خبرگزاری کار ایران

مشخصات فنی بلدوزر کوماتسو

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۹۶۷

در ابتدا به تعریف بلدوزرها می‌پردازیم که باید گفت جزو ماشین‌آلات سنگین جهت احداث جاده‌ها به شمار می‌آیند و برای حمل‌ونقل خاک و به‌اصطلاح خاک‌برداری مورداستفاده قرار می‌گیرند. بلدوزرها این امکان را دارند که تیغه‌های جلویی آن‌ها تعویض شود و متناسب با هر پروژه عمرانی در دستگاه جای‌داده شوند. البته این پروژه‌های عمرانی از حفاری‌های عمیق در صخره‌ها گرفته تا مسطح کردن جاده‌ها، از ریشه در آوردن درخت‌ها و جابه‌جایی آن‌ها و انباشت خاک در کانال‌های عمیق را شامل می‌شود.

قدمت

در این بخش باید یادآور شد که شرکت کوماتسو در ابتدای تأسیس تنها به ساخت تراکتورها می‌پرداخت و فقط در زمینه صنعت کشاورزی و جهت شخم زمین‌های کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌کرد. اما پس از جنگ جهانی اول با طراحی‌های فنی‌تر توانست بلدوزرها را تولید کند و در سطوح جهانی خود را به معرض نمایش بگذارد. رفته‌رفته نیز با ایده‌های تکنولوژیک هر چه بیشتر توانست بلدوزرها را مطابق با علم روز گسترده‌تر نماید و به تجهیزات آن‌ها بیفزاید که یکی از مشخصات بی‌نظیر بلدوزرهای کوماتسو افزودن تیغه جلویی این بلدوزرها بود که با شیب تیغه توانسته بود تعادل درجه‌بندی متناسبی را در این ماشین به وجود بیاورد. 

 

بلدوزر کوماتسو

این دسته از بلدوزرها که ساخت شرکت کوماتسو ژاپن است دارای قدرت بالایی جهت تخریب و حمل‌ونقل انواع مصالح ساختمانی و جاده‌ای را دارد. باید عنوان کرد که بلدوزرها در صنعت‌های گوناگون مانند کشاورزی، پدافند نظامی، معدن و احداث جاده کارایی دارند. اما چند ویژگی مهم بلدوزرهای کوماتسو در بخش زیربندی این بلدوزرها است که از استحکام بالایی برخوردارند و قطعات یدکی و موتوری پرقدرت و همچنین طراحی و تولید باکیفیت.

شاخصه‌های بلدوزر کوماتسو

ذکر این نکته خالی‌ازلطف نیست که موتور این بلدوزرها آن‌چنان قدرتمند است که همراه با آلیاژ انتخابی مناسب زنجیرها کنترل بلدوزر را برای راننده تسهیل می‌بخشد. البته این زنجیرها به این دلیل که روی چرخ‌ها و لاستیک‌ها قرار می‌گیرند و با زمین تماس بیشتری دارند؛ بنابراین باعث می‌شوند بلدوزرها در سطوح انباشته از گل و یا شن فرونروند. در این بخش بلدوزرها را بر اساس قدرتمندی که با اسب بخار سنجیده می‌شود و به 4 دسته تقسیم می‌شوند بررسی می‌نماییم.

دسته‌بندی بلدوزرهای کوماتسو

⚫ بلدوزرهایی باقدرت 500-261 اسب بخار که در اندازه‌های بزرگ هستند و نیاز به کنترل از راه دور و دقت بالا دارند. این بلدوزرها تیغه‌هایی دارند که با نام سیگما در این دستگاه‌ها تعبیه شده‌اند و به همین علت برای پروژه‌های تولیدی مناسب‌اند.

⚫ بلدوزرهای باقدرت 500 اسب بخار که فشارهایی را متحمل می‌شوند که تنها در خطوط معدن قابل‌باور است. از خصوصیات این بلدوزرها می‌توان به بازوهای حرکتی و درایو کم و سیستم تحتانی آن‌ها اشاره کرد که همین خصوصیات باعث می‌شود که مکانیسم ریزش را ایجاد نمایند.

⚫ بلدوزرهایی باقدرت 150-70 اسب بخار در سایز کوچک که با طراحی منحصربه‌فرد در بازار تجارت طراحی‌های صنعتی قرار می‌گیرند. تقریباً جزو بلدوزرهای هوشمند محسوب می‌شوند و می‌توانند با یک کنترل سه‌بعدی سیستمی را راه‌اندازی کنند که دقت و سرعت بالایی داشته باشد.

⚫ بلدوزرهایی باقدرت 260-151 اسب بخار که در اندازه متوسط تولید شده‌اند و درصورتی‌که احتیاج باشد به همه نقشی درمی‌آیند از جمله تراکتور و به‌عبارت‌دیگر همه‌فن ‌حریف هستند. با کنترل از راه دور و یا جی‌پی‌اس امکان کارکردن دارند و به این دلیل که این نوع نیز از تیغه‌های سیگما بهره برده است قادر به انجام وظایفی گسترده‌تر از وظایف تعریف شده دستگاه دارد.

مشخصات فنی بلدوزر کوماتسو

قطعات تشکیل‌دهنده بلدوزر کوماتسو

بلدوزرها در اصل از دو بخش زیربندی و روبندی (کابین) تشکیل شده‌اند. اگر بخواهیم کابین‌ها را تشریح کنیم باید گفت که در مدل‌های به‌اصطلاح زرهی و معمولی تولید شده‌اند که بنا به تولید صورت‌ گرفته در صنایع مختلف کاربرد دارند که کابین‌های زرهی برای امور نظامی و صنایع نظامی و کابین‌های معمولی عمدتاً برای باقی صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرند و اما بخش دوم شامل قطعات و لوازم ‌یدکی بلدوزر است که تمامی قطعه‌های یک ماشین را شامل می‌شود. اما می‌توان گفت که باتوجه‌به این نکته که وظیفه اصلی یک بلدوزر که همان شکافتن سطوح سخت است از تیغه‌ها و ریپرهای دستگاه استفاده می‌شود که از اجزای اصلی بلدوزرها به شمار می‌روند.  

اجزای بلدوزرهای کوماتسو

امروزه در مشخصات فنی بلدوزر کوماتسو هوشمند بودن آن‌ها حرف اول را می‌زند. البته این امر در جهت تعمیر بلدوزر کوماتسو نیز گام‌های مهمی برداشته است چرا که عیب‌یابی‌های هوشمند نیز در این دستگاه‌ها تعبیه شده است. حالت‌های کنترل از راه دور و یا اتومات و حالت دستی و معمولی از جمله مزایای یک بلدوزر کوماتسو است. این هوشمند بودن سبب شده است که اپراتور بلدوزر به‌راحتی بتواند این ماشین را کنترل کند و همچنین در همین راستا کنترل باقی اجزای ماشین مانند تیغه‌ها و درجه آن‌ها را نیز سرعت و دقت بخشیده است.

مدل مشخصات فنی بلدوزرهای کوماتسو

انواع مدل‌های بلدوزر کوماتسو با کد اولیه خود شناسایی می‌شوند که در اینجا آن‌ها را شرح می‌دهیم. بلدوزرها با حرف لاتین A کدگذاری شده‌اند. بلدوزرهای باتلاقی با حرف P ، بلدوزرهایی که بازوهایی بلند در طراحی آن‌ها موجود است با حرف E و بلدوزرهایی که دو کارایی دارند با حرف W شناخته می‌شوند که با این کدها می‌توان مدل‌های بلدوزرها را هنگام خرید تشخیص داد.

مشخصات فنی بلدوزر کوماتسو

نحوه خوانش مشخصات فنی بلدوزر کوماتسو

البته باید بدانید که برای خواندن دقیق این مدل‌ها باید از چارتی کمک گرفت که تشخیص را آسان نماید. در شکل نوشتاری یک مدل بلدوزر به‌عنوان‌مثال D355C3 حرف اول لاتین که در نام مدل فرضی آمده است یعنی D نشان‌دهنده کد بلدوزر است و حرف C نشان‌دهنده کد مدل بلدوزر است و اما عدد 35 که پس از حرف لاتین اول می‌آید حجم کاری که این دستگاه می‌تواند بر اساس تناژ انجام دهد را مشخص می‌نماید که از 4 تا 130 تن را شامل می‌شود و عدد 5 نوع سیستمی را که در این دستگاه به انتقال قدرت می‌پردازد بیان می‌کند و در آخر عدد 3 نسل آن بلدوزر را مطرح می‌کند که به جدید یا قدیمی بودن آن پی ببریم.

در پایان باید یادآور شد که از زمانی که یک بلدوزر را تحویل می‌گیرید تا سپری‌شدن 6 ماه و یا هزار ساعت که دستگاه کار کند بنا بر استانداردهای ضمانت کوماتسو، بلدوزر خریداری شده دارای گارانتی است و در این زمان می‌توانید نسبت به استفاده از گارانتی در صورت بروز مشکل اقدام نمایید.

منبع: مجموعه آداک کوماتسو  https://adakkomatsu.ir/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز