خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

آذربایجان با اتخاذ سیاست اشتباه در قعر چاهی افتاد که خودش حفر کرده بود/ بازیگری فعال ایران، طرح ایجاد کریدور ترک و تشکیل ترکستان بزرگ را با ناکامی جدی مواجه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۴۶۸

یک کارشناس حوزه قفقاز گفت: کارشکنی‌های جمهوری آذربایجان در تردد کامیون‌های ایرانی از مسیر گوریس - کاپان کاملاً به ضرر این کشور تمام شد. باکو که تصور می‌کرد یک اهرم فشار جدید علیه ایران پیدا کرده، اینک با بی‌نیازی ایران به این جاده مواجه شده است.

شعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تحولات روزهای اخیر در روابط ایران و جمهوری آذربایجان و افق پیش روی مناسبات دو کشور گفت: قفقاز در طول تاریخ بخش مهمی از خاک ایران بوده است که هنوز داغ جدایی آن بر دل بسیاری از ایرانیان باقی مانده و همچون زخمی التیام ناپذیر، روح ایرانی را می‌آزارد. اگر چه در حال حاضر ایران ادعای ارضی نسبت به این منطقه و کشورهای موجود در آن ندارد اما همچنان از وزن ژئوپلیتیکی، تاریخی و تمدنی بسیار بالایی در تحولات آن برخوردار است.

وی افزود: سال گذشته هنگامی که جنگ ۴۴ روزه در قره‌باغ رخ داد، بسیاری ایران را بزرگترین بازنده و شکست‌خورده آن جنگ تصور می‌کردند که البته در این تحلیل جای هیچ تردیدی وجود ندارد. با این حال از همان زمان بارها تذکر داده شد که ایران از قابلیت‌های بازیگری بسیار زیادی در قفقاز برخوردار است و در صورت تغییر سیاست‌های خود می‌تواند تمام معادلات را دگرگون کند.

وی تاکید کرد: اینک کنش‌گری قدرتمندانه ایران در روزهای اخیر در منطقه قفقاز یک بار دیگر نشان داد که اگر این غول فروخفته برخیزد، می‌تواند آنچه را که دیگران خیال می‌کردند برای خود کاشته‌اند، برداشت کند.

این کارشناس مسائل قفقاز گفت: تغییر سیاست ایران چند نتیجه مهم در بر دارد که باید از آنها به درستی حفاظت شود؛ کارشکنی‌های جمهوری آذربایجان در تردد کامیون‌های ایرانی از مسیر گوریس - کاپان کاملاً به ضرر این کشور تمام شد. باکو که تصور می‌کرد یک اهرم فشار جدید علیه ایران پیدا کرده، اینک با بی‌نیازی ایران به این جاده مواجه شده است. این در حالی است که مشارکت ایران در ساخت مسیر جایگزین می‌تواند حضور و موقعیت تهران در مناطق جنوبی ارمنستان را به شدت تقویت کند. در واقع باکو در قعر چاهی افتاد که خود آن را حفر کرده بود. جمهوری آذربایجان با اتخاذ سیاست اشتباه علیه ایران باعث تغییر راهبردهای کلان تهران در منطقه شد.

وی ادامه داد: تقویت همکاری‌ها بین ایران و ارمنستان می‌تواند موجب تقویت موضع ایروان شود که در یک سال گذشته در موقعیت نسبتا ضعیفی قرار داشت. همچنین اتخاذ سیاست متوازن از سوی ایران در منطقه قفقاز بیش از همه به نفع منافع ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. زیرا این سیاست از ترویج پان‌ترکیسم و تجزیه‌طلبی‌های قومی، حضور رژیم صهیونیستی و همچنین گروه‌های تروریستی در مرزهای شمالی ایران ممانعت به عمل می‌آورد.

وی افزود: بازیگری فعال ایران در منطقه موجب شد که طرح ایجاد کریدور ترک یا برنامه‌هایی همچون ایجاد ترکستان بزرگ از سوی ترکیه و جمهوری آذربایجان با ناکامی جدی مواجه شود. اگرچه جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری روابط مطلوب با همه کشورها در منطقه است اما جمهوری آذربایجان باید بداند که دوران مدارای تهران با این کشور به پایان رسیده است. از این پس هر تحرک نابجای باکو در منطقه با پاسخ متقابل ایران مواجه خواهد شد. در نتیجه یا جمهوری آذربایجان باید به شکل معقول در منطقه رفتار کند یا با عواقب وخیم آن مواجه شود.

بهمن گفت: در این بین نباید از یاد برد که بیداری غول فروخفته ایران نتیجه تلاش‌های یک ساله کارشناسان و پژوهشگران خیرخواه و ایران‌دوستی است که خواهان اتخاذ سیاستی متوازن در قفقاز بودند. 

وی خاطرنشان کرد: اقدامات کور باکو همچون تعطیل کردن دفتر نماینده رهبر انقلاب در باکو نیز در سطح کلان به ضرر خاندان سکولار علی‌اف تمام خواهد شد. زیرا این اقدام هم دینداران را در درون جمهوری آذربایجان تحریک خواهد کرد و هم موجب احیا و تقویت سیاست‌های نهضتی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور خواهد شد. از این پس هر اقدام نابخردانه باکو می‌تواند نتیجه‌ای عکس برای خاندان حاکم داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز