باید برنامه درسی اصلاح و معلمان توانمند شوند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی اعلام کرد: برای ارتقای ذخایر شناختی در سطح آموزش و پرورش باید برنامه درسی اصلاح و نسبت به توانمندسازی معلمان و غنیسازی یادگیری در مدرسه اقدام کرد تا با هدفگذاری بر کارکردهای شناختی مسیر یادگیری بهتری برای دانشآموزان فراهم شود.
به گزارش ایلنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، نشست تخصصی تیمز و پرلز با هدف بررسی جایگاه ایران در آزمونهای بینالمللی و ارائه راهکارهایی از جنس اکتساب یا توسعه فناوری برای ارتقای این جایگاه در جهان، با حضور عطاءاله پورعباسی؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، علیرضا کیامنش؛ استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی و مسعود کبیری؛ مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
پور عباسی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای فعالیت ستاد کمک به ارتقای سرمایه شناختی دانشآموزان از مجرای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است، گفت: این فناوریها در عصر هوش مصنوعی از عناصر ضروری توسعه زیستبوم آموزشی و تربیتی در کشور است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه توسعه فناوری میتواند زمینه نفوذ فناوری را در مناطق کمبرخوردار کشور نیز فراهم کند، گفت: توسعه عدالت آموزشی از جمله خروجیهای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است.
پورعباسی با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن بروز دمانس (زوال عقل) در کشور، آزمونهای تیمز و پرلز را دماسنج عملکرد شناختی دانشآموزان دانست و بر حمایت این ستاد از حوزه بازیهای شناختی، توسعه پلتفرمهای آموزشی، تولید محصولات آموزشی و توانمندسازی معلمان تاکید کرد.
کبیری، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به نتایج عملکرد دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی و ملی، بر ضرورت توجه به فرهنگ و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نیازمند طراحی آزمونهای استاندارد آموزشی هستیم که در پایان دوره ابتدایی، رصد شوند و با سنجشهای دورهای بتوانیم الگوی یادگیری و رشد قابلیتهای شناختی دانشآموزان را شناسایی کنیم.
در این نشست، علیرضا کیامنش نیز با اشاره به پیشینه حضور ایران در این ارزیابیها گفت: ایران از سال ۱۳۷۲ تاکنون در آزمونهای تیمز و پرلز شرکت داشته و نتایج آن جهت استفاده در نظام آموزشی کشور در دسترس است.