خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش سازمان محیط‌زیست به خشکی احتمالی دریای خزر/ انتقال آب به سمنان توجیهی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۹۰۴

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره خشکی احتمالی دریای خزر توضیحاتی ارائه کرد.

پروین فرشچی (معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اظهارات کارشناسان و فعالان محیط‌زیست در خصوص خشک شدن احتمالی دریای خزر گفت: هیچ اتفاق جدیدی در دریای خزر نیفتاده است و در حال حاضر نیز با همان مشکلات سال‌های قبل در این حوضه روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسئله کاهش سطح آب دریای خزر در دهه اخیر به مشکلات زیست‌محیطی این دریا اضافه شده است، گفت: البته از سال گذشته به همان میزان افزایش سطح آب دریای خزر را شاهد هستیم. بالا و پایین آمدن سطح دریا نیز یک پدیده طبیعی است، البته دلایل زیادی مانند گرم شدن زمین، تغییرات اقلیم، مسئله ورودی رودخانه‌ها، حرکات تکتونیک لایه‌های زمین و حرکت ماه باعث کاهش سطح آب می‌شود، اما وقتی به تاریخچه نوسانات دریای خزر نگاه می‌کنیم می‌بینیم بالا و پایین آمدن آب دریای خزر یک پدیده طبیعی است و صدها سال در این منطقه رخ داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تناوب‌های دوره‌ای در این دریا باعث می‌شود، یک مدت سطح آب بالا آمده و مدتی بعد سطح آب دوباره پایین بیاید، الان در دوره بالا آمدن آب هستیم، یعنی جبران ده سال گذشته که پایین‌رفته بود، اما این نگرانی را داریم که به دلیل گرم شدن، سطح آب دریا بیشتر تبخیر می‌شود.

فرشچی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود، دریای خزر خشک می‌شود به نظر من در میلیون‌‌ها سال این اتفاق می‌افتد و اینطور نیست که دریای خزر همین الان یا در سال‌های آتی خشک شود.

وی همچنین در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: انتقال آب قطعا آخرین گزینه است و گزینه‌های دیگری مانند بهره‌وری آب، مصرف بهینه‌ آب، تغییر نوع کشت و ... پیش از آن قابل بحث است. همچنین موضوعات آب مجازی و تجارت آب مجازی مطرح است و همه این‌ها راهکارهای متعددی پیش روی بخش مدیریت است و البته این اقدامات باید همزمان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مسئله انتقال آب دریای خزر به سمنان یک مسئله بسیار مهم و حساسی است و اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی دارد، مسیر انتقال نیز مسیر بسیار حساسی است، بنابراین به عنوان آخرین راه در نظر گرفته خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اظهارات رییس سازمان محیط زیست در خصوص انتقال آب، خاطرنشان کرد: انتقال آب از دریای خزر شروط بسیار زیادی دارد و اگر قرار باشد این اقدام براساس شروط محیط‌زیست انجام شود، قطعا به این نتیجه خواهند رسید که از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این طرح توجیه پذیر نیست. رییس سازمان موافق این طرح است، اما همانطور که گفتم شروطی نیز برای آن در نظر گرفته‌اند.

فرشچی خاطرنشان کرد: طبیعتا هر بهره‌برداری هنگفتی به این صورت اثرات زیست‌محیطی خواهد داشت و نمی‌توان این اثرات را کتمان کرد، اما باز هم تاکید می‌کنم اگر قرار باشد انتقال آب بر اساس شروطی که برای آن در نظر گرفته شده انجام شود قطعا مجری طرح به این نتیجه خواهد رسید که این طرح به ویژه از نظر اقتصادی قابل توجیه و مقرون به صرفه نیست. ما باید راهکارهای دیگر مدیریتی را نیز در این باره انجام دهیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص آلودگی زیست‌محیطی در عسلویه گفت: ما وظایف خودمان را در سطح کشور انجام می‌دهیم به طور مثال بازدید‌ها، بازرسی‌ها، تذکرها و مواردی که برعهده ما است همه طبق روال انجام می‌شود، اما باید در نظر بگیریم که در مناطقی مانند عسلویه نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌ها و صنایع پتروشیمی نیز هستیم. برای از بین بردن مشکلات محیط‌زیستی در عسلویه به هماهنگی‌های بین‌بخشی نیاز داریم و این هماهنگی بین‌بخشی اگر نباشد نظارت ما به تنهایی کفایت نمی‌کند. صنایع پتروشیمی و پالایشگاه و وزارت نفت نیز باید همکاری لازم را با ما داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز