خبرگزاری کار ایران

طهرانچی در دیدار با مقامات کشور گینه:

دانشگاه آزاد از پیشگامان فناوری توسعه آموزش عالی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۸۰۰

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فناوری توسعه آموزش عالی از موضوعات مورد توجه دنیاست و دانشگاه آزاد اسلامی به این فناوری رسیده و از پیشگامان این عرصه در جمهوری اسلامی است.

به گزارش به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مهدی طهرانچی در دیدار با اعضای هیأتی از گینه شامل ژنرال ابراهیم سوری بانگورا وزیر شهرسازی، مسکن و عمران، علی سیدوبا سوما وزیر انرژی، هیدرولیک و هیدروکربن، فلیکس لاما وزیر حمل و نقل، لانسین لاسو کروما مشاور عالی فرستاده ویژه نخست وزیر، ابراهیم کوبله سوما قائم مقام وزیرخارجه، مامادو توره قائم مقام وزیر همکاری‌ها و  آلفا سالیو کوروما مدیر کل وزارت آموزش فنی و حرفه ای که در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی اهمیت زیادی برای توسعه قائل شده است و توسعه کشور را از مسیر توسعه علم و فناوری قرار داده است. امروزه علیرغم تحریم‌ها و مسائل پیرامونی آن شاهد موفقیت‌های بسیاری در دانشگاه و صنعت هستیم. ما مدل‌های زیادی از دانشگاه را در کشور تجربه کرده‌ایم و یکی از دستاوردهای مردم ایران پس از انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت و کمک مالی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و  پشتیبانی رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و امروزه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غیرحضوری دنیاست که دارای بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی و ۸۰۰ مدرسه در شهرهای ایران است. همچنین بیش از ۷ میلیون فارغ التحصیل در ۴۰ سال گذشته، ۵ رشته با رتبه کمتر از ۷۵۰ نظام رتبه‌بندی شانگهای، انتشار بیش از ۱۲ هزار مقاله بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی و تحصیل بیش از ۶۰ هزار دانشجوی خارجی از جمله دستاوردهای این دانشگاه است. امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو و ۵۶ هزار عضو هیأت علمی مشغول به فعالیت در حوزه‌های مختلف علمی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به امکان تحصیل در مقاطع گوناگون این دانشگاه بیان کرد: هرساله ۹۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، ۱۰ هزار دانشجو در مقطع دکتری و ۳۰۰ هزار جوان در مقطع کارشناسی و رشته‌های مهارتی جذب دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند. علاوه بر نظام کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه‌های مهارتی نیز تجارب موفقیت آمیزی، کسب و علاوه بر آموزش به حوزه فناوری نیز ورود کردیم. پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد حاصل فعالیت‌های فناورانه ما است. عمده این شرکت‌ها و فعالین فناوری در حوزه‌های انرژی، غذا، کشاورزی، دارو و فناوری اطلاعات مشغول هستند. همچنین در حال تأسیس نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های تجدیدناپذیر هستیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌ها امروز صرفا آموزشی نیستند و باید در حوزه فناوری نیز فعال شوند، دانشگاه آزاد اسلامی یک سامانه و مجموعه دانشگاهی است، نه صرفاً یک دانشگاه. 

همکاری دانشگاه آزاد با دولت گینه و تأسیس دانشگاه در غرب آفریقا 

طهرانچی به تشریح نحوه همکاری‌های علمی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با دولت گینه پرداخت و ادامه داد: تأسیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی در غرب آفریقا و مستقر در گینه با محوریت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در حوزه‌های گوناگون مسکن، انرژی، حمل و نقل و کشاورزی و حتی پزشکی و مهارت‌های مربوط به آن که مورد نیاز طرف گینه‌ای است، می‌تواند به ارتقاء علمی این کشور کمک کند. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر آموزش همراه با تولید شود، هزینه‌های خود را کاهش خواهد داد، زیرا آموزش خود به تنهایی هزینه‌های بالایی به مردم تحمیل می‌کند. لذا مایل هستیم متناسب با حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی بستری نیز برای فعالیت‌های اقتصادی دانشجویان ایجاد کنیم. همانطور که در ایران این تجربه موفقیت‌آمیز را داشته‌ایم. برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً پروژه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن و ایجاد کارگاه‌های مربوط به آن را طراحی کرده و در دست اقدام دارد که می‌تواند منجر به فعال‌سازی محققین و دانشجویان حوزه عمران، معماری و شهرسازی شود. اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به این حلقه سبب می‌شود ما یک نظام آموزشی ارزان و مبتنی بر فعالیت اقتصادی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه دانشی که در ایران به دست آمده، متعلق به همه جهان اسلام است، تأکید کرد: ما برای انتقال این دانش به کشور دوست و مسلمان گینه هیچ‌گونه محدودیتی نداریم. پذیرش دانشجو از کشور گینه در دانشگاه آزاد اسلامی که تحصیل در آن هزینه کمتری در قیاس با دانشگاه‌های دیگر منطقه دارد، می‌تواند از دیگر همکاری‌های ما با دولت و کشور گینه باشد.

طهرانچی در واکنش به استقبال هیأت گینه از همکاری‌های دوجانبه علمی، افزود: آموزش‌های مهارتی تنها به کلاس درس و تخته خلاصه نمی‌شود و با آموزش در محیط مهارتی ممکن می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی صاحب ۱۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی و پژوهشی در داخل کشور است و ما معتقدیم هر کار مستحکمی نیازمند اقدامات پایه‌ای است. به همین منظور توسعه آموزش‌های مهارتی در گینه نیز نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله مزرعه تولید محصولات کشاورزی، سایت صنعتی تولید تجهیزات کشاورزی اعم از تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی و یک دانشکده کشاورزی است که در این صورت می‌توانیم شاهد جذب دانشجو در گینه از سپتامبر سال جاری باشیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه فناوری توسعه آموزش عالی از موضوعات مورد توجه دنیا است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به این فناوری رسیده و از پیشگامان این عرصه در جمهوری اسلامی است. این دانشگاه بدون دریافت یک ریال بودجه دولتی و با اتکای به توسعه اقتصاد درونی در سراسر کشور گسترش یافته است. دانشگاه آزاد اسلامی در حالی بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو دارد که هم اکنون وزارت بهداشت و درمان، ۳۰۰ هزار دانشجو و وزارت علوم ۷۰۰ هزار دانشجو در ایران دارند. ما توانسته‌ایم در کنار یک ساختار آموزشی دولتی، یک مجموعه دانشگاهی بسیار بزرگتر و ارزان‌تر زیرنظر مقام معظم رهبری داشته باشیم. 

تاکید نماینده دولت گینه بر لزوم تقویت همکاری‌های مختلف با دانشگاه آزاد

ژنرال ابراهیم سوری بانگورا، وزیر شهرسازی، مسکن و عمران گینه در ادامه این دیدار با قدردانی از مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی به جهت برگزاری این نشست صمیمانه و با ابراز خرسندی از حضور در جمع آنان، گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای فرصت‌های بی‌نظیری در آموزش است و در زمینه‌های مختلف از تکنولوژی، تحقیقات و فناوری بسیار فعال است.

بانگورا با بیان اینکه گینه آماده هرگونه همکاری علمی و آموزشی با دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار کرد: ما علاقه‌مند به تحصیل دانشجویانمان در ایران و بهره‌مندی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در کشور گینه هستیم.

وی تأکید کرد: کشور گینه به شدت نیازمند همکاری‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، علمی و به‌ویژه مهارتی و فناوری با دانشگاه آزاد اسلامی است.

ابراهیم کوبله سوما، قائم مقام وزیرخارجه همچنین در این دیدار با قدردانی از برگزارکنندگان نشست صمیمانه مقامات گینه با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: سیاست دولت گینه توسعه و گسترش فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای است و ما از اینگونه فعالیت‌ها به شدت استقبال خواهیم کرد.

محمد حسین میرزاآقایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گینه کوناکری نیز در این دیدار گفت: گینه از کشورهای دوست، برادر و مسلمان است که به شدت به همکاری با ایران و دانشگاه آزاد اسلامی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه وجود مدیران عملیاتی و اجرایی ضرورت امروز کشور است، افزود: از اقدامات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که از مدیران ارشد عملیاتی و اجرایی کشور هستند، تشکر می‌کنم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه میان دانشگاه آزاد اسلامی و دولت گینه

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری‌های دو جانبه میان دانشگاه آزاد اسلامی و دولت گینه به امضای طرفین رسید که از مفاد آن می‌توان به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب آفریقا با مرکزیت گینه کوناکری، راه‌اندازی انستیتوی عالی مهارتی در کوناکری، همکاری‌های مشترک در طراحی و راه‌اندازی مرکز خدمات آموزشی برای اعضای هیأت علمی و اساتید کشور گینه و همکاری مشترک جهت تأسیس مؤسسات دانش‌بنیان در غرب آفریقا اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز