خبرگزاری کار ایران

چرا نوشتن طرح توجیهی مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۱۳۰

نوشتن طرح توجیهی ( طرح کسب و کار تجاری ، بیزینس پلن Business Plan) یک ابزار بسیار مهم و استراتژیک برای کارآفرینان است. یک طرح توجیهی خوب نه تنها به کارآفرینان کمک می کند تا بر مراحل خاصی که برای موفقیت ایده های تجاری لازم است تمرکز کنند، بلکه به آنها در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت نیز کمک می کند. بنجامین فرانکلین زمانی گفت: "اگر نوشتن برنامه کسب و کار خود شکست بخورید، پس در حال برنامه ریزی برای شکست هستید." (بنجامین فرانکلین).

در حالی که نوشتن طرح توجیهی - طرح کسب و کار تجاری - برای کارآفرینی ضروری است، اما هر کارآفرینی نیاز به آن را نمی بیند. بسیاری از آنها تمایلی به نوشتن طرح توجیهی خود ندارند و مقالات متعددی در اینترنت وجود دارد که ادعا می کنند طرح توجیهی -طرح تجاری - مرده یا نامربوط است. البته همه با آن موافق نیستند. تعداد زیادی از کارشناسان تامین مالی کسب و کار از این ایده حمایت می کنند که داشتن یک طرح توجیهی خوب کافی نیست.

Why is a business plan important?

حتی ایده های تجاری عالی نیز می توانند بی فایده باشند، اگر نتوانید یک برنامه استراتژیک را برای عملی کردن ایده کسب و کار خود تدوین و اجرا کنید. اگر به دنبال جذب سرمایه از سرمایه گذاران و وام دهندگان هستید، به خاطر داشته باشید که داشتن یک طرح تجاری خوب بسیار ارزشمند است. شما باید بیزینس پلن مستند داشته باشید که خودش گویای آن باشد. طرح توجیهی (طرح تجاری) باید واضح و آسان برای خواندن و درک باشد.

قبل از نوشتن طرح توجیهی (طرح تجاری)، مهم است که دو عامل مهم را در نظر بگیرید:

  • خواننده چه کسی خواهد بود؟
  • می خواهید پاسخ آنها چه باشد؟

به عنوان مثال، اگر علاقه مند به افزایش سرمایه هستید، سرمایه گذاران احتمالاً مخاطبان شما خواهند بود. اگر به مشارکت یا سرمایه گذاری مشترک علاقه دارید، شرکای تجاری بالقوه شما مخاطبان شما خواهند بود. این مخاطب هر کسی که می‌تواند باشد، اما باید پیام کلیدی خود را از طریق طرح توجیهی به آنان ارسال نمایید تا پاسخ مورد نظرتان را دریافت کنید.

شش دلیل بر اهمیت نوشتن طرح توجیهی

1.ایده کسب و کار خود را معتبر کنید

دنبال کردن ایده‌های تجاری از علایقی است که داشته‌اید نشات می‌گیرد، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما این لزوماً به این معنا نیست که یک سرمایه‌گذاری خوب است.

یکی از اولین کارهایی که یک نمونه طرح توجیهی  - طرح تجاری - از شما می خواهد انجام دهید این است که بازار هدف خود را بررسی کنید. شما درک دقیقی از روندهای صنعت و کارهایی که رقبای شما برای موفقیت انجام داده اند یا نه، به دست خواهید آورد. ممکن است متوجه شوید که ایده ای که هنگام شروع به کار دارید، به احتمال زیاد موفق نخواهد بود.

ممکن است دلسرد کننده به نظر برسد، اما همیشه می توانید ایده اصلی خود را طوری تغییر دهید که بهتر با نیازهای بازار مطابقت داشته باشد. هرچه بیشتر در مورد صنعت، رقبای آینده و مشتریان احتمالی خود بیشتر بدانید، احتمال موفقیت بیشتر می شود. اگر مشکلات را زود تشخیص دهید، می توانید استراتژی هایی را برای مقابله با آنها ایجاد کنید نه اینکه به دنبال عیب یابی بعد از وقوع باشید.

با بهره گیری از یک طرح توجیهی مناسب بهتر است قبل از سرمایه گذاری زمان و پول زودتر بدانید که آیا تجارت شما موفق خواهد بود یا خیر.

2.به کسب و کار خود پایه ای برای موفقیت بدهید.

فرض کنید به دنبال راه اندازی یک شرکت آرایشی و بهداشتی هستید. هزاران مسیر وجود دارد که می توانید آن را انجام دهید، بنابراین فقط بگویید: "من یک شرکت آرایشی و بهداشتی راه اندازی می کنم!" کافی نیست

شما باید بدانید که چه محصولات خاصی را می خواهید بسازید، و چرا تصمیم به ایجاد آنها می گیرید. بخش یک طرح کسب و کار از شما می خواهد که این عناصر را شناسایی کنید و برنامه ریزی برای سایر اجزای استراتژی کسب و کار خود را آسان تر می کند.

همچنین از تحقیقات اولیه بازار خود برای ترسیم پیش بینی های مالی، اهداف و نیازهای عملیاتی استفاده خواهید کرد. شناسایی این عوامل پیش از موعد، پایه ای قوی ایجاد می کند، زیرا تصمیمات تجاری حیاتی در ابتدای کار باید گرفته شود.

می‌توانید به اهدافی که در طرح توجیهی خود تعیین کرده‌اید رجوع کنید تا پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنید و زمینه‌هایی را که نیاز به توجه بیشتری دارند اولویت‌بندی کنید.

در مجموع، هر بخش از طرح کسب و کار شما مستلزم آن است که حتی قبل از اقدام به هر یک از آن برنامه ها، استراتژی تجاری آینده خود را عمیقاً بررسی کنید. داشتن یک برنامه تجاری آماده به کسب و کار شما یک پایه محکم برای رشد می دهد.

هنگامی که شرکت خود را راه اندازی می کنید و محصول شما به بازار می رسد، زمان کمتری را برای عیب یابی و زمان بیشتری صرف تمرکز بر روی مخاطبان هدف خود و کسب درآمد خواهید کرد

 چرا نوشتن طرح توجیهی مهم است

3.نوشتن طرح توجیهی برای تامین مالی و سرمایه گذاری.

هر کسب و کار جدیدی برای شروع به کار نیاز به سرمایه دارد. اگرچه خوب است، اما بانک‌ها وام‌ها را فقط به این دلیل که شما درخواست وام مینمایید به شما نمیدهد. آن‌ها می‌خواهند بدانند این پول برای چه کار استفاده مینمایید، به کجا می‌رود و آیا در نهایت می‌توانید آن را پس دهید.

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاران بخشی از برنامه مالی شما باشند، در مورد استراتژی‌های قیمت‌گذاری و مدل‌های درآمد کسب‌وکار شما سؤالاتی خواهند داشت. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند در صورتی که احساس کنند پولشان به صورت درستی استفاده نمیشود، عقب نشینی کنند. آن‌ها می‌خواهند سندی مکتوب وجود داشته باشد که بتوانند به آن رجوع کرده و پیشرفت شما را در طول زمان بررسی نمایند .

نوشتن طرح توجیهی به سرمایه گذاران کمک می نماید که متوجه شوند که آیا شما به اهدافی که به آنها گفته‌اید می‌رسید یا خیر.

سرمایه گذاران با توجه به بیزینس پلن شما می خواهند بدانند که آیا سرمایه گذاری آنها ارزشمند بوده است یا خیر.

بخش ملاحظات مالی یک طرح تجاری از شما می‌خواهد که هزینه‌ها را از قبل تخمین بزنید و اهداف درآمدی را قبل از درخواست وام یا صحبت با سرمایه‌گذاران تعیین کنید.

شما استراتژی خود را از قبل نهایی خواهید کرد تا از ظاهر نشدن برای جلسات با سرمایه گذاران بالقوه خودداری کنید.

4.افراد مناسب را استخدام کنید.

بعد از اینکه طرح کسب و کار – طرح توجیهی - خود را کامل کردید و دید واضحی از استراتژی ها، اهداف و نیازهای مالی خود پیدا نمودید، ممکن است نقاط عطفی وجود داشته باشد که برای رسیدن به آن نیاز به مهارت هایی دارید که هنوز ندارید. شاید لازم باشد افراد جدیدی را برای پر کردن شکاف استخدام کنید.

داشتن یک برنامه استراتژیک برای به اشتراک گذاشتن با شرکای احتمالی و کارمندان می تواند ثابت کند که آنها برای یک کشتی در حال غرق شدن تعهد نمیدهند.

اگر برنامه های شما خلاصه و قابل اجرا باشد، متوجه خواهند شد که چرا باید با شما موافقت کنند.

مشاور برندسازی

5.در نوشتن طرح توجیهی نیازهای خود را بیان نمایید.

اگر نمی‌دانید کسب‌وکارتان چگونه پیش خواهد رفت، انتقال وجاهت کسب‌وکارتان به همه طرف‌های درگیر دشوار خواهد بود.

طرح توحیهی به شما دیدگاهی جامع از نحوه کارکرد کسب و کارتان می دهد و برقراری ارتباط با دیگران را برای شما آسان تر می کند.

ممکن است قبلاً از بانک ها تأمین مالی کرده باشید و با سرمایه گذاران معامله کرده باشید، اما نیازهای یک کسب و کار همیشه در حال تغییر است. در حالی که کسب و کار شما رشد می کند، احتمالاً به حمایت مالی بیشتر، شرکای بیشتری نیاز دارید یا فقط خدمات و پیشنهادات محصول خود را گسترش دهید. استفاده از طرح کسب و کارتان به عنوان معیاری برای چگونگی دستیابی به اهدافتان می‌تواند آسان‌تر کردن افراد را در تمام مراحل فرآیند به تیم خود بیاورد.

6.طرح توجیهی فروش کسب و کار شما را آسان تر می کند.

خریدار نمی‌خواهد تجارتی را بخرد که پس از امضای اوراق به زمین بخورد. آنها یک شرکت موفق می خواهند.

در یک طرح کسب و کار نقاط عطفی را که می توانید ثابت کنید را شرح می دهد، می تواند برای نشان دادن نحوه موفقیت شما در بازار به خریداران احتمالی استفاده شود.

شما می توانید از دستاوردهای خود برای مذاکره در مورد قیمت های بالاتر مطابق با ارزش کسب و کار خود استفاده کنید.

 چرا نوشتن طرح توجیهی مهم است

نوشتن طرح توجیهی ( طرح کسب و کار تجاری ، بیزینس پلن Business Plan)

Author:  Dr. SeyedReza AghaSeyedHosseini

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز