خبرگزاری کار ایران

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان:

 همگام با استانداردها و دانش روز حرکت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۶۱۸

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان گفت: خوشبختانه در طی این سال‌ها توانستیم با حفظ و ارتقای استانداردهای کیفی و آزمایشگاهی روز دنیا به موفقیت‌های بسیار خوبی در ارتقای میزان رضایت‌مندی مشتریان خدمات آزمایشگاهی و همچنین کیفیت مطلوب تختال‌های تولیدی کارخانه دست پیدا کنیم که این امر سبب افزایش رقابت‌پذیری بالای تختال‌های تولیدی شرکت در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی شده است.

رضا باران‌پویان، اهم دستاوردها و اقدامات واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها را در سال 1400 همکاری در بومی‌سازی اولین دستگاه XRF ایرانی مورداستفاده در صنایع فولادی کشور نام برد و در زمینه اخذ گواهینامه‌های معتبر آزمایشگاهی نیز انجام ممیزی جهت اخذ گواهینامه معتبر ISO 17025 را یکی دیگر از دستاوردهای شرکت در این سال عنوان کرد.

وی در ادامه درخصوص تمدید گواهینامه بین‌المللی ارزشمند ISO 17025 افزود: سازمان بین‌المللی استاندارد ISO از مراجع استاندارد ملی کشورهای مختلف جهان است که در حال حاضر نقش مهمی را در تدوین، پیاده‌سازی و بازنگری استانداردهای کاری را در سطح دنیا بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین استانداردهای تدوین‌شده در سطح بین‌المللی آن، استاندارد مرتبط با فعالیت‌های آزمایشگاهی تحت نام ISO TC 17025 به شمار می‌رود که امروزه در تمامی کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته جهت اطمینان‌بخشی به کیفیت خدمات و رضایت‌مندی مشتریان استفاده‌کننده از این خدمات مورداستفاده قرار گرفته است.

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: داشتن این گواهینامه سبب اثبات صلاحیت فنی آزمایشگاه در تعارضات احتمالی و پذیرش نتایج آزمون محصولات پس از فروش است. با دانستن اهمیت این موضوع آزمایشگاه شرکت فولاد هرمزگان نیز جهت نیاز به پاسخگویی به مشتریان داخلی و خارجی خود و ماهیت صادرات‌محور بودن محصول تولیدی کارخانه طی برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده موفق شد پس از استقرار و پیاده‌سازی ویرایش اول این استاندارد در سال‌های گذشته اقدام به اخذ گواهینامه بین‌المللی ISO 17025 ورژن جدید با انجام ممیزی توسط ممیزان خبره از مرجع تأیید صلاحیت خارجی در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مبادرت ورزد که درنهایت امر در مردادماه سال جاری ویرایش جدید گواهینامه ارزشمند بین‌المللی ISO 17025 جهت واحد آزمایشگاه شرکت فولاد هرمزگان صادر شد.

بهبود کیفیت ذوب‌های مطابق سفارشات

باران پویان گفت: بنا بر عملکرد شرکت و آمارهای ثبت‌شده در سال 1400، شاهد بهبود کیفیت ذوب‌های مطابق سفارش بودیم، به‌گونه‌ای که میزان ذوب‌های خارج از سفارش آنالیزی از 0.4 درصد در سال 1399 به 0.13 درصد در سال 1400 رسیده که این امر سبب کاهش هزینه‌های تولید شده است. از دیگر دستاوردهای کیفی سال 1400، بهبود کیفی تختال‌های تولیدی ناشی از کاهش عیوب مشاهده‌شده در بازرسی گرم تختال از 1.25 درصد در سال 1399 به 0.95% در سال ۱۴۰۰ را عنوان کرد. از دیگر دستاوردهای حوزه کیفیت در سال مذکور را می‌توان از کاهش میزان عیوب زیرسطحی تختال در سال 1400 به میزان 15.8 درصد نسبت به سال ماقبل آن نام برد.

وی در ادامه افزود: در سال 1401 نیز این روند مطلوب کیفی ادامه داشته و بنا بر عملکرد شرکت و آمارهای ثبت‌شده در هفت ماه نخست سال جاری، شاخص‌های کیفی مواد اولیه خریداری‌شده و محصولات تولیدی شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مطلوبی داشته است.

باران‌پویان، با تأکید بر اینکه کیفیت مواد اولیه ورودی به کارخانه مطابق با کارت استاندارد کیفی تعریف‌شده مواد اولیه و مورد انتظار بهره‌بردار خریداری می‌شود، اعلام کرد: بنا بر آمار رسمی شرکت، خوشبختانه در این شاخص، درباره زمانی اشاره‌شده 98.77 درصد بوده که نسبت به عدد سال قبل با 98.25 درصد، بهبود کیفی خوبی را در این بخش حاصل کرده است.

کاهش عیوب زیرسطحی محصولات

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش عیوب زیرسطحی محصولات اشاره و عنوان کرد: در این خصوص نیز در سال 1400 میانگین عیوب زیرسطحی محصولات 0.32 درصد بود و این عدد در 7 ماه نخست امسال به عدد 0.03 درصد کاهش یافته است. این ارقام نشان می‌دهد در سال 1401 حدود 90 درصد در زمینه مشاهده و شناسایی عیوب زیرسطحی بهبود حاصل شده است.

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان در ادامه افزود در خصوص ذوب‌های مطابق با سفارش نیز باید گفت عملکرد شرکت در سال گذشته 99.87 درصد بوده که خوشبختانه در 7 ماه نخست امسال به عدد 99.9 درصد ارتقا یافته است و در این زمینه نیز شاهد بهبود کیفیت بوده‌ایم.

به گفته باران‌پویان با توجه به تأکید مدیریت ارشد شرکت بر کاهش عیوب و افزایش حداکثری کیفیت محصولات در کنار افزایش تولید، این راهبرد در دستور کار قرار گرفت؛ تا آنجا که در فروردین‌ماه سال 1401 میزان عیوب مشاهده‌شده در بازرسی گرم تختال به میزان 0.55 درصد کاهش یافته که این خود یک رکورد ارزشمند از زمان راه‌اندازی محسوب می‌شود.

عضویت در هیئت‌مدیره آزمایشگاه‌های فولادی

باران پویان از دستاوردهای دیگر به‌دست‌آمده در سال 1401 در حوزه آزمایشگاهی را عضویت مجدد مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های فولاد هرمزگان در دوره دوساله دوم در هیئت‌مدیره کمیته آزمایشگاه‌های زنجیره تولید فولادی و معدنی کشور عنوان کرد که این سبب حضور شایسته فولاد هرمزگان در بین بزرگان این صنعت و نقش مؤثر در تصمیم‌گیری‌های کلان بخش آزمایشگاهی صنایع فولادی و معادن مرتبط با این حوزه را نام برد.

راه‌اندازی کامل سیستم Level 2 کنترل کیفیت محصول و ارتقا و مکانیزه کردن بازرسی‌های کیفی تختال

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان در خصوص استراتژی‌ها و برنامه‌های این واحد عنوان کرد: مواردی که در حال کار روی آن هستیم راه‌اندازی کامل سیستم Level 2 کنترل کیفیت محصول و همچنین ارتقا و مکانیزه کردن بازرسی‌های کیفی تختال با استفاده از جدیدترین روش‌های روز دنیا است. همچنین بحث کنترل کیفی فرایندی نیز از دیگر مواردی است که در دست بررسی جهت امکان‌سنجی استفاده ازآن‌جهت در ارتقای کیفیت محصولات میانی و نهایی کارخانه است. در همین حال در بخش آزمایشگاهی نیز با توجه به استقرار کمیته استاندارد ISO TC102 در این مدیریت به نمایندگی از شرکت فولاد هرمزگان و به‌عنوان نماینده کشور عزیزمان ایران جهت حضور فنی در مجامع علمی دنیا، برنامه مشارکت فعال در تدوین استانداردهای بین‌المللی با سایر کشورهای صاحب‌تجربه و بنام این حوزه که در حال اجرا بوده، در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخل کشور نیز به‌روزرسانی تجهیزات و به‌ویژه برنامه تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز با اولویت تأمین از طریق تجهیزات باکیفیت داخلی، یکی از برنامه‌های سال آینده مدیریت کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها برشمرد.

احداث کارخانه‌های فولادی در کنار آب سودمند است

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه‌های شرکت فولاد هرمزگان با تبریک فرارسیدن یازدهمین سالگرد افتتاحیه شرکت، با بیان اینکه از تأسیس فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در استان هرمزگان بسیار خوشحال هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به موضوعاتی همچون محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته ازنظر صنعتی و با توجه به پتانسیل‌هایی که این منطقه دارد، تأسیس چنین کارخانه‌هایی را به فال نیک می‌گیریم و همه کارکنان از این موضوع خوشحال هستند.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد و یکی از منابع گازی کشور به شمار می‌رود. همچنین این استان به آب‌های آزاد دسترسی دارد. ازاین‌رو احداث چنین کارخانه‌هایی در این استان بسیار توجیه‌پذیر است. تأسیس این کارخانه‌ها به رشد صنایع جانبی فولاد در سطح استان کمک می‌کند و ماحصل آن صنعتی شدن استان است.

باران پویان در پایان تأکید کرد: هنگامی‌که کارخانه‌ای با ظرفیت فولاد هرمزگان در چنین منطقه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، به‌طور غیرمستقیم نیز مشاغل متعددی ایجاد می‌شود ضمن اینکه بازار مشاغل دریایی و بندری و بازار استان هرمزگان نیز رونق بهتری پیدا می‌کند و در شکوفایی هرچه بیشتر استان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به‌طور محسوسی اثرگذار خواهد بود و در کنار همه این موارد با توجه به اینکه صنعت فولاد نیاز به دانش علمی و تخصص بالا دارد درنتیجه احداث یک کارخانه فولادی به رشد سطح علمی و دانشگاهی استان هرمزگان کمک می‌کند تا این دانشگاه‌ها بتوانند رشته‌های مرتبط را تأسیس کنند و ارتباط حوزه‌های صنعت و دانشگاه بیش‌ازپیش تقویت شود. در همین حال پروژه‌های تحقیقی در دانشگاه‌ها می‌تواند بر پایه صنعت فولاد و ارتقای تکنولوژی این صنعت تعریف شود که این امر می‌تواند نتایج بسیار پرباری را برای استان هرمزگان به همراه داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز