خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

مدیرانی که نق می‌زنند، افراد این دوره نیستند/ برای پولدار شدن بخش خصوصی بخل نورزیم/ شرایط دشوار است، اما بن بست نیست

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۲۰۶

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط دشواری قرار داریم اما بن بست نیست،‌ گفت: بعید است که تحریم ها تاثیر زیادی داشته و آمریکا جنگ اقتصادی علیه مردم ایران آغاز کرده و اتاق جنگ علیه ایران ایجاد کرده. علاوه بر این جنگ رسانه‌ای و سیاسی را شروع کرده تا بر افکار عمومی اثر بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ اسحاق جهانگیری در مراسم امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه شرایط کنونی کشور خطیر و دشوار است، اظهار داشت: بنده مکررا گفته‌ام معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل تهدید هستند و ما در مقابل مجموعه‌ای از تهدیدها قرار داریم، شرایط دشوار است اما بن‌بست نیست. از دل شرایط سخت فرصت پیش می‌آید و تحقق بزرگ اتفاق می‌افتد. مهم این است که عزم و اراده بر این باشد که شرایط دشوار در زمان کوتاه سپری شود و از پیک مهم عبور کنیم.

وی افزود: آمریکا در نهایت بی‌قانونی و بی‌توجهی به مقررات بین‌المللی بعد از روی کار آمدن ترامپ به توافقی که ما کرده بودیم و شرایط خوبی که برای توسعه کشور ایجاد شده بود پشت کرد و به بهانه واهی تحریم‌هایی علیه ما وضع کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکا با تجربیات گذشته خود و اعمال فشار جدی سعی می‌کند که خواسته‌های غیرمنطقی خود را عملی کند و ملت ایران را تحت فشار بگذارد تا به خواسته‌های آنها تن بدهند. اما ما امیدواریم که با همت مردم و میدان‌داری فعالان اقتصادی و دولت از این شرایط با کمترین هزینه عبور کنیم و به آمریکا نشان دهیم که راهی که می‌رود به شکست می‌انجامد و تنها راه احترام، گفت‌وگو و منطق تحت شرایط مناسب با ملت ایران است.

وی یادآور شد: طبیعی است که تحریم‌ها تاثیر زیادی داشته و آمریکا جنگ اقتصادی علیه مردم ایران را آغاز کرده و اتاق جنگ علیه ایران ایجاد کرده است. علاوه بر این جنگ رسانه‌ای و سیاسی را شروع کرده تا بر افکار عمومی اثر بگذارد.

جهانگیری تاکید کرد: انتظار مردم و مسئولان این است که در مدیریت کشور به نحوی تدبیر شود که حداقل فشار در زندگی مردم باشد.

وی ادامه داد: ما در جاهایی ضعف داشته‌ایم باید آنها را به مردم بگوییم و اصلاح کنیم. در این شرایط مدیریت جدی قادر است کشور را به نحو خوبی اداره کند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه مدیران کم‌انگیزه فقط پست اشغال می‌کنند و اهل ریسک و تصمیم‌گیری نیستند و فقط نق‌زنی می‌کنند و به نفع خود بهره‌برداری سیاسی و شخصی دارند، اینها افراد این دوره نیستند، خاطرنشان کرد: این دوره مدیران باید از آبرو و توان خود برای کشور هزینه کنند. در شرایطی که مردم در فشار هستند اینکه برخی مدیران دنبال کسب پول بیشتر و رانت باشند، عین خیانت بزرگ است. باید فشارها را بر مردم کم کنیم و به جای بهره‌برداری سیاسی مشکلات مردم را حل کنیم. مردم ایران آگاه و متمدن هستند. همه حرکات ما را زیر نظر دارند و تشخیص می‌دهند که چه کسی دنبال خدمت است. در این شرایط ما از خدا می‌خواهیم که کمک کند تمام توان خود را برای مردم هزینه کنیم.

وی تاکید کرد: ‌کسانی که به فکر ثروت‌اندوزی هستند، باید بدانند که دنیا ماندگار نیست. باید در پیشگاه خداوند و ملت پذیرفته شده باشند. در این شرایط انسان‌ها باید خودشان را نشان دهند، همانگونه که در زمان جنگ شاهد بودیم کودک ۱۳ ساله خود را جلوی تانک انداخت به طوری که امام او را رهبر نامید.

جهانگیری گفت: فرصت‌ها در شرایط دشوار خود را نشان می‌دهند. مسئولان باید از جان خود برای ملت بگذرند و امیدواریم که اینچنین شود.

در ادامه این مراسم معاون اول رئیس‌جمهور به چالش‌های دیگر کشور علاوه بر تحریم اشاره کرد و گفت: مکررا گفته شده که آب یکی از ابرچالش‌های پیش روی کشور است. آب مهمترین مساله و منشأ حیات است که مولفه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارد و نبود آن حیات کشور را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین باید با دقت بیشتری به آن پرداخته شود و به عنوان مساله اجتماعی به آن توجه شود تا عزم و اراده ملی برای حل آن به کار گرفته شود. چراکه که دولت به تنهایی نمی‌تواند از این چالش عبور کند. همه باید در صحنه باشند تا آینده کشور تهدید نشود.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر دولت و وزارت نیرو تمامی قوا باید کمک کنند تا در موضوع آب به سازوکار خوبی برسیم، اظهار داشت: در سال آبی جاری و تابستان امسال از نظر آب جزو بدترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده‌ایم. برخی از استان‌ها با شرایط سخت آبی مواجه بوده‌اند. مثلا در سیستان و بلوچستان غیرقابل باور بود که ۷۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته باشیم. هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و خراسان جنوبی نیز شرایط بدی داشتند. در بقیه نقاط کشور نیز ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. نیروگاه‌های برق‌آبی امکان استفاده در تابستان را نداشتند زیرا مهم تامین آب شرب مردم بود. کشاورزان سیستان و بلوچستان و اصفهان شرایط زندگی سختی داشتند اما با صبوری مردم مشکل کم‌آبی و برق با حداقل فشار سپری شد که باید قدردان آن باشیم.

وی یادآور شد: البته در کشورهای کوچک‌تر در تابستان گذشته با توجه به درجه حرارت هوا شرایط سخت‌تر از ما بود. به طوری که شبکه برق به طور کامل از مدار خارج شد اما ما  با حداقل هزینه این شرایط را سپری کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر باید از هم‌اکنون برای سال آبی و پیک برق برنامه‌ریزی کنیم تا فشار روی مردم کمتر باشد. البته به بارندگی‌ها هم بستگی دارد.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد ایران است، افزود: آینده اقتصاد در دست بخش خصوصی است و هر کس در این امر تردید کند، اقتصاد را نفهمیده است. در شرایط کنونی قوانین کشور باید به نحوی باشد که بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد باشد.

وی به مواردی که بخش خصوصی را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات سابقه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی افراد است. مثلا تا کسی پولدار می‌شود، با او مبارزه می‌شود در حالیکه باید بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد باشد. کسی برای پولدار شدن افراد نباید بخل بورزد. امروز همچنان شاهدیم که تا بخش خصوصی جان می‌گیرد، این سوال مطرح می‌شود که پول خود را از کجا آورده است، اما در کشورهای دیگر اینگونه نیست. کسانی که پولدار می‌شوند، جشن گرفته و آن را اعلام عمومی می‌کنند. البته در فرهنگ ایران این موضوع پذیرفته نیست ولی باید از نظر فرهنگی و اجتماعی بخش خصوصی را باور کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: موضوع دوم مبتلابه بخش خصوصی این است که اقتصاد ایران دولتی است. عده‌ای در این بین با عنوان بخش خصوصی دنبال رانت‌خواری هستند که باید حساب آنها را از بخش خصوصی واقعی جدا کنیم بنابراین مبارزه با فساد اگر واقعی باشد و تسویه حسابی در کار نباشد، تضمین‌کننده فعالیت بخش خصوصی خواهد بود. در این شرایط عده‌ای هم هستند که با عنوان بخش خصوصی خلاف می‌کنند. در شرایطی که کشور در تحریم است، ارز رسمی را برای واردات کالا دریافت می‌کنند اما کالایی وارد نمی‌شود. اینان باید مجازات شده و پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: در مبارزه با فساد باید دقت شود که تن بخش خصوصی نلرزد باید از بخش خصوصی حمایت شود و بنده تا جان دارم این کار را انجام می‌دهم؛ چراکه باور دارم اقتصاد کشور راهی جز حمایت از بخش خصوصی ندارد. باید شرایطی فراهم کنیم که این بخش تنها نباشد.

جهانگیری همچنین بیان کرد: در شرایط امروز کشور، دولت آنقدر بزرگ است که مانع توسعه شده در حالی که باید موتور توسعه کشور باشد و آنچه به عنوان درآمد جذب می‌کند، هزینه کند. هر چه ما نفت می‌فروشیم به دولت می‌رود و چیزی از آن خارج نمی‌شود. بنابراین روزبه‌روز باید فعالیت دولت در بخش‌های توسعه‌ای کاهش یابد و بودجه به سمت بخش خصوصی میل کند. هر سال ما با مشکل بودجه عمرانی مواجه هستیم اما طرح‌های جدیدی را هم شاهدیم که با فشارهای سیاسی تعریف می‌شود که این بودجه‌ها پاسخگو نیستند.

وی در ادامه اظهار داشت: بودجه طرح‌های عمرانی نیمه تمام ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که اختصاص  ۲۵ هزار میلیارد تومان سه سال است که در دستور کار دولت قرار دارد اما به دلیل محدودیت اعمال نشده است. در این شرایط دولت نباید تصدی‌گری کند باید کارها را به بخش خصوصی واگذار کند تا مردم سریع‌تر از برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

جهانگیری با بیان اینکه امسال یک عزم جدی برای اینکه طرح‌ها را به مردم معرفی کرده و بخش خصوصی را فعال‌تر کنیم شکل گرفته است، اظهار داشت: یکی از جهت‌گیری‌ها در سه قوه بحث روی نقدینگی بود مبنی بر اینکه بازار سرمایه فعال شود. در این رابطه همه نهادهای عمومی مکلفند شرکت‌های خود را در بازار سرمایه عرضه کنند و نهادی که این اقدام را انجام ندهد، به مردم جفا کرده است.

وی بیان کرد: برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی مصوبه‌ای داریم که طرح‌ها اقتصادی شده و توجیه داشته باشد. درمورد طرح‌های نیمه تمام هم بنا بر این است که کاربری اصلی تغییر نکند و معافیت مالیاتی ۱۰ ساله در نظر گرفته شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در رابطه با واگذاری‌ها، مدیری که نتواند تصمیم بگیرد، مدیر نیست. مدیری که اهل ریسک نباشد، نباید در مجموعه دولت حضور داشته باشد؛ چراکه نباید فرصت‌ها را برای ارائه خدمت به مردم تلف کنیم. تا به حال مدیری به خاطر تصمیم‌گیری درست در مورد واگذاری‌ها مواخذه نشده است. بنابراین نباید در این مسیر تعلل صورت گیرد و دستگاه‌ها نیز مکلفند با تمام قدرت پیگیر این موضوع باشند و صداوسیما هم باید اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت باید تقاضا شود یعنی پیمانکاری که از دولت طلبکار و به بانک بدهکار است. دستگاه‌ها موظفند آن را تسویه کنند.

جهانگیری تاکید کرد: باید چرخ اقتصاد بچرخد و به واحدهای تولیدی توجه ویژه شود. در جلسه شورای اقتصاد مقرر شده که یک میلیارد دلار تبدیل به ریال شود تا در سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال هزینه شود که امیدواریم با این اقدامات ایجاد انگیزه شده و بتوانیم کشور را بهتر اداره کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز