خبرگزاری کار ایران

ویژگی های دستگاه تقطیر و عرق گیری گیاهان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۲۰۰

ایرانی‌ها از گذشته‌های دور رابطه بسیار خوبی با طب سنتی و گیاهی داشته‌اند و عرق و عصاره گیاهان از جمله داروهایی هستند که همیشه در طب سنتی تجویز می شده است. از عرق بهار نارنج، عرق نعنا و عرق خارشتر تا بقیه گیاهان که همه جزء دمنوش های مطبوع و محبوب اکثر خانواده های ایرانی به حساب می‌آید و هر کدام در درمان بیماری و مشکل خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تقطیر (عرق گیری) برای راحت تر کردن مکانیزم تهیه عصاره گیاهان و همچنین عرقیات و نوشیدنی های گیاهی ساخته شده است. همچنین، دستگاه های تقطیر و عرق گیری ای جی در اندازه های مختلف و جهت استفاده های صنعتی و خانگی قابل استفاده می باشند. عرق سرد توسط دستگاه تقطیر دوجداره یا دستگاه عرق گیری عرق سرد کن دار که نوعی دستگاه تقطیر به حساب می‌آید، تولید می‌شود و عرق گرم از طریق دستگاه تقطیر وعرق گیری تک جداره تولید می‌شود، که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

در حال حاضر تعداد زیادی از تولید کنندگان که در حوزه ساخت انواع تجهیزات صنعتی در کشور فعالیت دارند، به فکر شناخت لازم در رابطه با توزیع دستگاه های تولیدی افتاده اند. دستگاه عرق گیری یا دستگاه تقطیر جهت گرفتن عصاره و عرق از انواع مختلف گل ها و گیاهان، مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله اسانس هایی که دارای خواص و ارزش دارویی زیادی هستند، به اسانس کشمش می توان اشاره کرد.

میزان عرق تولید شده از هر نوع گیاه چقدره؟

هر نوع گیاه و حتی میوه را نیز با دستگاه های تقطیر می توانید عرق گیری و اسانس گیری کنید. حجم و ظرفیت دستگاه تقطیر با توجه به حجم مخزن آن تعیین و مشخص می‌شود، که از 6 الی 800 لیتر در بازار موجود می باشند. میزان عرق تولید شده با استفاده از دستگاه تقطیر به نوع دستگاه عرق گیری، نوع محصول عرق گیری شده، مقدار ورودی و نوع کندانسور بستگی دارد.

زمان عرق گیری از محصول نیز بستگی به ظرفیت مخزن دستگاه و جنس بدنه دستگاه و نوع کندانسور دارد و از یک الی ۱۰ ساعت متغیر می باشد. همه دستگاه های عرق گیری دارای مخزنی از جنس آلومینیوم یا استیل می‌باشند. دستگاه‌های تقطیر به دو شکل برقی و گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه عملکرد دستگاه تقطیر گازی

دستگاه تقطیر گازی با توجه به نوع کندانسور کمی متفاوت تر عمل می‌کند. در دستگاه های عرق گیری گازی که مجهز به کندانسور برقی می باشند آب و گیاه مورد نظر را درون مخزن می‌ریزند و به طور مستقیم روی حرارت قرار می دهند. بخار تشکیل شده از طریق شیلنگ سیلیکونی که به کندانسور برقی دستگاه متصل است و به وسیله فن خنک می شود، وارد می شود. توجه داشته باشید که در دستگاه‌های تقطیر گازی با نوع کندانسور آبی، بخار تشکیل شده در شیلنگ سیلیکونی متصل به کندانسور آبی توسط آب سرد، خنک می شود.

ویژگی های دستگاه تقطیر و عرق گیری گیاهان

 در مدل های سنتی دستگاه تقطیر گازی، مخزن آلومینیومی که شامل آب و گیاه می شود، روی حرارت مستقیم قرار می گیرد و مخزن استیل روی آن محکم چفت می شود و بخار تشکیل شده توسط آب سرد، خنک می شود. نقش کندانسور در این دستگاه ها نوعی مبدل حرارتی می باشد که در آن مواد از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می شوند. در دستگاه های تقطیر دو نوع کندانسور، یکی کندانسور هوا خنک که کندانسور برقی هم گفته می‌شود و کندانسور آب خنک یا کندانسور آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد دستگاه تقطیر دو جداره یا همان عرق سرد کن

فشار و حرارت داخل مخزن در زمان فرایند تقطیر توسط قطعه‌ای که نام اصلی آن ترمومانومتر است و روی درب مخزن های دستگاه تقطیر قرار داده می شود، اندازه گیری و نشان داده می شود. دستگاه تقطیر دو جداره یا همان عرق سرد کن، نوعی دستگاه تقطیر سنتی به حساب می آید که لوله کندانسور به شکل مخروطی است و دو جداره دارد، باعث می شود در زمان انجام عملیات تقطیر و عرق گیری، بخار حاصله درون لوله های مخروطی بچرخد و سرد شود و عرق سرد تولید کند. در حقیقت آب سردی که از قسمت خروجی دستگاه عرق گیری وارد لوله دستگاه می شود باعث خنک شدن لوله ها و در نتیجه بخار درون آن می شود.

در دستگاه های عرق گیری دو جداره طول لوله ها بلندتر است و به همین دلیل املاح درون آن جمع می شود و به خاطر چرخیدن کندانسور این املاح داخل عرق تولید شده و محصول خروجی دستگاه نمی‌شود و در نتیجه عرقی که به این روش تولید می‌شود، کیفیت بالاتر و رنگ شفاف تری خواهد داشت. ولی در دستگاه عرق گیری تک جداره، طول لوله ها کوتاه است که به همین خاطر عرق تولیدی و خروجی دستگاه، عرق گرم می باشد. هرچه تعداد گیره ها و چفت ها در دستگاه تقطیر بیشتر باشد، آب بندی دستگاه به شکل کامل تر و بهتری انجام می شود و هنگام فرآیند تقطیر بخار کمتری خارج می شود و هدر رفت بخار کاهش می یابد.

دقت کنید برای شروع تقطیر به میزان ۷۵ درصد حجم مخزن را از آب و گیاه پر کنید. نسبت میزان گیاه یا گل نسبت به آب باید یک به سه باشد به این منظور که اگر یک کیلوگرم گیاه یا میوه در مخزن دستگاه می ریزید باید حدود ۳ الی ۴ لیتر آب به آن اضافه نمایید. قطعات اصلی و لازم برای فرایند تقطیر در دستگاه عرق گیری، شیلنگ سیلیکونی و کابل برق دستگاه با کندانسور برقی می باشد. انواع مختلف دستگاه‌های عرق گیری موجود در بازار معمولا تا ۱۸ ماه گارانتی دارند و تنوع زیادی بین دستگاه های تقطیر صنعتی و خانگی وجود دارد.

برای مثال دستگاه گلاب گیری یا تقطیر عرقیات گیاهی یکی از ماشین آلات تهیه محصول ناب و جذابی به نام گلاب است. از دستگاه تقطیر عرقیات گیاهی جهت تهیه گلاب و گلابگیری و همینطور عرق گیاهی استفاده می شود.

گیاهان مورد استفاده در دستگاه عرق گیری

گلاب از جمله محصولاتی است که دارای خواص و مزایای دارویی و درمانی فراوانی می باشد و همینطور از گیاهانی مثل به لیمو، بهارنارنج، برگ گردو، شربت توت فرنگی و دیگر گیاهان دارویی می‌توان نام برد. عرق گیاهی به این صورت تولید می‌شود که بخار به دست آمده از جوش آمدن گیاه را سرد می کنند و آن را به مقطر و عرق خالص تبدیل می‌کنند.

ویژگی های دستگاه تقطیر و عرق گیری گیاهان

مراحل تولید عرق گیاهی با دستگاه تقطیر

مراحل تولید عرق به این صورت است که ابتدا گیاه مورد نظر که می‌خواهید عرق آن را جدا کنید را به همراه آب و یخ در محفظه پایینی دستگاه قرار دهید و جهت شروع فرایند تقطیر دستگاه عرق گیری را روشن کنید تا با وارد کردن گرم و جوشیدن آب و گیاه بخار تشکیل شود و وارد محفظه دیگر دستگاه شود.

شرکت AG نماینده رسمی پخش و توزیع دستگاه های تقطیر و عرق گیری وارداتی و داخلی می باشد. جهت اطلاع از قیمت دستگاه های مختلف عرق گیری مانند قیمت دستگاه تقطیر و گلاب گیری، قیمت دستگاه تقطیر آزمایشگاهی و قیمت دستگاه تقطیر شیشه ای با مشاوران فروش شرکت AG در ارتباط باشید.

همچنین این شرکت دارای دستگاه های کاربردی دیگری مثل دستگاه آسیاب نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه آسیاب و خردکن و راهنمایی های لازم برای خرید آن از طریق https://www.ag777.com/ اقدام نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز