خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مرگ یوز ۲ ساله بر اثر تصادف در محور میامی - سبزوار/ تلف شدن ۱۳ یوز طی ۱۳ سال در جاده مرگ یوزها

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۰۶۵

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از تلف شدن یک یوز نر در صبح امروز در محور ترانزیتی میامی - سبزوار خبر داد و گفت: از سال ۸۹ تا کنون، با احتساب سه جنین یوز بارداری که فروردین امسال در جاده میامی - سبزوار بر اثر تصادف تلف شد، می‌‌توان گفت ۱۳ یوزپلنگ آسیایی در ۱۳ سال گذشته بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در این جاده تلف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز بار دیگر یک یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف با خودروهای عبوری در محور میامی - سبزوار که به جاده مرگ یوزها مشهور شده است، تلف شد. براساس گزارش اداره روابط‌عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، این یوزپلنگ آسیایی در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی - سبزوار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شده است. 

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن تایید تلف شدن یک یوزپلنگ در این جاده به خبرنگار ایلنا گفت: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، این یوزپلنگ، نر و حدودا ۲ سال سن داشته است. نمونه ژنی از این گونه تلف‌شده تهیه و به سازمان مرکزی فرستاده شده است. 

وی افزود: از سال ۸۹ تا کنون، با احتساب سه جنین یوز بارداری که فروردین امسال در جاده میامی - سبزوار بر اثر تصادف تلف شد، ۱۳ یوزپلنگ آسیایی در ۱۳ سال گذشته در این جاده بر اثر تصادف با خودروهای عبوری تلف شده‌اند. 

اما در حالی بار دیگر شاهد تلف شدن یک یوزپلنگ در محور ترانزیتی میامی - سبزوار هستیم که پس از تلف شدن یک یوز ماده به همراه سه جنین در این جاده در ۶ فروردین ۱۴۰۲، مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی بازدید مشترکی را از این جاده انجام دادند و قرار شد دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح ملی و استانی، اقدامات مختلفی را برای ایمن‌سازی این جاده جهت تردد امن یوزپلنگ انجام دهند.

از جمله اقدامات وعده‌داده‌شده برای ایمن‌سازی محور میامی - سبزوار، فنس‌کشی بخشی از حاشیه جاده و ایجاد زیرگذر جهت عبور یوزپلنگ، نصب ۶ دوربین کنترل سرعت در دو طرف محور، نصب چراغ‌های روشنایی بیشتر در طول جاده و کاهش سرعت مجاز خودروها به ۸۰ کیلومتر بر ساعت بود که تا کنون به جز تصویب موضوع کاهش سرعت مجاز خودروها در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و استان، هنوز سایر اقدامات لازم برای ایمن‌سازی این محور انجام نشده است.

در حالی شاهد تداوم بی‌توجهی‌ها و کُند بودن روند اقدامات برای ایمن‌سازی جاده میامی - سبزوار و تلف شدن سیزدهمین یوزپلنگ آسیایی در این محور هستیم که جاده میامی - سبزوار، کریدور اصلی عبور یوزپلنگ در حاشیه مهمترین زیستگاه طبیعی زادآور باقیمانده این گونه در بحران انقراض یعنی پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست کره توران به حساب می‌آید و به گفته حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمتر از ۲۰ یوزپلنگ در طبیعت ایران باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز