خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بررسی موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان در شورای عالی آموزش و پرورش/ اعتماد متقابل بین دانش‌آموز و معلم آسیب ببیند، ضرر بزرگتری خواهیم کرد/ نباید فضا را ملتهب و آشوبناک کنیم

بررسی موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان در شورای عالی آموزش و پرورش/ اعتماد متقابل بین دانش‌آموز و معلم آسیب ببیند، ضرر بزرگتری خواهیم کرد/ نباید فضا را ملتهب و آشوبناک کنیم

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: جامعه معلمان را از هر نظر که بررسی کنیم، با توجه به بزرگی این دستگاه، آمار تمام جرائم و جنایت‌ها در آنان تقریباً به سمت صفر میل می‌کند.

«محمود امانی طهرانی» دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، موضع خود را به‌عنوان دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تنبیه مدنی در مدارس اینگونه بیان کرد: در آیین‌نامه اجرایی مدارس به طور بسیار روشن، راجع به استانداردهای کار اعلام نظر و تعیین تکلیف کرده‌ایم که استانداردهای مدرسه از هر حیث باید چگونه باشد. سیستم نظارتی خود را نیز بر اجرای این استانداردها داریم. در سطوح مدیریت عالی، مدیران کل، معاونان استان‌ها، نمایندگان شورای عالی در سطح کشور و در استان‌ها بر مصوبات ما نظارت دارند.

وی افزود: بر آموزش اسنادمان مثل آیین‌نامه اجرایی و همکاران مدرسه‌ای اصرار تمام داریم؛ یعنی دوره‌های متعدد و مکرر آموزشی برای همکاران برگزار می‌گردد تا شیوه عمل در هر موقعیت را بر اساس استانداردهای مدرسه‌داری و آیین‌نامه اجرایی فرا بگیرند و آن را اجرا کنند.

امانی تأکید کرد: ما تک‌تک مواردی را که رخ می‌دهد به‌طور جدی مورد بررسی قرار می‌دهیم. اقدام وزارتخانه را چه در باب پیشگیری و آموزش‌های لازم، چه در باب اقدامات پسینی و چه در باب فردی که مرتکب این اقدام شده و چه دانش‌آموزانی که آسیب دیده‌اند، مورد بررسی و توجه قرار می‌دهیم.اگرچه شورای عالی آموزش و پرورش نقش اجرایی ندارد، اما همیشه بخش‌های اجرایی را از این نظر که آیا به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کنند یا خیر، مورد مطالبه قرار می‌دهیم.

امانی تذکر داد: در عین حال باید این نکته را به جامعه مطبوعاتی و فضای مجازی کشور منعکس کنیم که در هر سطحی، کسانی که با کودکان سروکار دارند، گاه ممکن است به کودکان آسیب برسانند. این اتفاق مطلوبی نیست. وظیفه همه مردم جهان این است که از کودکان صیانت کنند، اما در عین حال هرقدر هم مراقبت کنیم ممکن است گاه این اتفاق بیفتد. حتی ممکن است پدر یا مادری به فرزند خود آسیب برسانند و همینطور ممکن است معلمی باشد که آسیب برساند.اینها استثنا هستند. نباید نحوه عمل ما هنگام بروز چنین اتفاقی، به‌گونه‌ای باشد که ارتباط پدر و مادر با فرزند، معلم با شاگرد، خواهر و برادر و فامیل با یکدیگر مورد آسیب قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید برای این مهم، آموزش داشت، پیشگیری کرد و آموزش‌ها را هم به کودک و نوجوان و هم به والدین و فضای آموزشی داد.تمام سخن من این است که اگر نحوه انعکاس پیام‌ها و خبرهای ما به‌گونه‌ای باشد که اعتماد متقابل بین دانش‌آموز و معلم، مدرسه و هم‌کلاسی‌های او و یا کودک با والدین و خانواده آسیب ببیند، ما ضرر بزرگتری خواهیم کرد. پس در عین اینکه آموزش‌های لازم را می‌دهیم نباید فضا را ملتهب و آشوبناک کنیم و باید در عین آرامش، اقدامات لازم را انجام دهیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: هیچ یک از این موارد از دید ما اینگونه نیستند که بگوییم چون یک یا دو یا سه مورد بوده است، دیگر مهم نیست. تک‌تک این‌ها برای ما بسیار مهم هستند. اما اقتضائاتی برای آن فرد وجود دارد. باید برای این فرد به بهترین وجه کار تراپی انجام شود و باید برای جمعی که در معرض او هستند آموزش‌هایی داشت. این آموزش‌ها از دید ما بسیار مهم است.

امانی گفت: در فضای مجازی افرادی به گونه‌ای مطرح می‌کردند که انگار ما باید فضای احساس ناامنی نسبت به مدرسه و معلم در جامعه وجود بیاوریم. به همان نسبتی که همه قبول دارند نباید این فضا را برای خانواده ایجاد کرد، برای مدرسه، معلم و مدیر نیز نباید این فضا را ایجاد کرد.

وی در واکنش به این گفته که شاید همه منتظر بودند تا آموزش و پرورش مداخله کند و این احساس امنیت را به وجود بیاورد، توضیح داد: واقعیت این است که آموزش و پرورش این کار را کرده است. یعنی در حال انجام اقدام‌های مربوط به این کار است. در خیلی از مواقع وقتی که شاهد خیزش یک موج خبری هستید، ای بسا از چند هفته قبل از آن، آموزش پرورش کارهای خود را انجام داده است و اینگونه نیست که این کارها را خیلی باز کند و به آن‌ها دامن بزند. عدم فضاسازی رسانه‌ای گاه به این تعبیر می‌شود که موضوع اصلاً نادیده گرفته می‌شود و در مورد آن کوتاهی صورت می‌گیرد. در حالی که در هر کشوری اگر اعتماد متقابل به جامعه آموزش و پرورش کشور نباشد، کل کشور ضرر می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما کودکان خود را به معلمان سپرده‌ایم. جامعه معلمان را از هر نظر که بررسی کنیم، با توجه به بزرگی این دستگاه، آمار تمام جرائم و جنایت‌ها در آنان تقریباً به سمت صفر میل می‌کند. مثلاً یک میلیون معلم هر روز پنج ساعت سر کلاس حاضر می‌شوند. یعنی ما پنج میلیون نفر زنگ، کلاس داریم. در این ۵ میلیون نفر زنگ که در طول ۹ ماه هر روز تکرار می‌شود چند مورد مثلا ضرب و شتم، آزار و اذیت و بدزبانی گزارش می‌شود؟ بسیار کم. اما این اشتباه است که فضایی ایجاد کنیم که انگار این‌ها از نظر آماری قابل توجه هستند.

وی ادامه داد: وقتی تخلفات اداری آموزش و پرورش منتشر می‌شوند، می‌بینید که یک هزارم دستگاه‌های دیگر است. حتی در مورد غیبت و تأخیر. ممکن است کارمندی به دلایل مختلفی یک روز مرخصی بگیرد اما معلم کشور این کار را به مخیله‌اش نیز راه نمی‌دهد، زیرا می‌گوید بچه‌ها منتظر من هستند.

امانی با تاکید بر اینکه جامعه معلمان کشور اخلاقی‌ترین جامعه کشور است، گفت:  کمترین شکایات و نارضایتی را در عین بیشترین مشکلات معیشتی و شرایط دشوار و رفت و آمد دارند. فاصله نقطه محل خدمت بسیاری از معلمان کشور با محل سکونت‌شان به نحوی است که واقعاً به زحمت می‌افتند و متقاضی انتقال‌هایی هم هستد که نمی‌توان آن‌ها را عملی کرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: فضای مجازی باید قدری بیشتر هوای معلمان کشور را داشته باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز