خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد به ایلنا خبر داد:

راه‌اندازی شهرک صنعتی ایران و عراق برای تولید مشترک برق

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۹۸۶

وزیر اقتصاد اظهار داشت: سه دسته بحث‌های اقتصادی و صنعتی بین وزارت صنعت و طرف عراقی صورت گرفت. در مورد تولید برق که بسیاری از شرکت‌های ایرانی توانمندی ‌هایی بسیار بالایی در آن دارند اما با محدودیت‌های تامین منابع مالی مواجه بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درباره دستاوردهای سفر به بغداد و مذاکرات انجام شده در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و مبادلات مالی اظهار داشت: در چند محور در حوزه ایران و عراق مسیرهایی داشتیم که سال‌ها باقی مانده بود و باید درباره آنها تعیین تکلیف می‌شد، بسیار خوشحال هستم و باید بگویم که در دیدار با آقای سودانی رویکرد عملگرایانه و ناظر به اجرایی شدن تمام توافق‌های پیشین وجود داشت و تأکید هر دو کشور بر این بود که نمی‌خواهیم تفاهماتی بر روی کاغذ داشته باشیم که پیاده شدن آن سال‌ها طول بکشد. 

وی ادامه داد: ازجمله این پروژه‌ها و توافقات پروژه کریدورهای ترانزیتی و اقتصادی که سال‌های گذشته باید انجام می‌شد در این دیدار اراده جدی از سوی دو طرف ابراز شد و پیش از این وزارت راه و شهرسازی کشورمان و دولت عراق درباره خط راهن شلمچه -بصره توافقاتی انجام داده بودند اما عراق امسال عدد مشخصی را به طور رسمی در بودجه سال ٢٠٢٣ عراق ثبت کردند تا تامین مالی این پروژه انجام شود و برخی از اصلاحات در جغرافیای ایستگاه‌های مرزی و همچنین مین روبی مطرح بود که در این جلسه نماینده ستاد کل نیروی های مسلح هم حضور داشت و وعده داده شد که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز این اقدام هم انجام شود .

وزیر اقتصاد گفت : همچنین در حوزه های غیر ترانزیت هم به طور مشخص در مورد ظرفیت‌هایی که دو کشور در حوزه تولید مشترک برای محصولات به ویژه با ارزش افزوده بالا و صنعتی و دانش بنیان مذاکراتی انجام شد و سه نقطه مشترک در بین ایران و عراق در استان‌های مرزی میثان، بصره و واسط که در هر سه این نقطه بتوانیم شهرک صنعتی راه‌اندازی کنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه چه محصولاتی در این شهرک‌های صنعتی مشترک تولید خواهد شد، گفت: سه دسته بحث‌های اقتصادی و صنعتی بین وزارت صنعت و طرف عراقی صورت گرفت. در مورد تولید برق که بسیاری از شرکت‌های ایرانی توانمندی ‌هایی بسیار بالایی در آن دارند اما با محدودیت‌های تامین منابع مالی مواجه بودند.

خاندوزی ادامه داد: همچنین درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی به طور مستقل جلسه ای را با فعالان ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی داشتم و نقطه ضعف‌هایی که در عراق با آن مواجه بودند به وزیر صمت عراق منتقل کردم. 

وی تاکید کرد: رشد ٢٠ درصدی تجارت ایران و عراق در ١١ ماهه گذشته با این دستاورد و توافقات کاملا عملیاتی این امید را زنده کرد که ما برای سال ١۴٠٢ بتوانیم رکورد افزایش تجارت با عراق را بالا ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز