خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

دومینوی استعفا در تل‌آویو تنها بخشی از بحران سیاسی است/غرب از این پس در روابط با اسرائیل ملاحظات بیشتری اعمال می‌کند

دومینوی استعفا در تل‌آویو تنها بخشی از بحران سیاسی است/غرب از این پس در روابط با اسرائیل ملاحظات بیشتری اعمال می‌کند
کد خبر : ۱۴۹۲۲۷۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: اروپایی‌ها از دستورات رادیکال کابینه رژیم صهیونیستی به شدت ترس دارند و در این بین سعی می‌کنند با ملاحظات بیشتر به روابط خود با این رژیم نگاه کنند.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به استعفای بنی گانتز و گادی آیزنکوت از کابینه جنگ اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بعد از گذشت چند ماه از اختلاف و شکاف عمیق موجود در کابینه نتانیاهو، پایان حضور بنی گانتز و گادی آیزنکوت را شاهد بودیم و این دو عضو کلیدی کابینه جنگ اسرائیل رسماً استعفای خود را اعلام کردند. این اقدام را باید بخش کوچکی از کوه یخی دانست که مابقی آن زیر آب است اما به هر ترتیب خروج این دو را باید یک اتفاق مهم و تأثیرگذار قلمداد کرد که البته یک وزیر دیگر از جناح گانتز هم به جمع آنها پیوست. این اقدام موجب فروپاشی کابینه اسرائیل نمی‌شود اما به هر ترتیب باید آن را در تصمیمات و وضعیت فعلی کابینه نتانیاهو تأثیرگذار بدانیم.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که تحلیلگران غربی پس از خروج این دو شخصیت کلیدی از کابینه جنگ اسرائیل، به این موضوع اشاره کردند که ایالات متحده درخواست نشست فوق العاده شورای امنیت برای جلوگیری از ادامه جنگ در غزه و اجرایی کردن طرح آتش‌بس سه‌مرحله‌ای جو بایدن را ارائه داده که نشان از یک ترس و مشکل جدی دارد. به همین دلیل باید گفت که اعمال فشار مقاومت و ضربات پی در پی آن علیه رژیم صهیونسیتی، و همچنین خروج سه وزیر از کابینه باعث شد تا آمریکا چنین تصمیمی اتخاذ کند و درخواست نشست شورای امنیت را بدهد که یک نگرانی مشهود را نمایان می‌کند. در این راستا باید توجه داشت که غرب، به ویژه اروپایی‌ها در خصوص کابینه نتانیاهو از این پس با احتیاط بیشتری رفتار خواهند کرد و در مورد ابقا و حضور تندروها در کابینه جنگ اسرائیل، بارها هشدار داده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا طیف نخبگان اروپا و آمریکا هم در مورد اقدامات کابینه نتانیاهو تاکید و هشدارهای زیادی داشته‌اند؛ به عبارت دیگر اروپایی‌ها از دستورات رادیکال کابینه نتانیاهو به شدت ترس دارند و در این بین سعی می‌کنند که با ملاحظات بیشتر به روابط خود با اسرائیل نگاه کنند. به همین جهت استعفای سه وزیر در این خصوص را باید یک اقدام و مؤلفه مهم و کلیدی در تحولات داخلی و خارجی اسرائیل دانست؛ چراکه پس از این دومینوی استعفا در کابینه جنگ اسرائیل، بسیاری از مقام‌های رژیم صهیونسیتی مواضعی اتخاذ کردند که علیه نتانیاهو و به نفع مخالفان وی از جمله سه وزیر مستعفی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونسیتی اظهار کرد که اقدام بنی گانتز در خروج از کابینه، عکس‌العمل خوبی بود و اینکه دیر بیایی، بهتر از هرگز نیامدن است. همچنین موشه یعلون، دیگر وزیر جنگ پیشین هم گفته است که دولت متوهم و فاسد نتانیاهو با رفتن گانتز و آیزنکوت، مشروعیت خود را از دست داده است. یعلون همچنین گفته است که کابینه او، کابینه جنایتکاران بوده و کابینه‌ای که منجر به بدترین شکست امنیتی در تاریخ ما شد، هیچ برنامه یا تمایلی برای خروج از بحران ندارد. این مواضع و سخنان نشان از بی‌اعتباری کابینه نتانیاهو و عزم مخالفان علیه وی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز