خبرگزاری کار ایران

مدرسه هوشمند چیست و شامل چه امکاناتی می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۳۵۶

روند هوشمند سازی مدارس در کشورمان از اواخر دهه هشتاد آغاز شد و تا همین لحظه ادامه دارد. مدارس هوشمند علاوه بر تجهیزات نوینی که در آموزش به کار می‌برند دارای یک‌سری ویژگی‌های منحصر به فرد خود نیز هستند. یک مدرسه هوشمند باید از راه دور نیز دانش آموزان خود را رصد کند و به آن‌ها خدماتی مانند ایجاد کلاس مجازی ، برگزاری آزمون آنلاین، سیستم اعلام نتایج آنلاین و خدماتی از این قبیل ارائه دهد. مهم‌ترین اصل در داشتن یک مدرسه‌ موفق هوشمند، اجرای طرح‌های خلاقانه در کنار سواد و دانش کافی در حوزه هوشمند سازی مدارس است. در ادامه به بررسی ابعاد هوشمند سازی و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

مدرسه هوشمند چیست؟

پایه و اساس هوشمند سازی مدارس بر تکنولوژی و استفاده از رایانه بنا شده است. به همین دلیل در این مدارس لازم است که همه اعضا اعم از مدیر، ناظم و دانش آموز در خصوص استفاده از کامپیوتر و فضای مجازی آموزش ببینند. مدرسه هوشمند، مدرسه‌ای است که در آن نقش دانش آموز از حالت منفعل و مستمع به یک نقش فعال تبدیل خواهد شد. در این مدارس دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب درسی باید روحیه خلاق خود را نیز در حل مشکلات خو به کار بندند.

در مدارس هوشمند پس از تمام شدن زمان مدرسه ارتباط دانش آموزان با فضای آموزش قطع نمی‌شود. معلمان در این سیستم قادر به ایجاد کلاس مجازی و اتباط مستقیم با دانش آموزان خواهند بود. همچنین دانش آموزان می‌توانند هر زمانی که ذهنشان درگیر سؤالی شد آن را به صورت برخط برای دبیر مربوطه ارسال نمایند و جواب خود را نیز از همان طریق دریافت کنند.

مورد دیگر که در تعریف سیستم مدارس هوشمند آمده است، برگزاری آزمون‌های آنلاین و ازریابی دانش آموزان از راه دور است. با توجه به شیوع جهانی بیماری کرونا، انجام این فرآیند برای همه‌ی مدارس لازم الاجراست. بنابراین بهتر است با طراحی یک بستر مناسب، که علاوه بر برگزاری امتحانات، امنیت فضای برگزاری را نیز تضمین کند، به مبارزه با این بیماری کمک کنیم و سلامت دانش آموزان و کادر خود را ارج نهیم. به همین منظور گروه تخصصی الوکام شما را در برگزاری آزمون‌های آنلاین به بهترین شیوه ممکن یاری خواهد داد. برای داشتن یک مدرسه هوشمند تنها لازم است که به منظور مشاوره با کادر حرفه‌ای ما مشورت بگیرید.

مدرسه هوشمند چیست و شامل چه امکاناتی می‌شود؟

ویژگی‌های یک مدرسه هوشمند

همانطور که گفته شد واژه‌ی هوشمند در برگیرنده خصوصیات بسیاری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. وجه اشتراک تمامی این ویژگی‌ها، تسریع و تسهیل روند یادگیری در دانش آموزان و تقویت روحیه خلاقانه آنان است.

استفاده از تکنولوژی روز جهت آموزش و سنجش

بر هیچکس پوشیده نیست که استفاده از تکنولوژی و تجهیزات روز چه تاثیر شگرفی بر روند آموزش نهاده است. متاسفانه عده‌ای تکنولوژی را با داشتن چند سیستم کامپیوتری برابر می‌دانند، در حالی که هر نوع ابزار نوینی که بتواند به نوعی آموزش و درک مطالب را راحت‌تر کند در این بخش قرار می‌گیرد. برای مثال استفاده از میکروسکوپ‌های به روز در آزمایشگاه‌ نیز نوعی استفاده از تکنولوژی محسوب می‌شود. بنابراین نباید تکنولوژی را به داشتن پروژکتور و چند دستگاه کامپیوتر محدود کرد. در ادامه به ذکر نام تعدادی از تکنولوژی‌های نوین که در مدرسه هوشمند به کار می‌رود بسنده کرده‌ایم:

  • استفاده از رایانه‌های جدید با سیستم عامل‌های به روز
  • استفاده از سیستم‌های صوتی تصویری مناسب در فضای کلاس مانند ویدئو پروژکتور، لپ تاپ یا تبلت و بورد هوشمند
  • استفاده از فضای اینترنت جهت آموزش و ایجاد یک سایت و پلتفرم مناسب جهت ارتباط گیری با دانش آموزان و پیگیری آن‌ها
  • استفاده از تجهیزات آموزشی و پژوهشی به روز، برای مثال آزمایشگاه‌ها باید به خوبی تجهیز شده باشند.
  • سیستم پیامکی فراگیر جهت اطلاع رسانی به کادر، دانش آموزان و اولیای آن‌ها

ایجاد محیط پژوهشی مناسب

متاسفانه جای خالی پژوهش در کنار آموزش و پرورش به خوبی در نظام آموزشی کشورمان دیده می‌شود. به همین منظور امروزه برخی از مدارس موفق هوشمند اقدام به تقویت روحیه خلاقیت دانش آموزان و ایجاد یک فضای مناسب جهت انجام پژوهش‌های علمی کرده‌اند. در این زمینه مسابقات کشوری متعددی نیز وجود دارند که حضور پررنگ مدارس هوشمند در این مسابقات، خود نشان‌دهنده تاثیرگذار بودن این روند بوده است.

مدرسه هوشمند چیست و شامل چه امکاناتی می‌شود؟

سیستم منسجم آموزش و ارزیابی از راه دور

مدرسه هوشمند دانش آموزان خود را در تعطیلی‌ها و شرایط شیوع کرونا رها نخواهد کرد. علاوه بر فضای فراهم آمده توسط وزارت آموزش و پرورش، مدارس هوشمند می‌توانند به صورت مستقل نیز فرآیند آموزش را دنبال کنند. علاوه بر آن در مدارس هوشمند برگزاری آزمون به صورت مجازی سال‌ها قبل از شیوع کرونا انجام می‌شده است و می‌توان آن را به عنوان یک نمونه موفق در زمینه ارزیابی معرفی نمود. الوکام به عنوان سامانه آموزش آنلاین با ایجاد یک بستر مناسب توانسته است بسیاری از مدارس را در زمینه برگزاری آزمون و کلاس آنلاین یاری دهد.

دخالت دادن دانش آموز در فرآیند آموزش

علاوه بر موارد فوق که بیشتر به مباحث کامپیوتری مربوط می‌شد، مدارس هوشمند توانسته‌اند یک تحول دیگر را نیز در آموزش و پرورش ایجاد کنند و آن دخالت دادن دانش آموز در نقش‌های فرا یادگیری است. به این صورت که دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب درسی، می‌توانند مطالب مهم دیگری را نیز بیاموزند. برای مثال در بسیاری از مدرسه‌های هوشمند کلاس‌های رباتیک نیز برگزار می‌شود. ضمنا به دلیل پیشرفته بودن سیستم کنفرانس در این مدارس، دانش آموزان قادر خواهند بود، مطالب مورد نظر خود را به صورت داوطلبانه در کلاس ارائه دهند و همین امر باعث تقویت اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

سیال بودن فرآیند آموزش و جذاب‌تر بودن آن

در مدرسه هوشمند، به دلیل استفاده از ابزارهای متنوع و همچنین سیستم آموزشی به روز، دانش‌ آموزان می‌توانند به خوبی با محیط آموزش ارتباط برقرار کنند و فرآیند آموزش از حالت خسته‌کننده خارج شده و دانش آموزان آن را با رغبت بیشتری دنبال می‌کنند. ضمنا در کلاس‌های هوشمند، معلمان قدرت مانور بالاتری در آموزش دارند و می‌توانند با روش‌های متعددی کلاس را مدیریت کنند.

فعالیت‌های فوق برنامه و تفریحی متنوع‌تر

در مدارس هوشمند به دلیل استفاده گسترده از تجهیزات نوین، فعالیت‌های فوق برنامه نیز از تنوع بیشتری برخوردارند. برای مثال دانش آموزان در اوقات فراغت خود می‌توانند از آزمایشگاه استفاده کرده و یا در فضای وب به جستجو بپردازند. همچنین نمایش فیلم‌های مناسب با فضای کلاس نیز می‌تواند به روحیه دانش آموزان کمک کند و علاقه آن‌ها به محیط کلاس را افزایش دهد.

کلام آخر

مدارس هوشمند امروزه از یک هدف غیر قابل دسترس به یک واقعیت لازم الاجرا تبدیل شده‌اند. بسیاری از مدارس به صورت نصفه و نیمه فرآیند هوشمندسازی را پیاده کرده و برخی نیز آن را به اتمام رسانده‌اند. مدرسه‌ هوشمند در ابتدا، مانند هر طرح جدیدی، مخالفان و موافقان خود را داشت، که به تدریج و با مشاهده نتیجه مثبت آن در فرآیند آموزش، به تدریج از مخالفت‌ها کاسته شد.

امروزه ثابت شده است که استفاده از تکنولوژی تاثیر مثبتی بر علاقه دانش آموزان به محیط آموزشی گذاشته است. همچنین پس از وقوع کرونا اهمیت برگزاری کلاس آنلاین و آزمون آنلاین بیش از پیش بر همگان مشخص شد. گروه الوکام مفتخر است تا بهترین خدماتش را در جهت اعتلای فرهنگ آموزش کشور عزیزمان به شما عزیزان ارائه دهد. به همین منظور می‌توانید با مشاورین ما تماس گرفته و در زمینه هوشمند سازی مدارس و یا نحوه برگزاری کلاس آنلاین از پیشنهادات و خدمات تیم الوکام بهره‌مند شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز