خبرگزاری کار ایران

ساده ترین روش تصفیه آب چیست؟ (از سنتی تا مدرن)

ساده ترین روش تصفیه آب چیست؟ (از سنتی تا مدرن)
کد خبر : ۱۴۹۲۴۶۵

تصفیه آب پروسه ای است که طی آن میزان مواد معلق و ذرات نامطلوب حل شده در آب مثل میکروب ها و انگل ها کاهش یافته و رنگ و بوی نامطبوع آن برطرف می شود. به طور کلی 3 نوع روش برای تصفیه آب وجود دارد: فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی. از بین آنها روش فیزیکی، ساده ترین روش تصفیه آب است.

 

 

روش های تصفیه آب

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم به طور کلی 3 روش برای تصفیه آب وجود دارد: فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی که از بین آنها روش فیزیکی، ساده ترین روش تصفیه آب است.

ساده ترین روش تصفیه آب در قدیم، جوشاندن آب بود. این کار برای ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری ها صورت می گرفت. هیراب سان در این باره گفته است:

از سالها پیش ، جوشاندن روشی برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروارگانیزم های آب بوده است. جوشاندن اگر به مدت کافی باشد ، می تواند بسیاری از باکتری ها را از بین ببرد ، اما نه همه آنها را ! بسیاری از باکتری ها در اولین لحظات کشته می شوند اما برای کشته شدن بقیه نیاز به زمان بیشتری هست.

از اشکالات این روش می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به سوخت و انرژی زیاد و تجهیزات لازم
  • قابل مصرف نبودن آب بلافاصله پس از جوشاندن و لزوم سرد شدن آن
  • تبخیر و هدررفت آب ضمن انجام این پروسه
  • تغلیظ بیشتر برخی آلاینده ها و ذراتی که با جوشاندن از بین نمی روند مثل سرب و نیترات
  • از بین نرفتن آلاینده هایی چون کلر و باقی ماندن طعم کهنگی و ماندگی در آب

در ادامه روش های متعدد دیگری را در قالب سه ماهیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بررسی می کنیم:

روش های فیزیکی تصفیه آب

همان طور که قبلا اشاره شد این متد، ساده ترین روش تصفیه آب است. پروسه انجام آن شامل مراحل زیر می باشد:

1- ته نشین شدن: ابتدا آب در حوضچه هایی انباشته می شود. طی این مرحله ذرات معلق موجود در آب که سبب آسیب به پمپ های مکانیکی پمپاژ آب می شوند، جداسازی می گردد.

2- فیلتر کردن: این مرحله در ادامه مرحله قبل به جداسازی ذرات باقیمانده در آب می پردازد. آب پس از عبور از این فیلترها کاملا زلال و شفاف شده و فاقد شن، زغال و کربن خواهد بود.

3- صاف کردن مجدد: در این مرحله آب از لایه های متخلخل عبور داده می شود تا ذرات موجود در آن به حداقل برسد.

4- نرم ساختن: سپس با افزودن ترکیباتی چون زئولیت، سختی آب گرفته می شود.

5- گندزدایی: در نهایت با افزودن مواد گندزدا، آب آشامیدنی را ضدعفونی می کنند.

ساده ترین روش تصفیه آب چیست؟ (از سنتی تا مدرن)

روش های شیمیایی تصفیه آب

روش های مختلفی برای تصفیه شیمیایی آب وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

1-خنثی کردن: این فرایند جهت تنظیم پی اچ آب با کمک افزودن مواد شیمیایی صورت می پذیرد. بسته به پی اچ اولیه می توان اسید یا مواد قلیایی به آب اضافه کرد تا خنثی سازی صورت گیرد.

2- رسوب شیمیایی: یکی از روش های متداول برای حذف مواد معدنی محلول می باشد. این مواد ممکن است حاوی فلزات سمی باشد. در این روش، یک معرف رسوبی به آب اضافه می کنند تا مواد معدنی محلول به ذرات جامد تبدیل شود. سپس آب از فیلترهایی عبور داده می شود تا این ذرات جامد حذف شوند.

3- اکسیداسیون: در این متد، یک عامل اکسیدکننده را وارد مخلوط می کنند. به این ترتیب الکترون ها از این عامل به آلاینده های موجود منتقل و آنها را دستخوش تغییرات ساختاری می کنند. از اکسیداسیون پیشرفته جهت حذف هر ترکیب آلی که به عنوان محصول جانبی اکسیداسیون شیمیایی تولید می شود، استفاده می نمایند.

4- تبادل یونی: یکی از روش های کاهش سختی آب و نرم کردن آن، استفاده از فرایند تبادل یونی است. معمولا یون های کلسیم و منیزیم سبب بالا رفتن میزان سختی آب می شوند. برای رفع آن، از آب نمک محلول کلرید سدیم استفاده می کنند. به این ترتیب یون های کلسیم و منیزیم با یون سدیم تبادل شده و سدیم در آب آزاد می گردد.

5- کلرزنی: یکی از روش های آسان و ارزان برای از بین بردن میکروب ها و پاکسازی آب است. اگر چه کلر یک ماده ضدعفونی کننده قوی است، اما قادر به از بین بردن تمام میکروارگانیسم های بیماریزا نیست. از سوی دیگر از ترکیب کلر با برخی مواد آلی موجود در آب، تری هالومتان حاصل می شود که سرطان زایی آن محتمل می باشد.

روش بیولوژیکی

در این روش از باکتری هایی استفاده می شود که از مواد آلی موجود در فاضلاب تغذیه می کنند. این متد به دو صورت هوازی و بی هوازی قابل انجام است. تصفیه بیولوژیکی برای پالودن پساب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تصفیه آب با زئولیت

ساده ترین روش تصفیه آب چیست؟ (از سنتی تا مدرن)

زئولیت یک ماده معدنی است که به واسطه خواصی چون قدرت جذب فوق العاده، تبادل یونی و خاصیت کاتالیزوری در سیستم تصفیه آب به عنوان یک فیلتر جهت حذف فلزات سنگین و سایر آلایند ه ها مورد استفاده است. نکته قابل توجه این که پی اچ، دمای آب و نوع آلاینده های موجود در آب در قدرت جذب بستر زئولیتی موثر خواهند بود.

نکته ارزشمند در مورد زئولیت این که قابل احیا با محلول آب و نمک است. به طور کلی سختی آب ناشی از یون های فلزات باردار معلق است که فیلتر کردن آن ها یکی از دشوارترین مراحل تصفیه آب می باشد. زئولیت معدنی که حاوی یون های مثبت هیدراته در سطح خود است، به کمک ویژگی تبادل یونی خود قادر به جذب فلزات سنگین بوده و لذا سختی آب را کم می کند.

می توان گفت که این روش نیز ساده ترین روش تصفیه آب می باشد اما توصیه می شود از زئولیت تصفیه آب در ترکیب با سایر روش های تصفیه استفاده شود تا از سلامت و بهداشت آب اطمینان حاصل شود. چرا که این کانی به تنهایی قادر به از بین بردن همه باکتری ها و ویروس ها نخواهد بود.

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، نقش موثر زئولیت در کاهش میزان سختی آب است. سختی آب در اثر وجود فلزاتی چون منیزیم، کلسیم و روی اتفاق می افتد که سبب آسیب به دستگاه گوارش و ایجاد سنگ در کلیه و مثانه افراد می گردد.

پارس اور درباره یکی از مهم ترین مزایای تصفیه آب با زئولیت گفته است:

استفاده از زئولیت در تصفیه آب کمک میکند تا آزمایش سالم سازی آب سریعتر انجام شود و میزان کلر موجود در آن کاهش پیدا کند.

مجموعه زئولایف با هدف تامین مرغوب‌ ترین زئولیت تصفیه آب و جلب رضایت مشتریان محترم فعالیت خود را آغاز کرده است. تیم زئولایف شامل مجموعه ای از کارشناسان مجرب و متعهد است که ارائه بهترین محصولات و جلب رضایتمندی مشتریان محترم را سرلوحه اهداف خود قرار داده است.

کلام آخر

از بین متدهای گفته شده ساده ترین روش تصفیه آب، روش فیزیکی می باشد که خود به چندین شیوه صورت می پذیرد. زئولیت یک کانی طبیعی است که نقش مهمی در کاهش سختی آب و جذب عناصر سنگین موجود در آب دارد. توصیه می شود جهت رسیدن به آب آشامیدنی سالم، از تلفیقی از چند روش تصفیه استفاده شود تا کلیه عناصر آلاینده و مضر از آب حذف شود.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز