خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

چرا معلمان انگیزه کافی برای انجام پژوهش ندارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۸۲۹

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم حقیقتا به نهادینه شدن پژوهشگری در جامعه برسیم، لازم است در مراکز آموزشی به تحقیق و پژوهش بیشتر تامل شود. اهمیت این امر در مراکز آموزشی و تربیتی خیلی مهم‌تر است و می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در زمینه شناسایی مسائل و یافتن راه حل شود.

«فرهاد بشیری» عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به مناسب هفته معلم درباره جایگاه امر پژوهش در کار معلمی و تاثیرات آن بیان کرد: یکی از مواردی که این روزها نیاز به آن در انواع مراکز علمی و فرهنگی کشور احساس می‌شود، پژوهشگری است؛ یعنی افراد این توانایی را داشته باشند که حل مسئله کنند. 

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: لازمه حل مسائل مختلف این است که در قالب پژوهش و تحقیق روی آن کار انجام شود و در همین قالب، افراد مسئله‌یابی کنند و راه حل‌های دقیقی هم برای این مسائل بیابند. 

بشیری در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم حقیقتا به نهادینه شدن پژوهشگری در جامعه برسیم، لازم است در مراکز آموزشی به تحقیق و پژوهش بیشتر تامل شود. اهمیت این امر در مراکز آموزشی و تربیتی خیلی مهم‌تر است و می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در زمینه شناسایی مسائل و یافتن راه حل شود. 

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا معلمان انگیزه کافی برای انجام پژوهش ندارند؟ اظهار کرد: شیوه‌های آموزشی ما در کشور و دستگاه‌های تربیتی بیشتر در بستر حافظه محوری پیش می‌رود. ما از دوره ابتدایی و حتی پیش دبستانی با این ضعف رو به رو هستیم و تا دانشگاه هم همچنان حافظه محور پیش می‌رویم و کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند، آنطور که باید با مسائل روز جامعه درگیر نیستند. این شرایط بهتر است تغییر کند تا حداقل در حیطه آموزش و تربیت کشور پژوهشگری در همه مقاطع نهادینه شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لازم است پژوهش و یادگیری این کار از دوره‌های تربیتی اولیه در مراکز پیش دبستان و دبستان آغاز شود و تا دانشگاه ادامه پیدا کند و وقتی فرد به مقطع تحصیلات آکادمیک می‌رسد و حتی شغلی پیدا می‌کند همچنان پژوهش را مدنظر قرار بدهد. 

او افزود: معلم به عنوان اصلی‌ترین شغلی که در حوزه تعلیم و تربیت خدمت می‌کند، می‌تواند در ارتقای فهم پژوهشگری در دانش آموزان خود نقش مهمی ایفا کند و از همان سن دانش آموزان با شیوه‌های مسئله‌یابی آشنا شوند. معلمی که خودش هم پژوهشگر باشد کلاس درسش قطعا از سایر کلاس‌های درس باکیفیت‌تر برگزار خواهد شد و در یک بررسی ساده می‌توان به تمایز آن کلاس با سایرین پی برد. 

بشیری با اشاره به اینکه افراد محقق و پژوهشگر در هر شغلی باشند، بازدهی بیشتری نسبت به دیگران دارند، عنوان کرد: معلمی که دغدغه پژوهش دارد، اطلاعات به روزتری هم دارد و احتمال اینکه متربیان این معلمان و مربیان، در آینده جزو افراد تاثیرگذار جامعه شوند، بیشتر است چرا که از ابتدای رشد با شناسایی مسائل و راه حل‌یابی پیوند خورده‌اند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه افراد محقق و پژوهشگر در شرایط بحرانی و چالش‌ها بهتر می‌توانند از پس مشکلات برآیند، توضیح داد: معلم یا هر فرد پژوهشگری با داشتن دقت کافی و توجه لازم این توانایی را دارد که در هر فرصتی مفید واقع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز