خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با ایلنا:

تفکیک جنسیت در آزمون‌های المپیاد نداریم/ توضیح درباره جوایز مدال‌آوران المپیادی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۵۳۹

رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش گفت: در آزمون‌های المپیاد تفکیک جنسیت نداشتیم و نخواهیم داشت. در سالهای گذشته دختران با استعداد بسیاری هم داشتیم که توانسته‌اند مدال‌های رنگارنگی کسب کنند و در سال قبل تعداد دخترانی که در باشگاه پذیرفته شده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است.

«الهام یاوری» رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جوایز نقدی و پشتیبانی‌ها از دانش آموزان افتخارآفرین در المپیادهای مختلف توضیح داد: دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلای کشوری شده‌اند، فارغ از اینکه چه مدالی در جهان کسب کنند، از کنکور معاف می‌شوند و صاحبان مدال‌های نقره و برنز نیز می‌توانند از امتیازهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بهره ببرند. علاوه بر این همه آن‌ها می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای که بنیاد ملی نخبگان و باشگاه دانش پژوهان جوان برای اعضای خود در نظر می‌گیرد هم استفاده کنند. همچنین در تلاش هستیم که با کمک شورای عالی انقلاب گستره این تسهیلات را افزایش دهیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا این جوایز در برگیرنده موارد مادی هم می‌شود و میزان آن چقدر است و چگونه اهدا می‌شود؟ گفت: هرسال در مراسمی که به جهت تقدیر از تلاش دانش آموزان نخبه و مدال آوران تدارک دیده می‌شود، جوایزی به رسم یادبود به آن‌ها تقدیم می‌کنند. 

یاوری در مورد برنامه‌هایی که برای حفظ مدال آوران المپیادی در کشور و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: دانش آموزان وقتی از دبیرستان فارغ التحصیل می‌شوند، از حوزه ماموریتی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خارج می‌شوند و به همین دلیل ما در واقع آمار دقیقی نداریم و گمانم این است که در دستگاه‌های دیگر کشور نیز آمار دقیقی از این‌ها موجود نیست، اما نکته این است که در اساسنامه‌ای که ما برای باشگاه دانش پژوهان جوان در نظر گرفته‌ایم و حتی در اساسنامه قبلی باشگاه قبل از اینکه ادغام صورت گرفت، حمایت و سازماندهی مدال آوران مدنظر بود. در اساسنامه مصوب سال ۱۳۷۳ نیز در نظر داشتیم که این دانش آموزان بعد از اینکه وارد دانشگاه شدند، گروه‌ها و شبکه‌هایی که ساخته‌اند را فعال نگه دارند، با هم کار پژوهشی انجام دهند و عرق خود را به باشگاه حفظ کنند. براین اساس باشگاه محلی برای تجمع بچه‌ها بعد از فارغ التحصیلی و فرصتی برای کارهای گروهی و پژوهشی و حتی آموزشی است. 

او ادامه داد: حتی در مواردی این دانش پژوهان توانسته‌اند به حل مسئله‌ای جدی بپردازند و شرکت‌های دانش بنیانی ثبت کنند یا فعالیت‌های پژوهشی مشترکی انجام داده‌اند، اما در زمان ادغام باشگاه، ساختار آن تغییر پیدا کرد که موجب تضعیف آن شد و در چنین وضعیتی باشگاه هیچ کاری جز برگزاری آزمون نمی‌توانست انجام دهد. بنابراین ممکن نبود برای بعد از فارغ التحصیلی دانش آموزان برنامه‌ای داشته باشد. 

یاوری ضمن خبر از اینکه اساسنامه جدیدی برای باشگاه دانش پژوهان جوان در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، بیان کرد: امیدواریم این اساسنامه خیلی زود ابلاغ شود و نقش اصلی باشگاه را به آن برگرداند و بعد از آن باشگاه دوباره به محلی برای تجمیع بچه‌ها و بستری برای ایجاد شبکه‌ای بین آن‌ها تبدیل شود. با چنین روندی باشگاه می‌تواند با فعالیت‌های پژوهشی-آموزشی برای حل مسایل اساسی و مورد نیاز کشور نقش آفرین باشد و در صورت تحقق این برنامه می‌توانیم تاثیر مثبتی روی ماندگاری بچه‌ها در داخل کشور داشته باشیم. 

رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش در مورد چگونگی اساسنامه جدید باشگاه دانش پژوهان جوان توضیح داد: اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در حال حاضر هم مراتب ابلاغ را طی می‌کند و در آینده نزدیک برنامه‌های جدید باشگاه اعلام خواهد شد. 

یاوری در پاسخ به این پرسش چرا دختری در بین مدال آوران المپیاد اخیر نداریم اینطور گفت: در آزمون‌های المپیاد تفکیک جنسیت نداشتیم و نخواهیم داشت و دانش آموزان فارغ از اینکه دختر هستند یا پسر بر اساس نمراتی که به دست می‌آورند وارد باشگاه و گروه‌ها می‌شوند. در سالهای گذشته دختران با استعداد بسیاری هم داشتیم که توانسته‌اند مدال‌های رنگارنگی کسب کنند و این نکته را اشاره کنم که در سال قبل تعداد دخترانی که در باشگاه پذیرفته شده‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز حضور دختران پررنگ‌تر هم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز