خبرگزاری کار ایران

انتفاضه شعبانیه منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۹۱

ازجمله مباحثمهم این کتاب نقش داشتن گروهک منافقین مجاهدین خلق در قتل عام ملت عراق در جریان این قیام بود.

ایلنا: کتاب انتفاضه شعبانیه، در حوزه تاریخ نگاری است و تاکنون نمونه آن به زبان فارسی یا عربی منتشر نشده بود.
به گزارش ایلنا، شب گذشته(۲ آذر) در مراسم جایزه ادبی جلال؛ کتاب انتفاضه شعبانیه در حوزه تاریخ‌نگاری تالیف ضیاءالدین تبرائیان؛ دارای مدرک دکترای شرق‌شناسی از دانشگاه لبنان؛ شایسته تقدیر شد. این اثر به شرح بخشی از ستم‌های رژیم بعثدر حق مردم عراق می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، در سال ۱۹۹۱ پس از آنکه آمریکا به سردمداری نیروهای ائتلاف به عراق حمله کرد و تا نزدیکی بغداد پیش رفتند، ملت ستمدیده و تحت سلطه عراق، زمان را مناسب دیدند و به پا خاستند. مراجع دینی نیز به ندای مردم لبیک گفتند و به خصوص در رأس آن‌ها، آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی(ره) به رهبری قیام پرداختند، اما صدام دیکتاتور عراق، به گونه‌ای به سرکوب این قیام پرداخت که روی چنگیز و هیتلر را سفید کرد.

به جز خاطرات شفاهی در سینه مانده بسیاری از مردم عراق و بزرگان و دست‌اندرکاران این انتفاضه، یک منبع مکتوب پژوهشی و قابل استناد وجود نداشت. سال گذشته «الانتفاضة الشعبانیة» اثر محقق عراقی و اهل کربلای معلی، سیدسلمان هادی آل طعمه به زبان عربی و توسط کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم منتشر شد.

این کتاب، خاطرات شفاهی چند نفر از بزرگان کربلا در انتفاضه شعبانیه را بازگو می‌کند، اما در زبان فارسی کتاب صفاء الدین تبرائیان اولین منبع مکتوب و قابل استناد در این زمینه محسوب می‌شود. در پیشگفتار کتاب آمده است:
«ملت عراق و به‌ویژه شیعیان مظلوم آن در تاریخ معاصر سال‌های سختی را سپری کرده‌اند. قیمومت انگلستان بر این پهنه‌ جغرافیایی پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و به ‌کار گماشتن عناصر مزدور خود به حکومت این سرزمین و در ‌‌نهایت کودتاهای پی‌درپی و برآمدن و برافتادن حکام با کودتا، تاریخ خونباری را برای این کشور رقم زده است. اما از میان تمامی این فرازونشیب‌ها، روی کار آمدن حزب بعثو به‌ویژه صدام حسین تبعات بسیار زیانباری برای عراق در پی داشت. ماجراجویی حزب بعثدر حمله به ایران و تحمیل کردن جنگ هشت ساله به جمهوری نوپای اسلامی ایران با تحریک غرب و به‌ویژه آمریکا به‌وقوع پیوست که نتوانسته بود انقلاب اسلامی ایران را مهار کند. مقاومت ملت ایران در برابر متجاوز، شکست نقشه‌های توسعه‌طلبانه صدام را رقم زد و او که به نوعی عقده کشورگشایی پیدا کرده بود این بار به کویت حمله کرد. میدان جنگ کویت با دخالت نیروهای ائتلاف به جهنم سربازان عراق مبدل شد و تا نزدیکی فروپاشی حکومت بعثپیش رفت.

با شکست ارتش بعثی در کویت، مردم عراق انتفاضه‌ای را علیه رژیم بعثی شروع کردند که هرچند از بصره شروع شد ولی به‌سرعت بسیاری از استان‌های عراق را دربرگرفت. آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است نقش روحانیت شیعه به‌ویژه آیت‌الله‌العظمی خویی در شروع و قوام این حرکت بود.

سردمداران غرب و نیروهای ائتلاف که در جنگ کویت صدام را شکست داده بودند به محض شروع انتفاضه مردمی، منافع خود را در حمایت از دشمن دیروزشان دیدند و برای سرکوب قیام به حزب بعثکمک کردند. جلادان بعثی با بی‌رحمی تمام به محاصره شهر‌ها، کشتن مردم اعم از پیر و جوان و تخریب اماکن متبرکه شیعیان پرداختند؛ به‌طوری که در مدت اندکی، قریب به دو هفته، چند صد هزار نفر در سرتاسر عراق به دست صدامیان به شهادت رسیدند.

متأسفانه باگذشت بیش از دو دهه از این اتفاق مهم و کم نظیر تاریخ معاصر منطقه، ابعاد مختلف آن ناگفته باقی مانده و کمتر نام و یادی از آن به میان آمده است…

این اثر به تشریح چگونگی شکل گرفتن انتفاضه و سرایت آن به کل عراق و تلاش‌های قیامگران برای تسلط بر امور و جنگ با حزب بعثو در ‌‌نهایت سرکوب آن می‌پردازد. شاید بی‌راهه نباشد اگر گفته شود انتفاضه شعبانیه اگرچه سرکوب شد ولی از پیش‌درآمدهای بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه بود».

ازجمله مباحثمهم این کتاب نقش داشتن گروهک منافقین مجاهدین خلق در قتل عام ملت عراق در جریان این قیام بود. منافقین به پاس خدمات صدام در جریان این قیام به کمک وی آمدند و در عملیاتی به نام «مروارید» ادای دین کردند. در فصل آخر این کتاب، نام ۱۴۴ نفر از فرماندهان ارشد منافقین که در این عملیات دست داشتند، آمده است. افزون بر آن ۱۸۵ قطعه عکس و سند از این قیام در انتهای کتاب آمده است.

انتفاضه شعبانیه در شمارگان ۱۵۰۰نسخه و ۷۹۶ صفحه و به قیمت ۱۷۰.۰۰۰ریال در تیرماه سال۹۱ روانه بازار نشر شده است. این کتاب با تخفیف به علاقمندان ارایه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز