خبرگزاری کار ایران

قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۸۳۱

بسیاری از قوانین مربوط به حقوق خانواده از شرع مقدس اسلام برداشت شده است. مهریه نیز یکی از همین مباحث است که امروزه تبدیل به قانون کشور شده است. در واقع مرد در زمان نکاح ملزم می شود تا مال یا مبلغی را به عنوان مهریه در اختیار زن قرار دهد و زن نیز می تواند از زمان عقد هر زمان که اراده کرد آن را مطالبه. همواره اشاره شده است که میزان مشخصی از مهریه را طبق قانون نمی توان برای تمامی زوجین در نظر گرفت و این مسئله در درجه اول به توافق طرفین بستگی دارد. از این رو، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که در قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

 

اکنون با این سوال رو به رو هستیم که قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟ باید اشاره داشته باشیم که در سال 1402 قانون مربوط به مهریه دچار تغییرات مهمی شده است و اصلاحات دقیقی در خصوص آن به انجام رسیده است. برای اطلاع در خصوص این تغییرات لازم است تا در ابتدا این موضوع را ذکر نماییم که تعیین میزان مهریه طبق قانون بر عهده زوجین قرار گرفته است؛ اما این امکان وجود دارد که مهریه ای در عقد دائم از سوی زوجین مشخص نشده باشد.

مهریه از ارکان اصلی نکاح دائم نیست؛ یعنی در صورتی که مهریه نیز تعیین نشده باشد، نکاح کاملا صحیح است و ازدواج از نظر قانونی و شرعی با مشکلی رو به رو نیست؛ اما در عقد موقت لازم است به طور قطع مهریه ای از سوی زوجین مشخص شود چرا که مهریه در عقد موقت از ارکان اصلی به شمار می آید و عدم تعیین آن موجب بطلان عقد است. پیش از اینکه به بیان قانون مهریه 14 سکه بپردازیم لازم است اشاره داشته باشیم که در صورت دست و پنجه نرم کردن با دعاوی مهریه بهتر از برای سهولت در رسیدن به نتیجه با بهترین وکیل مهریه در تهران در ارتباط باشید.

در قانون جدید مهریه که به قانون 14 سکه نیز معروف است اشاره شده که اگر در زمان نکاح مهریه ای برای زن تعیین نشده باشد و مشخص کردن مهریه به بعد از آن موکول شده باشد، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برای درج مهریه بالاتر از 14 سکه نیازمند این هستند تا در ابتدا توانایی مالی مرد را مورد سنجش قرار دهند تا برای آن ها این موضوع به اثبات برسد که آیا مرد توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه بالاتر از 14 سکه را در اختیار دارد یا خیر. این موضوع از طریق ارسال بخشنامه ای به اطلاع دفترخانه ها رسیده است.

اگر مشخص شود که مرد توانایی مالی لازم برای مهریه بالاتر از 14 سکه را در اختیار دارد، مهریه مورد توافق به ثبت خواهد رسید؛ اما اگر پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شود که مرد توانایی مالی لازم برای ثبت چنین مهریه بالایی را در اختیار ندارد، سقف مهریه برای او 14 سکه در نظر گرفته می شود و درج بیشتر از آن مقدور نخواهد بود. در قانون جدید علاوه بر سنجش میزان توانایی مالی مرد، از مرد ضمانت بانکی نیز درخواست می شود. به هر حال باید توجه داشته باشید که در صورت اقدام برای انواع طلاق و دریافت مهریه، لازم است با بهترین وکیل طلاق در تهران ارتباط گرفته و از کمک های وی در این زمینه بهره مند شوید.

قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟

مواد قانونی مربوط به مهریه

در واقع اسلام و به تبع آن قانون مدنی کشور حقوقی را برای مردان و زنان در زمان ازدواج در نظر گرفته است. در واقع هر یک از زوجین در زمان نکاح ملزم هستند حقوق دیگری را رعایت کرده و به تعهدات خود در زمان ازدواج پایبند باشند. یکی از این حقوق که قانون نیز تاکید ویژه ای بر روی آن دارد، مهریه است. اکنون سعی داریم در خصوص حقوق زنان در زمان نکاح به این سوال پاسخ دهیم که قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟

گاهی ممکن است در زمان عقد دائم دو طرف توافقی در خصوص مهریه انجام نداده باشند و بدون مشخص کردن مهریه نکاح صورت گرفته باشد. باید در نظر بگیرید که تعیین نکردن مهریه در عقد دائم به معنای این نیست که دیگر به زن مهریه تعلق نمی گیرد و زن از این حق خود محروم می شود. در این شرایط نیز دادگاه مهریه ای را برای زن در نظر می گیرد. دقت داشته باشید که در عقد موقت نمی توان میزان مهریه را مشخص نکرد. چرا که مهریه در ازدواج موقت جزو ارکان اصلی به شمار می آید.

مواد قانونی مرتبط با مهریه در سال 1402:

  1. در ماده 1078 قانون مدنی اشاره شده است که هر چیزی را که مالیت داشته باشد را می توان به عنوان مهریه زن تعیین نمود. در واقع در این ماده قانونی تاکید شده است که مهریه باید قابلیت تبدیل شدن به پول را داشته باشد و دیگران حاضر باشند برای آن مبلغی را پرداخت نمایند.
  2. در قانون جدید مهریه اشاره شده است که مهریه نباید بین دو چیز مردد باشد. برای مثال اگر فردی دو آپارتمان داشت باید به طور دقیق مشخص نماید که کدام یک از این دو آپارتمان را قصد دارد به عنوان مهریه به زن پرداخت نماید و به صورت کلی نگوید یکی از این دو را به عنوان مهریه می دهم.
  3. ماده 1079 قانون مدنی اعلام می دارد که لازم نیست تمامی اوصاف مربوط به مال را به عنوان مهریه ذکر کرد و اطلاع از مهریه کفایت می کند.

ماده 1080 قانون مدنی اشاره دارد که قانون جدید مهریه 14 سکه منوط به ترازی طرفین است. این بدان معنا است که هیچ سقفی برای مهریه وجود ندارد و هر میزانی می تواند به عنوان مهریه قرار بگیرد.

قانون جدید مهریه در سال 1402 چگونه است؟

در سال 1402 دو ماده قانونی جدید به مواد ذکر شده اضافه شده است و آن را با اصلاحاتی جدی رو به رو کرده است. با بررسی این قوانین جدید است که می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که قانون جدید مهریه 14 سکه در سال جدید چگونه است؟ به هر حال برای کسب اطلاع از جزئیات قوانین بهتر است با بهترین وکیل خانواده در تهران در ارتباط بوده و از او مشاوره حقوقی دریافت کنید.

اولین تغییری که در قانون جدید مهریه در سال 1402 شکل گرفته است مربوط به ماده 1082 قانون مدنی می باشد. در تبصره اول این قانون به صراحت ذکر شده است که اگر چنانچه مهریه از نوع وجه رایج کشور باشد، در زمان مطالبه و پرداخت آن به زن لازم است شاخص قیمت سالانه در نظر گرفته شود و میزان مهریه بر اساس همین شاخص به قیمت روز محاسبه شده و در اختیار زن قرار بگیرد تا به این شکل ارزش پول تعیین شده به عنوان مهریه به طور کامل حفظ شود.

قانون جدید مهریه 14 سکه در سال 1402 چگونه است؟

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که قانون جدید مهریه 14 سکه چگونه است؟ و پس از آن به بررسی برخی از مواد قانونی مرتبط با مهریه در قوانین مدنی پرداختیم. پس از آن تغییرات قانون مهریه در سال 1402 به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت و در پایان نیز قانون مهریه 110 سکه را تشریح نمودیم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز