌شوند. در استان‌ها که حضور می‌یابیم فقط مربوط به وزارت خانه ها نیست و همه نهادها در جلسه تقسیم کار حضور دارند. این همگرایی و از آن طرف جلوی حاشیه رفتن‌ها را گرفتن را در دولت تاکید کردیم که گرفتار حاشیه نشویم. در برخی ادوار دولت‌ها درگیر حاشیه شدند و حاشیه بر متن ارجحیت پیدا کرد.  مردم از این جهت خسته شدند. در دولت تاکید داریم و سعی کردیم که حاشیه ما را گرفتار نکند.

وی ادامه داد: رویکرد بعدی که باید اشاره کنم حرکت جهادی و مدیریت جهادی و نگاه به اینکه ما می‌توانیم است. سخن این است که مانع را مانع بشناسیم یا مانع را به رسمیت نشناسیم. رهبری معظم فرمودند هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود. وقتی در استان‌ها هستم می‌گویم این مشکلات اگر قابل حل است، راه حل را پیدا کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار مردم حل مشکل است.

رئیس جمهور گفت: رویکرد بعدی نگاه به درون برای حل مشکلات کشور است. بیگانگان مشکلی حل نمی‌کنند و نگاه به دستان توانمند مردم نگاه دولت است. معتقدیم نگاه به دستان بیگانه ما را معطل نگاه می‌دارد کمااینکه سال‌ها کشور معطل نگاه داشته شد. ما در کشور ظرفیت کم نداریم. این نگاه و اتکا به درون و تولید در کشور که از محوری‌ترین نگاه در دولت است.

وی افزود: رویکرد بعدی شکستن حلقه بسته مدیران و جذب نیروهای جوان و کارآمد است؛ این به معنای این نیست که از نیروهایی که تا امروز کار کردند استفاده نشود اما اگر کسی بنای کار ندارد باید جایش را به افراد کارآمد بدهد. نکته دیگری که باید یاد کنم مساله بسیار مهم مسئولیت پذیری است. دولت مسئولیت پذیر باشد و مسئولین با حرکت جهادی مسئولیت پذیر باشند و کشور نیازند تصمیمات قوی و باز کردن گره‌ها است. اگر قرار باشد کار با روحیه مسئولیت پذیری همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. اگر کسی فکر می‌کند محبوبیت من چه می‌شود اگر معلوم شود این تصمیم درست است همه این حرکت را رانتی و فسادزا است و روشد اقتصادی کشور را مانع می شود اگر دست به این اقدام بزنم رای من چه می‌شود و این نگاه با عدالت نمی‌سازد. اگر معلوم شود این اقدام کارشناسی است باید دنبال شود و مردم می‌دانند اگر در برخی مقاطع در زمان خودش تصمیمی می‌گرفتیم وضع ما در حوزه اقتصادی به ویژه متفاوت بود. کمااینکه در برخی موارد تصمیم‌گیری بجا شد و شاهد نتیجه‌گیری خوبی بودیم.
رئیسی گفت: من در مراسم تنفیذ در محضر رهبری به مردم گفتم دولت همین الان شروع به کار کند مشکلات و چالش دارد که اگر به این مسائل رسیدگی نمی‌شد بحران ایجاد می‌شد. برخی افراد دولت گذشته به من می‌گفتند با این مسائل چگونه روبرو می‌شوی؟ در دولت گذشته برخی از در دلسوزی به ما می‌گفتند چه می‌کنی و واکسن نمی‌دهند مردم نگران هستند برخی داروها کمیاب است و با کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی چه می‌کنی؟ و الان هم برج شهریور است. در موضوع کرونا دیدید روزی ۷۰۰ خانواده عزیز ما داغدار می‌شدند که خداوند کمک کرد و کادر بهداشت و درمان کمک کردند و همه مردم کمک مومنانه کردند و شرایط خوبی شد که امروز وضعیت ابتلا و درمان اینگونه شد و برخی روزها مرگ به صفر رسید.

وی ادامه داد: امروز دسترسی به واکسن چه خارجی و چه داخلی مهیا است. در این شرایط کسب و کارها و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود که از اول امسال همه مراکز فعال شد. این مساله پیش رو بود که با نصرت الهی و کمک مردم باید از مشارکت مردم تشکر کنم. در کسری بودجه که رهبری به ام المصائب یاد کردند و مبلغ بالا بود و این هم آثار تورمی در کشور داشت و هم مشکلاتی برای کشور داشت و ما سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم و کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی حل شد.

وی افزود: مساله تورمی که قریب به ۶۰ درصدد در شهریور ۱۴۰۰ داشتیم اقدامات دولت این بود که کارهایی نکند که تورم افزوده شود. در اولین اقدام دولت را مهار کردیم که پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند و فروردین ۱۴۰۱ این میزان کاملا کاهشی شد و به ۳۵ درصد رسید. با اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت باز هم تورمی ایجاد شد و در اصلاح اقتصادی پرداخت یارانه در اول زنجیره به آخر زنجیره تعلق بگیرد. برخی به ما می‌گفتند این کار مشکلات بسیاری در پی دارد و البته ضرورت داشت که چند نرخی بودن رانت و فساد است و در این اقدام مردم دشمن را ناکام گذاشتند. در خرداد ۱۲ درص تورم داشتیم این اصلاحات به ۴.۴ در تیرماه و در مرداد ماه به ۲ درصد رسید.

وی افزود: البته وقتی می‌گوییم تورم، مساله گرانی چیز دیگری است. تورم زمینه افزایش قیمت است و در این مساله مهار تورم همواره مورد توجه دولت بود. الان تورم ۴۰ در صد و نیم است واگر بخواهیم مقایسه کنیم با شهریور گذشته که باید تلاش کرد و ما می‌خواهیم بگوییم اراده دولت اراده بر کاهش تورم است و از آن ابتدا بنا همین بود که نوسانی که ایجاد شد باید تا آخر سال به طرف تورم کاهشی برود. سیاست های دولت در این حوزه سیاست درستی است.

رئیسی با بیان اینکه امسال مردم بیش از ۷ میلیون تن گندم به دولت فروختند، گفت: در زمینه کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و ذخیره کالاها در حد سبز است. در گذشته گاهی وضعیت به حالت قرمز رسیده بود اما در این زمینه هیچ نگرانی امروز وجود ندارد.

وی گفت: در مورد برق وقتی دولت کارش را شروع کرد برخی وسایل مردم به دلیل قطع و وصل برق می‌سوخت اما امسال قطعی برق نداشتیم. شش هزار مگاوات برق تولید و به این شبکه اضافه شد که سابقه نداشت. الان کارهای زیربنایی دارد برای تولید برق انجام می‌شود البته زیرساخت‌ها در زمان خود باید ایجاد می‌شد که نشد. وقت این نبود که بگوییم چرا نیست وقت کار کردن بود در برخی استان‌های ما مثل خراسان شمالی، مازندران و بخشی از خراسان رضوی ما در زمستان قطعی گاز داشتیم اما با کشورهایی که سال‌ها فکر می‌کردیم نباید رابطه داشت رابطه برقرار کردیم و سوآپ گازی برقرار شد و کار تجاری‌مان را شروع کردیم.

رئیسی افزود: در حوزه انرژی و گاز کار خوبی را با کشورهای همجوار آغاز کردیم و این سیاست همسایگی را مورد توجه قرار دادیم. اولین سفرم را به خوزستان رفتم وقتی ابتدا از فرودگاه رفتم مسئولین گفتند اینجا مشکل آب دارد. مسئله غیزانیه و شادگان را یادتان است. مستقیم به مرکز آب در اهواز رفتم و بررسی کردیم گفتند ما برنامه چهار ساله داریم گفتم امکان ندارد تا ۴ سال صبر کنیم. تمام تمهیدات را بکنید در سال جاری مشکل حل شود. امسال می‌گویند در سال جاری و ظرف چند روز آینده این مشکل به سامان می‌رسد اینها جزو برنامه‌های دولت است که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای آبرسانی دارد. مساله مدیریت آب مهم‌تر از بحث کاهش نزولات آسمانی است. آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی باید درست مدیریت شود. می‌توانیم در صنعت از پساب استفاده کنیم چرا باید آب شرب استفاده کنیم؟ برای مسائل آب هم برنامه‌ریزی شده تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و در محور دستورهای مهم دولت قرار داده شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در کشور حقوق و دستمزد بود که مورد توجه همه است، گفت: در چند جلسه‌ای که هنوز دولت رای اعتماد نگرفته بود یکی بحث کرونا یکی بحث حقوق و دستمزد در مرداد ماه مطرح بود که می‌گفتند چه باید کرد. خداوند لطف کرد و امروز یک روز حقوق دستمزد و یارانه‌ها تأخیر نداشته است.

وی ادامه داد: کسری بودجه‌ای که عرض کردم از کجا تامین شده؟ ما درآمد ایجاد کردیم و گفتیم که استقراض نکردیم و چاپ پول هم نکردیم با فعال شدن فروش نفت و مواردی از درآمدها مثل فرارهای مالیاتی یا مواردی که در قانون درج شده این کار را کردیم. نکته این بود که ما با همه اینکه کسری بودجه و ۵۶ هزار میلیارد دلار بدهی دولت گذشته که استقراض کرده بود را پرداخت کردیم ماهی ۱۳ هزار میلیارد دلار فاکتور استقراض‌ها را پرداخت می‌کنیم که تا آخر این دولت هم این فاکتورها کنار ما است. در کنار این حقوق و دستمزد مزد را هم پرداخت کنیم. در کنار این‌ها کارهای عمرانی هم است ما از کارهای عمرانی غفلت نکردیم ما ۲۰۲ هزار میلیارد کار عمرانی در سال گذشته انجام داده‌ایم. تا پول تزریق نشود، پروژه‌های نیمه تمام انجام نمی‌شود این در حالی است که ما یک چیزی نداریم. سال‌های گذشته از صندوق توسعه دولت ۲۰ درصد درآمد داشت که امسال این را نداریم.  بودجه ۱۴۰۱ این ۲۰ درصد را برخلاف سال‌های گذشته نداریم یعنی منابع‌مان کاهش پیدا کرده است و ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه می‌رود  البته صرف توسعه کشور می‌شود اما ساز و کاری دارد که در اختیار دولت نیست.

رئیسی یادآور شد: در این مدت شاهد افزایش حقوق و دستمزدها هم بودیم وضعیت کارگران و معلمان و تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاران را دیدیم که ۱۵ سال عقب بود و رهبری دو تا سه بار تاکید کردند که چرا انجام نمی‌شود یا رتبه‌بندی معلمان ۱۰ تا ۱۵ سال عقب ماندگی داشت حقوق کارگران و کارمندان هم افزایش دادیم در این مدت تا حدی که برای دولت ممکن بود افزایش حقوق‌ها را اعمال کردیم البته می‌دانم که با این مقدار همه نیاز این عزیزان مرتفع نمی‌شود اما ما با امکانات دولت سعی کردیم نسبت به متناسب‌سازی حقوق و دستمزد گام‌هایی را برداریم امیدوارم توضیحات من بتوانند برخی سوالات عزیزان را روشن کرده باشد در ادامه جلسه آماده هستم از نظرات و دیدگاه‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استفاده کنیمو

در ادامه خبرنگاری از رئیس‌جمهور پرسید، شما در زمان رقابت‌های انتخاباتی در مورد بهبود معیشت مردم وعده‌هایی داده بودید که به حق در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفت از جمله پرداخت بدهی دولت قبل و برقراری عدالت سوال افکار عمومی این است که پایان پروژه آواربرداری چه زمانی است و مردم چه زمانی طعم شیرین پایان چالش‌های معیشتی و اقتصادی را می‌چشند.

رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: به مردم و خانواده‌های گرامی عرض کنم از وضعیت و شرایط زندگی آنها مطلعم نه اطلاع ماهانه و هفتگی بلکه روزانه و ساعتی اگر بگویم ساعتی بر من نمی‌گذرد مگر این که مسئله معیشت مردم مسئله اصلی ماست مبالغه نکرده‌ام و اگر بگویم نشده کنار سفره بنشینم و به این فکر نکنم که وضع مردمی که توفیق خدمت‌گزاری به آنها را دارم چه خواهد بود و آیا دست آنها به این سفره می‌رسد یا خیر مبالغه نکرده‌ام. این منتی بر کسی نیست این کف وظیفه یک مسئول است. ما مسئله معیشت مردم و رفع مشکلات مردم که از ابتدای دولت مورد بحث بوده را مورد توجه قرار دادیم که چه کنیم تورم مهار شود و کاهشی شود و چه باید کرد نسبت به نظارت بر قیمت‌ها و کالاها که همواره مورد تاکید و توجه دولت بوده است و این هم نشان می‌دهد اگر اصلاح اقتصادی اردیبهشت و خرداد نبود شرایط از این بدتر می‌شد. تورم ما از اسفند تا شهریور کاملاً کاهشی شده است الان هم که این میزان تورم تخلیه شده است باز نشان می‌دهد که روند و تصمیمات اقتصادی دولت به این سمت می‌رود که مشکلات معیشتی مردم بهبود پیدا کند.

وی گفت: نسبت به یارانه‌ای که به مردم داده شد برخی تصور کردند از این مبلغ بخشی می‌ماند که کسری بودجه دولت را جبران کند اگر عدد و رقم را بررسی کنیم می‌بینید که از این رقم چیزی برای دولت نمی‌ماند در این رابطه مبارزه با فقر مطلق شده است و این اقدام کاملاً توانسته فقر مطلق را مورد توجه قرار دهد. برخی باز در صحبت‌ها این را زیرخط فقر نخوانند منظور من فقر مطلق است. در مرود خانواده‌ای که هیچ درآمدی نداشته برخی می‌گویند درآمد ما فقط میزان یارانه‌ای است که پرداخت می‌شود در روستاها رفتم و دیدم واقعا همینطور است.

رئیسی عنوان کرد: نقدینگی به طرف تولید باید برود. در دولت و بانک‌ها را جمع کرده و گفتیم باید نقدینگی به سمت تولید برود ۱۹ میلیارد دلار در این رابطه سرمایه‌گذاری شده است در کنار افزایش بهره‌وری بحران‌هایی  مثل حقوق و دستمزد و بسته‌های معیشتی هم مجموعه شرایطی را فراهم می کند که شاهد وضعیت خوبی در آینده باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که شما در ایام انتخابات وعده دادید برای مدیران گشت ارشاد تاسیس کنید اما خبر گشت ارشاد اجتماعی را شاهد بودیم، گفت: گشت ارشاد مدیران را که وعده کردم به وعده عمل کردیم و زیر مجموعه بازرسی ریاست جمهور تاسیس شد و برخی تخلفات در بدو گزارش به عزل منتهی شد. خود دولت پیگیری کرده و تحویل دستگاه قضایی داده است. این فقط برای یقه گرفتن نیست و برای آن است که دستگاهی توجه نکند این ارشاد و این حضور، آن‌ها را متوجه کند. گاهی می‌گویند غفلت کردیم و فقط مساوی با وجود فرد فاسد نیست. این گشت حتما اجرای قانون را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: نسبت به مساله امنیت اجتماعی زنان و دختران ما این عفت و پاکی را از یک فرهنگ و آموخته و تمدن بسیار قوی و قدیمی داریم. این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن مسلمان ایرانی همواره در تاریخ ایران اسلامی زندگی زنان با عفت همراه بوده است. الان هم در جامعه مدار قانون است و کسی نمی‌تواند کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد. احترام به قانون برای همه ضروری است. قانونمداری همه مسائل را حل خواهد کرد.

رئیسی همچنین در پاسخ به این سوال که پیشرفت عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای چگونه است و نقش آن در توسعه روابط ایران و چین چیست، گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری با اعضای عضو بسیار مهم است و ما را به زیرساخت‌های آسیا مرتبط می‌کند و حضورمان در منطقه را حضور امنیت ساز است و به میزانی که حضور جمهوری اسلامی توانسته در منطقه امنیت ایجاد کند نقش اقتصادی ما به این میزان نیست. یکی از حوزه‌های اقتصادی همکاری با کشور چین در اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله است. باز هم مصمم هستیم ارتباط با کشور چین را متاثر از فضای بین‌المللی نکنیم و این ارتباط مستقل میان کشور ایران و چین است. دو کشور مصمم هستند این ارتباط توسعه پیدا کند.

وی افزود: در اجلاس گذشته شانگهای به عضویت شانگهای درآمدیم اما این عضویت مقدماتی دارد و این اسناد باید مورد توجه قرار گیرد و سندها به تائید کشور ما برسد و در اجلاس جدید جلسه جدید است که اعلام خواهد شد که ایران اسناد را مرور کرده است و طبیعتا این عضویت به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که براساس قانون بودجه همه دستگاه‌ها مکلف هستند که به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل شوند اما فرصت بسیاری برای دستگاه‌ها باقی نمانده که از بیش از ۱۷۰ دستگاه تنها ۳۰ دستگاه به این پنجره واحد پیوستند، تدبیر شما برای پیشگیری از جرم چیست، گفت:  دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت اما درصدی عقب ماندگی داریم و امروز صحبت از دولت هوشمند است و این ضرورت در کشور است. امروز ارتباط همه سازمان‌ها با یکدیگر سرمایه دستگاه‌ها است. این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. اشاره فرمودید ۳۰ دستگاه مصل شده‌اند و سایر دستگاه‌ها هم تا موعد مشخص خواهند پیوست و این کار حتما در زمان خودش به وقوع خواهد پیوست. ما بایدهایی داشتیم که تا امروز اجرایی نشده بود. دولت هوشمند در موعد مقرر شکل خواهد گرفت.

رئیسی در پاسخ به این سوال که برخی مقامات رژیم صهیونستی تهدید به برخورد با برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده‌اند، پاسخ شما چیست، گفت:  اقدامات هسته‌ای و صنعت هسته‌ای حق ایران است و هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد. بارها گفتیم تولید سلاح هسته‌ای در دکترین ما جایی ندارد و رهبر انقلاب هم این موضوع را حرام اعلام کردند. دسترسی ایران به توانایی هسته‌ای که در بسیاری از صنایع مثل کشاورزی و صنعت میت‌واند کاربرد داشته باشد حق مسلم ما است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی از ابتدا نمی‌خواست ایران به این دانش دست پیدا کند و امروز این دانش در کشور ما بومی شده است. تهدیدات این رژیم کار به جایی نبرده و نخواهد برد. ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف این برنامه بود اما ما متوقف نشدیم. نسبت به تهدیدات ببینند آیا با این تهدیدات حریف نیروهای مقاومت در فلسطین خواهند شد؟ وضعیت خودش را ببیند اطراف خودش را ببیند آیا می‌تواند امنیت خود را حفط کند؟ می‌بینند مردم مظلومانه غزه امروز از خودشان دفاع می‌کنند. اگر می‌توانستند مقاومت کنند چرا دست به ترور ناجوانمردانه زدند؟ فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند اگر تصمیم به چنین کاری بگیرند شاید فرصت برای اقدام نرسد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که بعد از یک سال در مورد برخی وعده‌های شما مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در سال  برخی می‌گویند این‌ها مشکلاتی دارد آیا در وعده‌های خود اصلاحاتی خواهید داشت، گفت: سخن و وعده من حاکی از نیاز جدی کشور بود یک وعده تبلیغاتی و برای اینکه دیگران به ما توجه کنند، نبود من یک نیاز جدی کشور را بیان کردم. اگر یک میلیون شغل در سال در کشور ایجاد نشود، شاهد عوارض بسیار بیکاری خواهیم بود نیاز یک میلیون مسکن در سال نیاز اساسی کشور است یک سال ۳۰۰ هزار مسکن و در یک سال ۴۰۰ هزار مسکن ایجاد شده در همان سال ۷۰۰ هزار مسکن عقب‌ماندگی داشته‌ایم وضعیت امروز مسکن به خاطر عقب ماندگی‌هایی است که در هر سال باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشده است.

وی افزود: این نیاز قطعی کشور است که ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیازها است اول نیاز کشور است، دوم مصوبه مجلس شورای اسلامی است و سوم آنچه که من گفتم حتماً باید اجرایی شود. نسبت به تولید مسکن از ابتدای دولت کار شروع شد من در ایام انتخابات چه گفتم؟ گفتم مسکن چند چیز می‌خواهد یک زمین که مهمترین بخش مسکن است زمین‌های دولتی در در حاشیه شهرها داریم که رها شده و می‌تواند برای مسکن‌سازی استفاده شود دوم تسهیلات و سوم مصالح است. در حوزه مصالح هم احتیاجی به خارج نداریم همه تجهیزات و مصالح ساخت داخل را داریم تسهیلات هم در اختیار دولت است.

رئیسی یادآور شد: کار شروع شده از ابتدا برای پیدا کردن زمین‌های مناسب برای یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسکن زمین شناسایی شده کار مسکن‌سازی آغاز شده و الان مسکن در بخش‌های مختلف کشور در دست ساخت است که بخش‌های مختلف این کار آغاز شده است منتها باید تسریع کرد هم در پرداخت تسهیلات و هم در ساخت منظور ما این بود که همه را دولت خودش بگیرد و اساساً باید تسهیلات داد به بخش خصوصی من به زوج‌های جوان گفتم خودتان تعاونی‌هایی تشکیل دهید تسهیلاتی بگیرید و خودتان شروع به ساخت خانه کنید. ما باید زمین را آماده کنیم و از بخش خصوصی و همه افراد استفاده کنیم. درستش این است که ۴ میلیون مسکن در ۴ سال هم قابل اقدام است و هم باید به حکم قانون اقدام شود و هم مصممیم این کار را انجام دهیم و امکانش هم وجود دارد با آنکه زمین هم بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار شناسایی شده است در وزارت راه و شهرسازی بعد از سفرهای استانی اولین بازدید را از این وزارتخانه گذاشتم دلیلش هم اهمیت موضوع مسکن بود مسئله مسکن همواره در دستور کار ما است که کمک بخش خصوصی و دولت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

رئیس‌جمهور گفت: در مورد اشتغال هم آماری که دارم چه شش ماهه دوم ۱۴۰۰ چه پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که از مجموعه وزارت رفاه و بخش‌های مختلف با کد دارم ۹۷۰ هزار اشتغال ایجاد شده است اما این را کافی نمی‌دانیم و زمینه کار و فعالیت بسیار زیاد است. باید موانع برطرف شود مثل کارخانه‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ عدد آنها را در سال اول فعال کردیم نیاز نیست کارخانه بسازیم دولت‌های قبل و مردم از قبل ساخته‌اند ما باید موانع را برطرف کنیم در این صورت اشتغال فعال خواهد شد. لازم است فقط در خیلی از موارد ما زمینه را فراهم کنیم یا موانع تولید را برداریم این کار هم در سال اول آغاز شده است. انشاءالله در سنوات بعد هم بتوانیم گزارش روشنی از عملکرد اشتغال و مسکن داشته باشیم تجدیدنظر هم در این وعده نخواهیم کرد و نسبت به این وعده هم به مردم وفادار خواهیم بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا به دیپلماسی جهت رفع مال تحریم‌ها باور دارید، گفت: ما خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و قرارگاهی را تشکیل دادیم که با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور این کار را دنبال کنند و رفع تحریم‌ها را با محوریت وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ادامه می‌دهیم هیچکدام ما را از دیگری باز نداشته در خنثی‌سازی تحریم‌ها گزارش‌ها حاکی از این است که ما خیلی از محدودیت‌ها را به رسمیت نشماردیم. میزان صادرات ما نشان می‌دهد هیچ محدودیتی را برای خود نمی‌شناسیم سطح تجارت خارجی  ما با کشورهای منطقه ۴ یا ۵ برابر افزایش پیدا کرده و در صادرات نفت ما خود را در محدودیتی که تحریم‌کنندگان می‌خواهند قرار ندادیم و صادرات ما در حدی است که همه توان خود را بگذاریم چه صادرات نفتی چه صادرات غیرنفتی را ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: موضوع بلوکه کردن پول‌های ایران را هم به رسمیت نشناخته‌ایم و برخی پول‌های خود را آزاد کردیم و برخی با اقدامات ظالمانه آمریکایی‌ها همواره در محدودیت است که آن‌ها را هم دنبال می‌کنیم این تحریم‌ها را ظالمانه و برای محدود کردن جمهوری اسلامی می‌دانیم اما به رسمیت نمی‌شناسیم و باید سریعاً برداشته شود. برای برداشتن آنها هم میز مذاکره را هم ترک نکردیم؛ مذاکره برای رفع تحریم‌ها. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود آنهایی که به پیمان خود پشت پا زدند باید برگردند و به تعهدات خود عمل کنند تعهداتشان رفع تحریم‌ها بود ما تاکید مان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست و مسئله مذاکرات هم که دنبال می‌شود در این هم این رابطه است ما بر خواسته‌های ملت بزرگ ایران تاکید کرده‌ایم. بر رفع تحریم‌ها به صورت پایدار، راستی‌آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین تاکید کرده‌ایم بر این تاکید کرده‌ایم که حتما وقتی بحث رفع تحریم‌ها را داریم مسائل پادمانی هم باید حل و فصل شود به عنوان یک رکن در مذاکرات مطرح شده که بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد توافق باید با حل و فصل مسائل پادمانی همراه باشد. هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم هم رفع آنها را با امید و با تصمیم قاطع به اینکه باید تحریم‌ها شکسته شود و از این امکاناتی که امروز وجود دارد حداکثر بهره را می‌بریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که امروز جز یمن تمام رژیم‌های سیاسی در دو سوی دریای سرخ روابط آشکار با رژیم صهیونیستی برقرار کردند به نظر شما نقش انصارالله در مقابله با این رژیم چیست، گفت: من هم به مقاومت مردم یمن درود می‌فرستم و این مقاومت را می‌ستایم که با وجود فقر و گرسنگی از وطن و ناموس خود دفاع می‌کنند.  با هرگونه آتش‌بسی که بتواند صیانت از مردم یمن را تضمین کند و شکستن محاصره یمن را به دنبال داشته باشد استقبال می‌کنیم. تصور رژیم صهیونیستی این است که با اعلام و عادی کردن روابط با برخی کشورها می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند ما معتقدیم ارتباط این رژیم با برخی کشورهای منطقه برای این رژیم امنیت‌ساز نیست ضمن اینکه این خیانت به مردم فلسطین از سوی مدیران این کشورهاست چگونه می‌توانند ببینند مردم فلسطین قتل عام می شوند، این روابط را چگونه می‌خواهند جواب بدهند؟ این خون‌های پاک شهدا را چطور توجیه می‌کنند؟ خود را در این جنایات رژیم صهیونیستی شریک نکرده‌اند؟ تاریخی نشان می‌دهد ظلم پایدار نیست ماندگاری ندارد مردم فلسطین و یمن به حقشان خواهند رسید اگر سال‌ها هم طول بکشد حق از بین رفتنی نیست. عصرها و نسل‌ها بگذرد حق مردم فلسطین ضایع شدنی نیست حق مردم یمن هم نمی‌تواند ضایع شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص یکی از وعده‌های انتخاباتی در رابطه با افزایش سرعت اینترنت، گفت: آنچه که من آن روز گفتم را امروز هم دنبال می‌کنم و آقای وزیر ارتباطات را مسئول کردم هرماه دو گزارش ارائه کند.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت‌ها کامل شده بود ما این مشکلات را نداشتیم. این مشکلاتی که شاهد هستید به این علت است که زیرساخت‌ها تا امروز انجام نشده است و حالا باید عقب ماندگی را جبران کنیم. بنا این است که در حوزه ارتباطات عقب ماندگی را جبران کنیم و زیرساخت‌ها را توسط دولت دنبال کنیم و این زیرساخت‌ها و رشد آن به عدد و رقم روزانه دنبال می‌شود. کار در این مدت به میزانی انجام شده و تا پایان سال پیشرفت خواهد داشت. در وعده انتخابات دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت انجام شد و آقای وزیر اعلام کردند نسبت به سه دهک اول دسترسی انجام شد. خواست ما این است که دولت صادق الوعد باشد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که شما به ۳۱ استان سفر کردید اجرای مصوبات در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: سفرهای استانی مصوباتی دارد و این مصوبات ناظر به مسائل ضروری استان است. پروژه‌های نیمه تمام در کشور بسیار زیاد است و گاهی مطرح است که اگر این پروژه تمام شود به نام کدام دولت تمام می‌شود؟ که من گفتم مهم است که مردم از این موضوع بهره‌مند شوند. مهم این است که پروژه‌ای ۸۰ یا ۹۰ درصد کارش انجام شده پروژه آب همدان مربوط به ۱۷ سال قبل است که ۶۰ درصد کار ظرف مدت کوتاه انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما قرارمان این است که مصوبات ناظر بر موارد ضروری استان‌ها که بیش از ۴۵۰۰ مصوبه مطرح است با مدیریت مسئول مربوطه و نظارت استاندار و معان اجرایی رئیس جمهور این مسائل پیش برود و ما این مصوبات را به مردم اعلام کرده‌ایم. ما مصمم هستیم که مصوبات سفرها را دنبال کنیم و اولین سفر که خوزستان بود موضوع آب دنبال شده و در همین روزها به سرانجام می‌رسد. آب همدان موجب رنج مردم شده است و کار بصورت شبانه روزی به صورت جهادی انجام شد. با همین روحیه کار دنبال خواهد شد. نگرانی تخصیص اعتبار  و اقدام در خصوص مصوبات نداریم و دفتر ما به دنبال سامان پروژه‌ها و مصوبات است. سفرهایی که تا پایان ۱۴۰۰ داشتم همه اعتبارات تخصیص پیدا کرد. این یکی از برنامه‌های دولت است که مردم بصورت محسوس شاهد اجرای مصوبات باشند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با همکاری ایران و روسیه در راه مقابله با اقدامات خصمانه گفت: همکاری ما با روسیه همکاری راهبردی است و در حوزه انرژی، تجاری، هوا فضا و در حوزه‌های مختلفی همکاری داریم و این همکاری هر روز پیشرفت داشته است و بر ادامه همکاری‌ها تاکید شده است. در خصوص کریدور شمال و جنوب در دستور کار است و با جدیت دنبال می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی در حال پیگیری است و برخی موارد اجرایی شده است. این همکاری تداوم پیدا خواهد کرد. سند همکاری جامع هم به مرحله نهایی منتهی می‌شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی خصوص تاکید بر همکاری و روابط با همسایگان گفت: ما ارتباط با همسایگان را دنبال می‌کنیم که در سال اول دولت این سیاست تثبیت شد و در گام دوم و سال‌های آتی این روابط از دوجانبه به چندجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید لیکن نکته‌ای که باید همه بدانند آن است که گفت‌وگوهای ما درون منطقه‌ای و درباره مسائل منطقه و بدون دخالت خارجی دنبال خواهد شد. ما حضور بیگانگان را در منطقه امنیت ساز ندانسته و مشکل ساز می‌دانیم . وجود آمریکایی‌ها در منطقه ما هیچگونه امنیتی ایجاد نکرده است. نسبتا به عربستان آنچه از قبل مطرح بوده با میزبانی کشور عراق ۵ دوره از مذاکرات را میان دو تیم برگزار کردیم و تعهداتی طرف عربستانی دارد که انجام این تعهدات راه را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد. قطعا روابط دیپلماتیک در گرو این تعهدات است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که در خصوص مذاکرات هسته‌ای شاهد حبس خبر در محتوای مذاکرات هستیم و این در حالی است که جزئیات مذاکرات توسط رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود، این کار چه کمکی به کشور می‌کند، گفت: مذاکرات اگر همراه با اطلاع رسانی به موقع باشد خوب پیش می‌رود اما اگر اطلاع رسانی به موقع نباشد در روند مذاکرات اختلال ایجاد می‌کند. توصیه ما این است که هرجا نیاز به اطلاع رسانی بود در هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه مطالب منتقل شود. نسبت به اطلاع رسانی به موقع عقیده و تاکید دارم. در مقاطع مختلف این اطلاع رسانی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در شرایط تورمی مشاهده کردیم دولت برای بار دوم حقوق کارکنان خود را افزایش داد اما ترمیم حقوق کارگران تامین اجتماعی با سایر کارگران تفاوت دارد دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار اقدام کرده و سهم ۳۸ درصدی را به ۱۰ درصد برای بازنشستگان رسانده و با حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران هم موافقت نشده است مسائل معیشتی کارگران بسیار مهم است چون نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند بفرمایید آیا قرار نیست یک بار برای همیشه در این مورد تصمیم جدی اتخاذ شود و اینکه کارگران چشم انتظار معرفی وزیر برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند چه زمانی این اقدام انجام خواهد شد، گفت: شما لیست افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته را در اختیار دارید؟ حتماً این را از مجامع کارگری و شورای عالی کار بگیرید. ببینید آیا این میزان افزایش که امسال اتفاق افتاد، مسبوق به سابقه است؟ قبل از ما هم دولت‌ها، وزرا و کارگرانی بودند اما این میزان افزایش در حقوق کارگران مسبوق به سابقه در دولت‌های گذشته نبوده است. من به شما اطلاع می‌دهم این از گام‌های این دولت است. پس معلوم می‌شود با گام‌های گذشته متفاوت است آن هم در شرایط اقتصادی که در ابتدا به شما گفتم که در چه شرایطی این افزایش حقوق را می‌دهیم. افزایش حقوق کارگران در سال اول دولت با سنوات گذشته قابل قیاس نیست.

وی افزود: نکته دوم نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی یک جایی حکم قانون است این که فرمودید ۱۰ درصد، وقتی قانون تعیین کرده دولت نمی‌تواند بالاتر از آن بدهد. ما طبق قانون عمل کردیم و اجرا کردیم اما نسبت به بازنشستگان آن جایی که امکان داشت دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کند مثل آنچه در تامین اجتماعی بود و آنجا که منع قانونی وجود نداشت آنچه امکان داشت را استفاده کردیم در مورد بازنشستگان عزیز در صحبتی در زمان انتخابات گفتم برخی فکر می‌کنند هزینه بازنشسته پایین آمده اما هزینه‌اش افزایش پیدا کرده چون باید خرج نوه‌ها و هدایا را هم بدهد و هزینه‌هایی روی دوشش آمده لذا آنچه امکان داشته برای دولت در افزایش حقوق‌ها عمل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: نسبت به مسئله پرداخت‌ها این را بگویم که در سال اول فقط نسبت به معلمان که میزان افزایش را دیدید و در رسانه مطرح شد و میزانی که برای این قضیه گذاشته شد ۳۵۰۰۰ میلیارد در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است که در بودجه پیشین نبوده و ما پیش‌بینی کردیم و در مجلس تصویب شد.  در ارتباط با کارگران عزیز و بازنشستگان اجمالاً می‌گویم نسبت به حقوق و دستمزد آنها تمام تلاش ما آن است که هم برای کارگران هم برای بازنشستگان و هم برای معلمان و هم برای عموم کارکنان آنچه که باید متناسب‌سازی شود، انجام شود نمی‌گویم صددرصد اما اینکه یک مقدار از بار هزینه آنها بکاهیم در دستور کار ما است. مثلاً ۶ میلیون بیمه سلامت رایگان اعطا شده که مسبوق به سابقه نیست.

وی ادامه داد: در بحث دارویار هم اضافه قیمت بر عهده بیمه گذاشته شد تا وقتی فردی وارد داروخانه می‌شود سعی شده مبلغ اضافی از آن گرفته نشود تمام تلاش ما در دولت این است که تا می‌توانیم بار هزینه‌ای مردم را بکاهیم. یعنی بار ۸۵ میلیون نفر را و به طور ویژه به کسانی که امروز به عنوان کارگر، کشاورز و معلم شناخته می‌شوند و کسانی که باید به آنها توجه خاص کرد را مورد توجه قرار دهیم. نسبت به معرفی وزیر هم بگویم وزیری معرفی خواهد شد که دغدغه کار و کارگر و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی او دغدغه ویژه‌ای باشد.

رئیسی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی است دولت شما به آموزش و پرورش در صنعت توسعه هفتم چقدر توجه داشته است، گفت: بله تربیت در هر کشور و نظامی محوری است اساس نظام ما هم مسائل فرهنگی است و تربیت و ساختن انسان‌ها در حوزه آموزش و پرورش کار انبیا است و بسیار اهمیت دارد و معتقدیم هرگونه هزینه کردن برای آن هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است از نظر اهمیتی که به مقام معلم می‌دهیم شان و منزلت معلم باید حفظ شود رتبه‌بندی معلمان یک بخشی‌اش بحث پرداخت‌ها است بخش اساسی آن حفظ شان و منزلت و بالا رفتن کیفیت تعلیم و تربیت در کشور است. توجه به معیشت معلمان زمینه‌ای برای رشد و ارتقای تعلیم و تربیت در کشور است که در سال اول دولت توانستیم به این وعده عمل کنیم و این مقدمه‌ای است برای اینکه جریان تعلیم و تربیت با آنچه به عنوان سند بنیادین آموزش و پرورش از آن یاد می‌کنیم همراه شود نه اینکه ببینیم ۱۰ یا ۱۵ درصد آن اجرا شده است این سند باید اجرایی شود و آنچه که در سند تحول دولت مردمی آمده به تبع بیانیه گام دوم مسئله تعلیم و تربیت مسئله محوری است که باید مورد توجه قرار بگیرد یعنی مسائل مالی، معیشتی، حقوقی و  کیفیت تعلیم و تربیت در کشور مورد تاکید جدی دولت است فعال شدن دانشگاه فرهنگیان به عنوان جایگاه تربیت معلم مورد تاکید ما است و جذب فرهنگیانی که بتوانند کودکان و نوجوانان این کشور را پرورش بدهند نکته محوری ما اس.ت در دولت جایگاه تعلیم و تربیت جایگاه بالایی است و توجه به مسائل مادی مقدمه‌ای برای شکل‌گیری مسئله محوری یعنی عمل به سند تحول آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به این سوال که شما قرار است برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کنید اگر از شما خواسته شود آیا حاضرید با پرزیدنت بایدن ملاقات کنید یا اینکه مثلاً در راهروهای سازمان ملل حاضرید به ایشان سلام یا دست بدهید فکر می‌کنید روابط ایران و آمریکا بهبود پیدا خواهد کرد، گفت: نشست قبلی در پاسخ به سوالی مشابه این سوال گفتم خیر. یک بار دیگر خیر را تکرار می‌کنم. هیچ فایده‌ای در ملاقات ما و ایشان وجود ندارد. برنامه‌ای هم برای چنین ملاقاتی وجود ندارد و نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد شما موضوعات اقتصادی و حوزه دیپلماسی را به عنوان رکن فعالیت‌های خود مورد توجه قرار داده‌اید و اولویت شما مسائل فرهنگی و حوزه هنر نیست، گفت: در مورد توجه به مسائل فرهنگی و فرهنگ نگاه کنید اگر عدد و رقم بگیریم و ببینیم نشست من با اصحاب فرهنگ و هنر چقدر بوده وقتی که برای رئیس جمهور باید تقسیم شود اگر فقط نشست‌های من را در این سال گذشته نگاه کنید قابل قیاس با گذشته نیست.  آقای وزیر بعدا می‌توانند اعداد را در اختیار شما قرار دهند. البته این که شما توجه می‌دهید قابل تقدیر است رونوشت به بقیه می‌دهم که توجه این دولت به مسائل فرهنگی جدی بوده و مسائل اقتصادی ما را از مسائل فرهنگی باز نداشته اگر توصیه می‌کنید بیشتر به این مسائل توجه شود از توصیه شما ممنونم.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره مواضع دولت جمهوری اسلامی در حوزه دیپلماسی آب با کشورهای همسایه و به ویژه ترکیه، اظهار کرد: با دولت ترکیه همکاری دوجانبه و منطقه‌ای داریم. مسئله آب را باید پیگیری می‌کردیم و این موضوع در سفر آقای اردوغان به تهران انجام شد و تأکید کردم که آذری‌های ما نگران حقابه ما از ارس هستند و آقای اردوغان هم قبول کرد که باید این نگرانی سریع رفع شود تا نگرانی‌ آذری‌های ما و جمهوری اسلامی کاملاً رفع شود که کار مشترک بین ما و ترکیه درباره حقابه در حال انجام است.

رییس جمهوری در پایان با اشاره مجدد به تاکیدات خود در زمینه توافق هسته‌ای، یادآور شد: ما تاکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موارد گرانی برای سال آینده چیست؟ گفت: برخی انعکاس‌ها در رسانه‌ها از صحبت‌ها من درست نبود. گفته شد که فلانی گفته برخی گرانی ها را برای سال آینده می گذاریم، من گفتم اقتضاء قانون بعضی از گران کردن هاست. مثلا گفتم درباره حقوق گمرکی  اگر بخواهیم ۴ درصد بگیریم در همه کالاها تاثیر می‌گذارد و ما گفتیم از این منبع درآمد می گذریم. ما هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد، را انجام می دهیم این هم یکی از کارهایی بود که پیشنهاد کردیم و لایحه دو فوریتی را به مجلس دادیم و هنوز هم به تصویب نرسیده است. از این دست مواردی که در قانون است، یعنی الزام قانونی داریم مثل اینکه ارز ۴۲۰۰ را ارز نیمایی کردیم که الزام قانونی داشت، این هم الزام قانونی دارد که به ۴ درصد تبدیل کنیم اما اگر مجلس با تبدیل ۴ درصد به ۱ درصد موافقت کند که ظاهرا هم با این موافق هستند. ما دنبال این هستیم که از ناحیه قانون و دولت، کاری که باعث افزایش تورم می شود را انجام ندهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز