خبرگزاری کار ایران

چگونه دانشجوی نمونه شویم؟ راهنمای کامل دانشجوی نمونه کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۱۰۸

دانشجوی نمونه کشوری شدن راهی سریع و برای معافیت از سربازی، قبولی مقطع بعدی بدون آزمون و دریافت امکانات خاص و ویژه‌ای است و برای دانشجویان وزارت بهداشت و وزارت علوم امکان استفاده از این تسهیلات وجود دارد. در این مقاله درمورد مسیر دانشجوی نمونه شدن صحبت کرده‌ایم.

به گزارش ژیوارآموزان، یکی از مهمترین جشنواره‌هایی که سالانه برگزار میشود و طی سالهای اخیر طرفداران زیادی بین دانشجویان پیدا کرده است، جشنواره دانشجوی نمونه است. این جشنواره هرسال مشترکا بین دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار میشود. طی سالهای اخیر شاهد رقابت شدید دانشگاه‌ها و برنامه ریزی‌های جامعی برای کسب سهم بیشتری از مدالهای این جشنواره هستیم و همین مسئله، اهمیت این جشنواره را نشان میدهد. به همین خاطر در مقاله امروز قصد داریم به شما بگوییم چطور میتوانید دانشجوی نمونه کشوری شوید.

مسیر پیش روی دانشجویان در دانشگاه‌ها

هر دانشگاهی متشکل از سه معاونت است که بیشترین ارتباط را با دانشجویان دارد. در بدو ورود به دانشگاه معمولا جشنهایی برای دانشجویان جدید الورود برگزار میشود و توضیحاتی درمورد این معاونت‌ها داده میشود که البته عموما به علت رسمی بودن این جلسات، چیزی به دانش دانشجویان اضافه نمیکند. به صورت کلی ارتباط دانشجو با دانشگاه بیشتر در بستر معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت پژوهشی است. معاونت آموزشی مسولیت برنامه ریزی درسی و تعیین استاد، تنظیم برنامه امتحانات، نظارت برکیفیت آموزشها، تعیین برنامه کارآموزی و در مجموع هرچیزی که مرتبط با بحث آموزش در زمینه رشته شما میشود را برعهده دارد. در کنار معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و دانشجویی مسول نظارت بر فعالیت فوق برنامه و امور رفاهی دانشجویان است. اگر در دانشگاه‌ با کانون‌ها و تشکل‌های مختلف مانند کانون شعر و ادب، کانون سلامت، کانون فیلم و عکس، کانون نشریات و... مواجه شده‌اید، باید بدانید که همه این موارد به علاوه امکانات رفاهی مانند سرویس، خوابگاه و... و همچنین فعالیتهای ورزشی، تحت نظر معاونت فرهنگی دانشجویی انجام میشوند. نهایتا کار معاونت پژوهشی یا همان معاونت تحقیقات که کمیته تحقیقات دانشجویی یکی از مهمترین بخشهای آن است، مدیریت، هماهنگی و برنامه ریزی ارتقای فعالیتهای پژوهشی دانشجویان و اساتید است. کمیته تحقیقات دانشجویی مهمترین ارگان دانشجویی تحت نظر معاونت تحقیقات است که مستقیما مسولیت آموزش و حمایت دانشجویان در مسیر پژوهش را برعهده دارد و با برگزاری کارگاه‌هایی مثل آشنایی با پژوهش، آموزش پروپوزال نویسی، آموزش مقاله نویسی و... به دانشجویان کمک میکند که در مسیر پژوهش قدم بگذارند.

 

دانشجوی نمونه کیست؟

دانشجوی نمونه به فردی اطلاق میشود که طبق آیین نامه دانشجوی نمونه، در هر سه زمینه‌ی آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در سطحی بالاتر از استانداردهای تعیین شده از نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم قرار بگیرد. به عبارتی تاکید وزارت علوم و وزارت بهداشت به دانشجویان این است که اگر میخواهند نمونه باشند، باید یک تعادل عمیق بین تمام فعالیتهایشان ایجاد کنند و هم در زمینه دروس دانشگاه و امتحانات عملکرد خوبی داشته باشند، هم پژوهشگر خوبی باشند و هم در زمینه امور فرهنگی و فوق برنامه فعال باشند. دانشجوی نمونه کسی است که بتواند در هر سه زمینه خوب عمل کند و معیارهای لازم را داشته باشد.

از چه زمانی برای این جشنواره برنامه ریزی کنیم؟

یکی از شروط اصلی دانشجوی نمونه شدن این است که میانگین معدل شما باید بالاتر از 16 باشد، همچنین شما نباید بیشتر از یک ترم معدل پایینتر از 16 داشته باشید و به هیچ وجه نباید مشروط شده باشید. با این اوصاف به نظر میرسد باید از ترم اول حواستان باشد که حداقل معدل که همان 16 است را کسب کنید، البته توجه کنید که معدل هرچه بالاتر باشد امتیازتان بیشتر میشود و با معدل بیشتر باید سعی کنید حداکثر امتیاز این بخش را بگیرید. به علاوه، دانشجوی نمونه شدن فقط به دست آوردن معیارهای لازم نیست و یک رقابت است که عملکرد بقیه نیز در موفقیت شما اثر دارد، به همین خاطر باید سعی کنید زودتر و سریعتر از بقیه امتیازات لازم در تمام بخشها را بدست بیاورید. پس هرچه زودتر شروع کنید.

چگونه دانشجوی نمونه شویم؟ راهنمای کامل دانشجوی نمونه کشوری

قدم اول برای دانشجوی نمونه شدن

دانشجوی نمونه شدن بیشتر از آنکه نیاز به داشتن مهارتهای مختلف داشته باشد، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و شناخت مسیر دارد. جشنواره دانشجوی نمونه یک آیین نامه دارد که بخش به بخش امتیازات را توضیح داده است. مثلا درمورد معدل گفته است که معدل 16 تا 17 چند امتیاز دارد، معدل 17 تا 18 چقدر و... یا در مورد چاپ مقاله نوشته شده است که اگر مقاله در همایشات داخلی ارائه شود چند امتیاز دارد، اگر در همایش بین المللی باشد چقدر و اگر در مجلات چاپ شود براساس معیارهای مختلف مجله چند امتیاز ارائه میشود.

با وجود چنین آیین نامه کاملی، اولین کاری که باید بکنید مطالعه دقیق آخرین نسخه آیین نامه است. سپس باید با توجه به شناختی که از خودتان دارید و با مشورت دانشجویان دیگری که در این زمینه در دانشگاهتان تلاش میکنند شروع کنید به تعیین اهداف کوتاه مدت و بلندمدتتان برای کسب امتیازات لازم.

این توصیه را آویزه گوشتان کنید!

چگونه دانشجوی نمونه شویم؟ راهنمای کامل دانشجوی نمونه کشوری

درست است که دانشجوی نمونه شدن یک رقابت است و اگر شما دانشجوی نمونه شوید، شانس دانشجوی نمونه شدن رقیبتان کمتر میشود، اما یک نکته مهم را به یاد داشته باشید؛ برای هر رشته‌ و مقطعی امکان دانشجوی نمونه شدن تعدادی از افراد در سطح دانشگاه و کشور وجود دارد و شما میتوانید در بخشی از امتیازات مانند امتیاز چاپ کتاب، امتیاز نوشتن پروپوزال و... با دانشجویان دیگر مقاطع و رشته‌ها همکاری کنید. در این صورت دیگر در مسیرتان تنها نیستید و با همکاری با افرادی که هدف مشترکی با شما دارند میتوانید بسیار موفقتر عمل کنید. پس برای دانشجوی نمونه شدن، کار گروهی را فراموش نکنید.

حرف آخر در مورد دانشجوی نمونه شدن

دانشجوی نمونه شدن میتواند درهای زیادی را به روی شما برای موارد مختلفی باز کند. اگر پسر باشید معافیت از سربازی از جوایز این جشنواره است. میتوانید در رشته مورد علاقه‌تان بدون آزمون مقطع بعدی را ثبت نام کنید. جوایز نقدی و غیرنقدی زیادی در انتظار شما خواهد بود و به علاوه، اضافه شدن کلمه "دانشجوی نمونه" به رزومه شما میتواند شانس کارکردن در هر ارگانی، مهاجرت و پذیرفته شدن به عنوان استاد و عضو هیئت علمی در دانشگاه را به مقدار قابل توجهی برای شما افزایش دهد. با توجه به موارد ذکر شده پیشنهاد میکنیم که همین الان آیین نامه دانشجوی نمونه را دانلود کنید و شروع به مطالعه آن کنید. همچنین در مسیر دانشجوی نمونه شدن، میتوانید برای بخش پژوهشی امتیازاتتان، از دوره‌های پژوهشی ژیوارآموزان یا سایت ژیوارسرویس کمک بگیرید و امتیازاتتان را یکی پس از دیگری به کارنامه‌تان اضافه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز