خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

چراغ سبز دنیا به ورود طلای سیاه ایرانی/ انتخابات کنگره و بنزین امریکا به نفت ایران چه ربطی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۵۶۸

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت گفت: ماجرا این است که بالا بودن نرخ بنزین در سالی که انتخابات کنگره امریکا برگزار می‌شود مشکلاتی را برای دولت بایدن بوجود آورده است، بنابراین احتمالا به هر اقدامی دست بزنند تا قیمت‌ها تعدیل شود.

جواد یارجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ادعای بلومبرگ مبنی بر اینکه امریکا برای کنترل قیمت جهانی نفت احتمالا بدون احیای برجام هم چشم بر صدور نفت ایران و نقض تحریم‌ها می‌بندد، اظهار داشت: قبل از مباحث جنگ روسیه با اوکراین هم شاهد بودیم که در دولت بایدن سیاست سخت‌گیرانه ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران دنبال نشد و بعد از جنگ هم که بازار نفت دچار مشکلات بیشتری شد این رویه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: احتمال آن می‌رفت که تحریم‌ها علیه روسیه بیشتر شود، هرچند این کشور تاحدی نفت خود را به شرق آسیا می‌رساند اما طبیعتا اروپا به نفت بیشتری نیاز خواهد داشت. اوپک‌پلاس هم در عمل نشان داد اگر تحریم واقعی روسیه در اروپا عملی شود قادر نیست نفت مورد نیاز دنیا را تامین کند، امکانات افزایش تولید کشورها هم در کوتاه‌مدت بالا نیست، بنابراین مذاکراتی با ونزوئلا برای دریافت نفت سنگین این کشور که در امریکا نیز مصرف دارد، آغاز شده است. 

 مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت خاطرنشان کرد: در هر حال امکان صدور بیشتر نفت از سوی ایران  ممکن است شروع و تداوم یک رویکرد باشد، اما مهم‌ترین قضیه این است که نقش ایران در گذشته در بازار نفت و انرژی پررنگ بوده و لازم است به حد خودش برگردد. 

وی گفت: ما بدنبال این نیستیم که جایگزین نفت کشور دیگری شویم، زمانی 700 تا 800 هزار بشکه نفت ایران به اروپا می‌رفت و تحریم‌ها باعث شد که نقش ایران در اروپا تقریبا به صفر برسد. در نتیجه درست است که فراهم شدن امکان صادرات آزادانه نفت ایران در راستای منافع غرب و امریکا است اما ما باید از وضعیتی که منجر به تحریم شده رهایی پیدا کنیم و به نقش سابق در بازار برگردیم تا بتوانیم درآمدهای حاصله را صرف رفع مشکلات زیربنایی کشور کنیم. 

وی بیان داشت: سال‌هاست اوضاع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و دیگر بخش‌ها بهم خورده، در نتیجه امیدوارم این سیاست به صورت جدی و تا رفع کامل تحریم‌ها دنبال شود، هرچند نیروهای داخلی امریکا و راست‌گرایان امریکاییِ دوست اسرائیل و برخی کشورهای صادرکننده نفت مخالف این هستند که صادرات نفت ایران به شرایط عادی برگردد و در واقع بعضا این اخبار با این هدف منتشر می‌شود که جلوی آن گرفته و یا کند شود.

به گفته یارجانی؛ در هر حال برای بازگشت نفت ایران به میزان قبل از تحریم از نظر فنی مشکلی وجود ندارد، اگر شرایط عادی شود تغییرات زیادی نیاز نیست ولی ما برای اینکه روند صادرات را تداوم دهیم و امیدوارانه حجم صادرات را بالا ببریم چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه‌گذاری صورت گیرد و این نیاز به احیای برجام دارد.

وی درباره تحرکات روسیه در قبال تسهیل در روند صادرات نفت ایران نیز گفت: هر کشوری دنبال منافع ملی خودش است اینکه انتظار داشته باشیم کشور تحریم‌کننده به خاطر منافع ما تحریم را کم کند و یا رقبا برای ورود نفت ایران صادرات خود را بالا نبرند، اشتباه است.

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت درباره اوضاع قیمت نفت نیز تاکید کرد: قیمت نفت بستگی به این دارد که نفت ایران در چه شرایطی باز می‌گردد، موقت است و یا در یک چارچوب بلندمدت برمی‌گردد، آیا نفت ونزوئلا بازمی‌گردد یا خیر، تقاضا چقدر خواهد بود، به کشورهای عرضه‌کننده مثل ونزوئلا و لیبی هم مربوط است، در هر حال بازار نفت پیچیدگی‌های زیادی دارد، برگشت بخشی از نفت ایران ممکن است تغییراتی ایجاد کند ولی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد بستگی به عوامل یاد شده دارد. اکنون ماجرا این است که بالا بودن نرخ بنزین در سالی که انتخابات کنگره امریکا برگزار می‌شود مشکلاتی را برای دولت بایدن بوجود آورده است، بنابراین  ممکن است به هر اقدامی دست بزنند تا قیمت‌ها تعدیل شود.

به گزارش ایلنا، اخیرا بلومبرگ به نقل از یکی از مدیران گروه نفتی ویتول گزارش داد که آمریکا برای کنترل قیمت جهانی نفت احتمالا بدون احیای برجام هم چشم بر صدور نفت ایران و نقض تحریم‌ها می‌بندد؛ هرچند وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع این گمانه‌زنی را بی‌اساس خوانده است.

بنابر این گزارش، مایک مولر به یک پادکست گفت با توجه به انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر در آمریکا و اهمیت قیمت بنزین در آن، احتمال دارد دولت جو بایدن حتی بدون دستیابی به توافق جدید هم اجازه دهد ایران اندکی بر صادرات نفت خود بیفزاید.

قیمت نفت در سال جاری میلادی، عمدتا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، بیش از 50درصد افزایش یافت و تقریبا به هر بشکه 120دلار رسید.

به نوشته بلومبرگ، با اینکه جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها با لغو تحریم‌های ایران مخالف‌اند، در عین حال دولت بایدن برای کاهش قیمت بنزین در آمریکا تحت فشار است.

نوسان در بازار جهانی نفت چشم‌انداز مبهمی پدید آورده است. به گفته مایک مولر، رییس بخش آسیا در گروه بازرگانی نفتی ویتول، تخمین کارشناسان هیچ وقت تا این اندازه گسترده نبوده و در حال حاضر عده‌ای می‌گویند هر بشکه تا 140 دلار هم خواهد رسید اما عده‌ای دیگر بر این باورند قیمت نفت به زیر صد دلار در هر بشکه بازخواهد گشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز