خبرگزاری کار ایران

خرمشاهی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

وظیفه رسانه‌ها روشن ساختن افکار عمومی است/ مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده را به اطلاع عموم برسانند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۱۱۲

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: در ماده ۳ قانون مطبوعات تصریح شده است که مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده را به اطلاع عموم برسانند.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص قانون مطبوعات و نقش رسانه‌ها در جهان امروز، اظهار کرد: رسیدن به توسعه در زمینه‌های مختلف شرایط و ارکانی دارد و مستلزم پویا شدن و پویا بودن رسانه‌ها اعم از شنیداری و گفتاری و نوشتاری است؛ به تعبیر دیگر وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضر در این راستا سهم بسزایی دارند.

وی افزود: امروز عصر ارتباطات است و در واقع به نوعی ارتباطات حرف اول را در مناسبات جهانی می‌زند. قطعاً نمی‌توان امروزه بدون استفاده از رسانه و بدون اطلاع از وقایع روزمره رشد یا فعالیت کرد؟ 

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: ماده ۱ قانون مطبوعات رسالت مطبوعات و رسانه‌ها را برشمرده و مهمترین رسالتی که رسانه‌ها دارند، آگاه کردن و آگاهی دادن به عامه مردم در زمینه‌های گوناگون خبری، انتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، کشاورزی و ورزشی است. 

وی با بیان اینکه بالاترین وظیفه رسانه‌ها روشن ساختن افکار عمومی است، افزود: زمانی که یک رسانه برای فعالیت، مجوز اخذ کرده و به بالا بردن سطح معلومات مردم کمک می‌کند، نمی‌توان از فعالیت‌ آنها جلوگیری کرد.

خرمشاهی تأکید کرد: در ماده ۳ قانون مطبوعات تصریح شده است که مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده و پیشنهادات و توضیحات سازنده را به اطلاع عموم برسانند. همچنین در ماده ۶ این قانون موارد تخلف ذکر شده و مشخص است که اگر رسانه تخلف کرد به عنوان مثال با ایجاد اختلاف میان اقشار مردم یا نشر مطالب الحادی داشت و اهانت افترا کرد، مشخصاً هیأت نظارت بر مطبوعات باید پیگیر موضوع شود. ماده ۲۳ و  ۳۵ قانون مطبوعات نیز جرائم مطبوعات را برشمرده و مجازات را مشخص کرده است.

این حقوقدان گفت: از یک طرف می‌دانیم که امروز در دنیا، وجود تکثرگرایی بر خلاف تک صدایی، جایگاه بالایی دارد مردم باید صداهای مختلف را بشنوند و پیش شرط بقا و دوام جامعه به لحاظ سیاسی و فرهنگی، تکثرگرایی و شنیدن صداهای مختلف است. مخالف این قضیه تک‌صدایی است که نهایتاً جامعه را به سمت استبداد و دیکتاتوری خواهد کشاند.

وی خاطر نشان کرد: قرآن می‌فرماید که «به کسانی که گفتنی‌ها را میشنوند و بهترین آن را انتخاب می‌کنند بشارت بده». از آنجایی جامعه به دنبال تنوع‌گرایی در فرم، محتوا و شکل است، باید ظرفیت حکومت‌ها برای شنیدن صداهای گوناگون بالا باشد  و روز به روز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز