خبرگزاری کار ایران

شهرداری شیراز دربازه حادثه برمشور توضیح نمی‌دهد؛

چرا كسی حرف نمی‌زند؟!

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۴۷

دقایقی از عملیات نگذشته بود که ناگهان حفره‌ای به عمق 30 متر ایجاد می‌شود و تعدادی از آتش‌نشانان و کارگران شهرداری درتل 40هزار تنی زباله بلعیده می‌شوند.

ایلنا: اگر چه هرچه از روز استیضاح شهردارسابق شیراز و روی کارآمدن علیرضا پاک فطرت به عنوان شهردار جدید می‌گذرد، می‌توان در چهره و اندیشه  تک تک مردم این کلان شهر، رگه‌هایی از رضایتمندی از عملکرد شهرداری و شخص شهردار راجستجو کرد،اما شایعه تخریب تقاطع ‌غیر همسطح معالی‌آباد در شیراز در ابتدا و پس ازآن، حادثه سایت دفع زباله برمشور،شهرداری را تا مرز انتقاد‌هایی پیش برد که در مركز همه آنها شخص شهرداربود. انتقاداتی که در آستانه انتخابات شوراها واحتمال تغییر در ترکیب شورای شهر شیراز، شخص شهردار را نشانه گرفته است.

هیچکس پاسخگو نبود

مدتهاست که موازی کاری در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی شهرداری شیراز مورد انتقاداصحاب رسانه قرار گرفته است و این انتقادات به شخص شهردار نیز انتقال داده شده است،اما شاید زمانی که تمامی اذهان منتظر واکنش و پاسخگویی مسئولان شهرداری شیراز بودند تا درخصوص فاجعه رخ داده، اطلاع رسانی لازم و کافی را انجام دهد،این موازی کاری و سردگمی، خود را بیش از پیش نشان داد.

حادثه چگونه رخ داد؟

چهارشنبه هفته گذشته حوالی ظهر بود که سایت دفن زباله برمشور شیراز دچار آتش سوزی شد، پس از آنکه گزارش آتش‌سوزی سایت دفع زباله برمشور به آتش‌نشانی داده می شود، اكیپی به محل وقوع حادثه اعزام می‌شود.

در حین خاموش كردن آتش، با توجه به ویژگی‌های سایت‌های دفع زباله، بخشی از محل، نشست كرده و تعدادی از افراد حاضر در محل، زیر زباله مدفون می‌شوند.

دقایقی از عملیات نگذشته بود که ناگهان حفره ای به عمق 30 متر ایجاد می شود و تعدادی از آتش نشانان و کارگران شهرداری درتل 40هزار تنی زباله بلعیده می شوند.

تشکیل ستاد بحران

معاون اجرایی شهرداری شیراز، ساعاتی پس از رخ دادن این حادثه از تشکیل ستادبحران در دفتر شهردار شیراز خبر داد و افزود: تمام تلاش ما برای یافتن افراد دفن شده زیر آوار است اما با توجه به پیچیدگی‌های این سایت و ویژگی‌هایی كه انباشت‌های زباله دارد، نمی‌توانیم زمانی برای پایان تجسس تعیین كنیم.

رمضان امینی که خود زمانی مدیر سازمان بازیافت شهرداری شیراز بوده است، در خصوص جزئیات و علت وقوع این حادثه گفت: اجازه بدهید بررسی‌های كارشناسی دقیق انجام شود و سپس پاسخی قابل قبول ارایه دهیم، نمی‌توان بدون بررسی صحبتی كرد.

علیرغم اینکه معاون اجرایی شهرداری شیراز در آن زمان تصریح كرد: اكنون تمام هم و غم ما نجات هفت نفری است كه زیر آوار مانده‌اند اما با گذشت چند روز، از  بروز این حادثه،. تمامی افراد درمیان زباله ها بلعیده شدند تا خانواده‌های آنها روز پدر امسال را بدون حضور پدرانشان گرامی بدارند.

سردگمی در اطلاع رسانی

سردرگمی در حوزه اطلاع رسانی در شهرداری شیراز، تا زمانی پیش رفت که مدیر حوزه شهردار شیراز پس از حدود 24 ساعت با تایید خبر پیدا شدن جسد اولین قربانی این فاجعه، گفت: هنوز شش جسد دیگر دربین زباله ها وجود دارد.6نفری که هیچ گاه به آغوش خانواده‌هایشان باز نگشتند.

سیروس پاك‌فطرت با یادآوری اینكه نیروهای امدادی آتش‌نشانی، پس از بروز این فاجعه در محل سایت مستقر بودند و علی‌رغم خستگی، همچنان به جست و جو ادامه می‌دهند، افزود: جست و جو برای یافتن 6 نفر دیگر همچنان ادامه دارد.

هرچند مدیر حوزه شهردار تمامی اظهار‌نظرها درباره علل وقوع حادثه برمشور را غیرکارشناسی دانست، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان،تعجیل در خاموش کردن آتش سوزی رخ داده در این سایت یکی از دلایل بروز این حادثه ناگوار بوده است.نظریه ای که نه شهردار و نه رییس سازمان آتش نشانی شیراز تاکنون حاضر به اظهار نظر در مورد آن نشده‌اند.

این در حالی بودکه سیروس پاک فطرت به نمایندگی از علیرضا پاک فطرت تاثر و تالم شخص شهرداررا به اطلاع عموم رساندوبا بیان اینكه انجام هر كار كارشناسی به بعد از پیدا شدن تمام مفقودین، موكول شده است، افزود: این حادثه موجب تاثر و تاسف تمام مدیران خصوصا شخص شهردار شیراز شده است، اما نباید اجازه دهیم تا با ایجاد و دامن زدن به شایعات موجب تشویش اذهان عمومی و افزایش آلام خانواده های آسیب دیده گان شویم.

این در حالی بود که حضور عملیاتی شهردار شیرازدر محل وقوع حادثه می‌توانست بر توجه شخص شهردار به حادثه رخ داده صحه بگذارد.

انتقاد تلویحی استاندار

اما واکنش استاندار فارس نیزر خصوص بروز این حادثه دلخراش به نوبه خود قابل توجه بود.

حسین صادق‌عابدین که از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی جوانب حادثه رخ داده به خبرنگاران سخن می گفت،افزود: این کمیته در روزهای آتی، موضوع را کاملا بررسی و چگونگی وقوع حادثه و مقصر احتمالی را مشخص خواهد کرد.

استاندار فارس در عین‌حال گفت: شهرداری شیراز موظف است کار را به ‌گونه‌ای مدیریت کند که خانواده جان‌باختگان این حادثه، کمترین آسیب را متحمل شوند.

همه شهید می‌شوند

اما مدیرکل بحران استانداری فارس نیز از انجام اقدامات و رایزنی‌های لازم برای شهید محسوب شدن جان باختگان این حادثه خبرداد و درخصوص فرضیه های ممکن در خصوص چرایی وقوع حریق و همچنین علت ریزش زباله ها مسایلی را مطرح کرد.

مدیر بحران استانداری فارس در ابتدای امر به موضوع شهید محسوب شدن جان باختگان حادثه اشاره کرد و گفت: بر اساس تبصره چهار ماده 20 آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، کسانی که حین بحران، جان خود را از دست می‌دهند، می‌توانند از مزایایی قانونی شهید استفاده کنند و ما هم در حال دنبال کردن این موضوع هستیم.

حسن فیاض پور در ادامه سخنان خود به حادثه نیز اشاره کرد و گفت: ریزش زباله ها بسیار نادر است و شیراز سومین نقطه در جهان است که چنین اتفاقی در آن روی داده است.

او همچنین به ضرورت خاموش کردن آتش نیز اشاره کرد وافزود: این حریق باید خاموش می شد. زیرا منطقه دارای فضای سبز گسترده بود و اگر این جنگلها می‌سوخت، به طور حتم حریق به شیراز و حتی نیروگاه و پست برق سروستان نیز می‌رسید. ضمن اینکه چند خط لوله گاز نیز در مسیر منطقه قرار داشت.

یک هفته گذشت

به هرحال نزدیک به یک هفته از بروز چنین حادثه ناگواری می گذرد و هنوز علت اصلی این حادثه مشخص نشده و مقصر واقعی اعلام نشده است.اتفاقی که در کنار عدم واکنش و پاسخگویی شخص شهردار، بسیاری از اذهان را منتظر کشف حقایق در این خصوص کرده است.

گزارش:محمدجواد شلتوک کار- شیراز- ایلنا

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز