خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

افزایش سقف تسهیلات مسکن برای زوجین جوان/ دستور کار ایجاد مؤسسات اجاره داری حرفه‌ای/ دولت برای اولین بار وارد بازار اجاره می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۹۴۳

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت نابسامان اجاره مسکن، دولت را بر آن داشته تا برای نخستین بار به سیستم مسکن استیجاری از طریق "اجاره داری حرفه‌ای" ورود کرده و بازار اجاره مسکن را سامان بخشد.

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در حاشیه اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد  در جمع خبرنگاران، گفت: از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون دولت هیچ گاه در بازار مسکن استیجاری مداخله نکرده است اما وضعیت نابسامان اجاره مسکن، دولت را بر آن داشته تا برای نخستین بار به سیستم مسکن استیجاری از طریق "اجاره داری حرفه‌ای" ورود کرده و بازار اجاره مسکن را سامان بخشد.
 
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ماده ۲ قانون ساماندهی و ماده ۲ آئین نامه اجرایی این قانون، اجاره داری حرفه‌ای و ایجاد مؤسسات حرفه‌ای در این خصوص را تشریح کرده که وزارت راه و شهرسازی تحقق این مواد قانونی را دنبال می‌کند.
 
وی اضافه کرد: بازار اجاره مسکن در کشور به لحاظ سنتی از بازار پول تبعیت می‌کند و این موضوع، وضعیت نامناسبی را برای مسکن استیجاری به وجود آورده است و براین اساس هر زمان که نرخ دلار و شرایط پول در بازار تغییر پیدا می‌کند اجاره مسکن مانند قیمت سایر کالاها و خدمات افزایش می‌یابد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: مالک و مستأجر هر خانه‌ای نسبت به یکدیگر تکالیفی دارند و هر خانه‌ای براساس دارایی‌های خود از معیارهایی برای ارزش گذاری برخوردار است و این درست نیست که مالک فقط بهای اجاره خانه را هر سال افزایش دهد بدون آنکه به ارزش خانه یا تجهیزات و زیباسازی آن چیزی بیفزاید.
 
اسلامی افزود: دولت براساس قانون، اجاره مسکن را در قالب اجاره داری حرفه‌ای سامان می‌دهد تا سندی برای آیندگان باشد و برای این مهم با هماهنگی وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور بهره مندی از استارت آپ ها، سامانه‌ای ایجاد شده تا رابطه بین مالک و مستأجر آسان‌تر شود.
 
وی افزود: از سوی دیگر به منظور اجتناب از حبس شدن سرمایه‌های ملی در خانه‌های لوکس و گران قیمت، بر اساس قانون بر عایدی سرمایه مالکان این خانه‌ها مالیات تعیین می‌شود.
 
آغاز عملیات ساخت۱۴۰ هزار واحد از طرح اقدام ملی
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: تولید مسکن برای این وزارتخانه یک برنامه جدی است و در همین راستا اتمام ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن جدید در سراسر کشور در حال انجام است و از ۴۰۰ هزار واحد مزبور عملیات ساخت ۱۴۰ هزار واحد آغاز شده است.
 
اسلامی افزود: هفته گذشته با ستاد کل نیروهای مسلح تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی افزون بر ۴۰۰ هزار واحد یاد شده امضا شد.
 
وی اضافه کرد: سیاست دولت در تولید و عرضه مسکن باید عرضه زمین فراوان به افراد با اهلیت و سازنده واقعی، پرداخت ۸۰ درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن در قالب تسهیلات بانکی، تسهیل گری در جهت ایجاد فرصت‌های ساخت و ساز در قالب طرح جامع شهری به صورت ایجاد تراکم در شهرهایی با وضعیت مناسب برای ساخت و ساز و دارای تراکم پایین و ایجاد شهرک‌های کوچک در حومه برای شهرهایی که از تراکم فروشی در حال انفجار هستند باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه از تولید و عرضه مسکن برای جامعه هدف حمایت می‌کند و از همه انبوه سازان و سازندگان توانمند برای ساخت و ساز در شهرهای مستعد دعوت به همکاری می‌کند.
 
افزایش سقف تسهیلات برای زوجین جوان به شرط توان پرداخت اقساط
 
وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف تسهیلات مسکن برای زوجین جوان خبر داد و گفت: در اصلاحیه‌ای که برای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص تسهیلات مسکن به بانک مرکزی ارسال کردیم افزایش سقف تسهیلات تقاضا شد که مورد موافقت قرار گرفت.
 
اسلامی افزود: چنانچه زوجین بتوانند ماهانه ۵۰ میلیون ریال قسط برای تسهیلات مسکن پرداخت کنند در قالب توافق سه جانبه بین سازنده، بانک و خریدار، سقف وام افزایش یافته و در نهایت توان خرید مسکن توسط مردم بیشتر می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پروژه برقی شدن قطار مسیر مشهد – تهران گفت: این پروژه با دو تفکر مواجه است، یکی تفکر ایجاد قطار سریع السیر و دیگری برقی کردن محور موجود است که تقابل این دو دیدگاه باعث بلاتکلیف شدن این پروژه در طول سالهای گذشته و توقف اجرای آن شده است.
 
وی افزود: معتقدیم که برقی شدن محور ریلی مشهد – تهران سهل الوصول تر است لذا در گام نخست قراردادی که این پروژه با شرکت خارجی منعقد کرده را در دست پیگیری داریم که اگر آن شرکت نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند شرکت دیگری را جایگزین آن کنیم.
 
اسلامی ادامه داد: تعیین تکلیف شرکت پیمانکار برای این پروژه در گام نخست راندمان کار را افزایش می‌دهد تا محور را برقی کنیم و در گام بعدی موجب می شود قطار این مسیر سریع السیر شود.
 
 
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز