خبرگزاری کار ایران

«انجمن بازرگانی ایران و کانادا»، پلی برای توسعه تجارت دوجانب

«انجمن بازرگانی ایران و کانادا»، پلی برای توسعه تجارت دوجانب
کد خبر : ۱۶۳۴۳۰۳

انجمن بازرگانی ایران و کانادا، به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه تجارت بین‌المللی، در دهه فعالیت خود توانسته است با رفع موانع لجستیکی و بانکی، زمینه را برای توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور فراهم کند.

به گزارش ایلنا؛ «انجمن بازرگانی ایران و کانادا» در سال ۱۳۹۳ در کانادا تأسیس شد و پس از آن با مجوز وزارت امور خارجه ایران، به عنوان یک نهاد رسمی در تهران به فعالیت خود ادامه داد. این انجمن در حال حاضر در سه شهر «مونترال»، «تورنتو» و «ونکوور» در کانادا و دو دفتر در «تهران» نمایندگی دارد و در حال حاضر ۷۳۰  نفر در این انجمن مشغول فعالیت هستند و حجم مبادلات ماهانه انجمن ایران و کانادا به ۷ میلیون دلار (ارزش مبدأ)  می‌رسد.

 این انجمن در حوزه‌های صادرات، واردات، آموزش، مشاوره تجاری و برگزاری تورهای تخصصی نیز فعالیت دارد.

راه‌اندازی «مدرسه صادرات به آمریکای شمالی»

اخیرا و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مدرسه صادرات به آمریکای شمالی» راه‌اندازی شده است و این مرکز آموزشی، قرار است از ماه آینده دوره‌های تخصصی را برای فعالان اقتصادی برگزار کند.  

 حمایت از صادرات، تمرکز بر بهبود بسته‌بندی و ارائه محصولات نهایی (فینیشینگ) مانند تبدیل پسته به پروتئین بار یا بسته‌بندی زعفران در اندازه‌های کوچک و  همکاری با شرکت‌های غذایی پیشرو مانند هلدینگ رضوی برای صادرات محصولات به بازارهای آمریکای شمالی از دیگر اقدامات این انجمن است.

ضرورت بر تسهیل مبادلات بانکی و لجستیک

از جمله چالش‌های اصلی تجارت ایران با کانادا می‌توان به مشکلات لجستیکی و محدودیت‌های بانکی اشاره کرد. در این میان انجمن ایران و کانادا با ارائه راهکارهایی مانند ثبت شرکت‌های ایرانی در کانادا، تلاش کرده است این موانع را کاهش دهد. از جمله کالاهای صادراتی ایران به کانادا می‌توان به پسته و زعفران و روغن موتور اشاره کرد.

البته یکی از چالش‌ها در این بخش ضعف در بسته‌بندی است که علی‌رغم کیفیت بالای محصولات ایرانی با این مشکل روبرو هستیم. به عنوان مثال؛ زعفران ایرانی در بازار آمریکا تا ۱۸۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اما سود اصلی به دلیل خام‌فروشی به دلالان خارجی می‌رسد.  

همچنین واردات برخی اقلام کشاورزی نظیر برخی از بذرها نیز از کانادا به ایران انجام می‌شود و در برنامه‌های آتی این انجمن توسعه همکاری با شرکت‌های خدمات‌محور (مانند نرم‌افزار و مشاوره مهندسی) در دست اقدام است.

انجمن بازرگانی ایران و کانادا با رویکردی عملیاتی، تلاش دارد تا با رفع موانع تجاری، سهم ایران را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهد و بهبود در بسته‌بندی، توسعه صادرات خدمات و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی، از جمله اولویت‌های این نهاد در سال پیش‌رو است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز