خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته جهان عرب بررسی کرد؛

پرواز ناگهانی نتانیاهو به بروکسل: اهداف و سناریوها/ حمله جدید به مواضع حزب‌الله، تکرار شکست خفت‌بار از غزه خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۳۱

بعید نیست که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به بروکسل و دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال مجوز استفاده از هواپیماهای پیشرفته‌تر «اف ۳۵» بوده باشد که قادر به فاصله گرفتن از موشک‌های اس- ۳۰۰ روسیه در هر نوع حمله‌ای است.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسنه جهان عرب در تشریح سفر ناگهانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بروکسل ابتدا با ارائه پیش فرض‌هایی چارچوب اصلی تحلیل را طراحی کرد و گفت: وحشت‌زده به بروکسل می‌رود تا در دیداری ناگهانی با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا خطر حضور ایران در سوریه را بررسی کند. آیا نتانیاهو پس از شکست اخیر در جنوب سوریه و برای تحریف افکار عمومی از اتهام پلیس به او و همسرش آماده حمله جدیدی می‌شود؟ این عجله برای چیست؟ آیا او می‌خواهد مجوز استفاده از هواپیماهای جدید اف-۳۵ را برای مقابله با موشک‌های روسی اس-۳۰۰  بگیرد؟

پرواز ناگهانی نتانیاهو به بروکسل برای دیدار با «مایک پمپئو» که برای حضور در نشست ناتو در این کشور به سر می‌برد، برای ما یادآور دیدار مشابه «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با مقام‌های آمریکائی در واشنگتن قبل از حمله به رآکتور هسته‌ای سوریه در نزدیکی دیر الزور در سال ۲۰۰۷ است. آیا نتانیاهو در پایان کار مانند اولمرت با دو اتهام شکست نظامی و ارتکاب جرایم فساد مواجه خواهد شد؟

نتانیاهو تأکید کرد که محور مذاکرات او با پمپئو حضور ایران در سوریه خواهد بود. وی گفته بود: «در دیدار با پمپئو سلسله تحولات منطقه وتدابیر لازم در این زمینه را برای مقابله با فعالیت‌های ایران و نهادهای حامی آن در جبهه شمالی بررسی خواهیم کرد».

شاید هدف سفر نتانیاهو در رأس هیأتی از جمله «یوسی کوهن» رئیس موساد و « مائیر بن شبات» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی آگاه کردن آمریکا از طرح حمله گسترده اسرائیل به سوریه و درخواست حمایت سیاسی و دیپلماتیک و چه بسا نظامی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

نتانیاهو که پلیس اسرائیل پس از انجام تحقیقات گسترده و چند ماهه از دستیابی به ادله موثق در زمینه فساد مالی او و همسرش خبر داد و با چالش دیگری چون انزوای اکثریت حزبش فقط در یک کرسی کنست مواجه است، ‌احتمالا در حال برنامه‌ریزی حمله جدیدی به منظور ایجاد فضای خلط‌آمیز در مقابله با اتهام مستقیم دادستان و تقاضای محاکمه‌ای مانند سلف خود اولمرت و محکومیت هفت سال یا بیشتر به زندان است. 

ارتش اسرائیل پنجشنبه شب گذشته حملات موشکی گسترده‌ای را علیه تاسیسات نظامی بسیار پیشرفته ایران و حزب‌الله در جنوب سوریه انجام داد اما این حمله در نطفه خفه شد و به دلیل راندمان بالای دفاع نیروهای سوریه، هیچ موشکی به هدف نخورد. همچنین یک مقام ارشد حزب‌الله اعلام کرد که مواضع این حزب و متحدان ایرانی آن در سوریه هیچ آسیبی ندیده‌ است.

رهبری حزب‌الله پیوسته وحشت و نگرانی اسرائیلی‌ها را رصد کرده و آماده مقابله با تمام سناریوهای احتمالی از جمله حمله گسترده به لبنان و سوریه است. حزب‌الله هفته گذشته فیلمی را به دو زبان عبری و عربی منتشر کرد که در آن خطاب به اسرائیلی‌ها گفته بود: «ای صهیونیست‌ها! اگر دست از پا خطا کنید قطعا پشیمان خواهید شد».

آنچه که نتانیاهو و فرماندهی نظامی او را بیش از هر چیز دیگری نگران می‌کند، حضور یگان‌های ویژه حزب‌الله با حمایت ایران به منظور زمینه‌سازی برای فتح جبهه جولان است. به نظر می‌رسد پس از بازگشت حاکمیت کامل دولت سوریه بر جنوب این کشور از طریق شکست گروه‌های مسلح تحت حمایت اسرائیل و آمریکا، فتح بلندی‌های جولان اشغالی نیز در آستانه تحقق باشد. 

برای ما سخت است که ماهیت هر نوع حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه ولبنان برای هدف قرار دادن مواضع و پایگاه‌های حزب الله و کارخانه‌های موشکی ارتش سوریه را پیش‌بینی کنیم، ‌چرا که از حمله پنج شنبه شب کاملا مشخص است که اسرائیل از ترس اسقاط هواپیماهای جنگنده خود توسط موشک‌های اس- ۳۰۰ روسیه از این جنگ‌افزارها استفاده نکرده و فقط به موشک‌هایش اکتفا کرده است. بنا بر این هیچ بعید نیست که نتانیاهو در سفر به بروکسل و دیدار با پمپئو به دنبال مجوز استفاده از هواپیماهای پیشرفته‌تر «اف ۳۵» باشد که قادر به فاصله گرفتن از این نوع موشک‌ها در هر نوع حمله‌ای است.

استفاده از این نوع هواپیماها مشروط به موافقت آمریکاست اما توان آنها در فاصله گرفتن از موشک‌های روسیه مورد اطمینان نیست حتی اگر بدون هیچ مزاحمی موفق به اصابت اهداف خود شوند. آنچه که فرماندهی ارتش اسرائیل در محاسبات خود جا گذاشته بود، پاسخ احتمالی موشکی حزب‌الله است که می‌تواند اهدافی را در عمق سرزمین‌های اشغالی به روشی دردآور مورد هدف قرار دهد.

وقتی جنبش حماس که تسلیحات و تخصص آن کمتر از حزب الله و محدود به نوار غزه است، موفق به شلیک ۴۶۰ موشک و راکت به شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور غزه چون «سدروت»،‌ «عسقلان» و «اسدود» و اصابت دقیق آنها به هدف می‌شود به گونه‌ای که نتانیاهو را پس از گذشت ۴۸ ساعت از آغاز عملیات به قبول آتش بس و توقف حمله وا می‌دارد حال چه پیش خواهد امد اگر حزب الله زرادخانه موشکی خود یا بخشی از آن را گشوده و شهرهایی چون «یافا»، «حیفا» و «تل آویو» را مورد هدف قرار دهد؟

طبق جدید ترین نظر سنجی‌ها ۸۰ درصد اسرائیلی‌ها سخنان دقیق و راست «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله و توصیه او به سران رژیم صهیونیستی در فیلم منتشر شده را تایید می‌کنند که گفت: «ای صهیونیست‌ها اگر دست از پا خطا کنید، پشیمان خواهید شد». حال باید دید که آیا آنها این نصیحت را آویزه گوش کرده و در دستور کار خود قرار خواهند داد یا اینکه فرماندهی این رژیم حمله جدیدی را برای تحریف افکار عمومی از افتضاح شکست خود در حمله اخیر به جنوب دمشق طراحی خواهد کرد؟

ما مطمئن هستیم که اگر نتانیاهو حماقت سلف خود اولمرت را تکرار کند، ‌شکست بزرگی در انتظار او خواهد بود و به کارش پایان خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز