خبرگزاری کار ایران

پدر کنکور ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری کنکوری مشابه چین آرزویم بود/ حذف کنکور در ۱۳ رشته با وجود تعداد بالای متقاضیان ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۵۷۲

حسین توکلی گفت: تا زمانی که تعداد متقاضیان ۱۳ رشته‌ای که رقابت بالایی دارند مانند رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حسابداری، حقوق، روانشناسی، برخی رشته‌های پرطرفدار فنی مهندسی و… بالاست، حذف کنکور ممکن نیست.

«حسین توکلی» که بسیاری از ما وی را با لقب پدر کنکور ایران به خاطر می‌آوریم، سال‌ها در سمت معاون اجرایی، سخنگو و مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور فعالیت داشته است و شاید بیش از هر کارشناسی با مقوله کنکور درگیر بوده و آشنایی داشته باشد.

برگزاری کنکور سراسری سال جاری و حواشی ایجاد شده پیرامون این آزمون و ادعای برخی کانال‌های فضای مجازی مبنی انتشار سوالات از جلسه کنکور با وجود اعمال محدودیت در اینترنت و تاکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" رئیس قوه قضاییه بر ضرورت تمهید تدابیر لازم برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور، بهانه‌ای بود تا با توکلی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجریان برگزاری کنکور گفت‌و گویی در خصوص بررسی شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری در سایر کشورهای دنیا داشته باشیم. 

توکلی در مورد برگزاری کنکور سراسری در سایر کشورها به خبرنگار ایلنا توضیح داد: امتحاناتی که به عنوان کنکور در برخی کشورها برگزار می‌شود، مانند ترکیه، چین، افغانستان و… آزمونی همانند کنکور سراسری ماست. 

از لحاظ فنی و اجرایی برگزاری آزمون نسبت به کشورهای مشابه پیشرفته‌تر هستیم

او در مورد وقوع تقلب در چنین آزمون‌هایی بیان کرد: خاطرم هست یک سال در کنکور کشور ترکیه سوالات به کلی لو رفت و مجبور شدند در بازه زمانی دیگری مجددا کنکور برگزار کنند. همه کشورها برای امنیت کنکور پیش بینی‌های لازم را انجام می‌دهند و ما به عنوان یکی از کشورهایی که کنکور برگزار می ‌کنیم، از لحاظ فنی و اجرایی نسبت به کشورهای مشابه پیشرفته‌تر هستیم. همچنین ما در برگزاری امن کنکور هم بیش از دیگر کشورها سعی و تلاش می‌کنیم.

توکلی افزود: در برخی کشورها جمعیت متقاضیانی که در کنکور شرکت می‌کنند و گستردگی برگزاری آزمون در سطح کشورشان خیلی کمتر از ماست. آن‌ها نیز برای جلوگیری از هر نوع تقلب، مراقبت‌هایی که لازم می‌دانند را انجام می‌دهند و همین اتفاقاتی گاهی اوقات در آزمون‌های ایران رخ می‌دهد، برای آن‌ها نیز رخ داده است.

وقتی موبایل به ایران نیامده بود، خیلی راحت کنکور برگزار می‌کردیم

او با بیان اینکه ما همه‌ساله سعی می‌کنیم در تامین امنیت آزمون‌ها نهایت کوشش را انجام دهیم، ادامه داد: خاطرم هست وقتی هنوز موبایل به ایران نیامده بود، ما خیلی راحت کنکور برگزار می‌کردیم. از زمانی که موبایل وارد شد، به هر طریقی سعی کردیم با پیش بینی به موقع، عملا اجازه ندهیم داوطلبان همراه خودشان موبایل سرجلسه بیاورند. مثلا ما به آنها می‌گفتیم حوزه‌های امتحانی مسئولیتی در قبال نگهداری از گوشی‌های همراه ندارند، علی رغم این داوطلبان باز هم موبایل‌شان را با خود سرجلسه می‌آوردند و تلاش می‌کردند به اشکال مختلف این دستگاه‌ها را وارد جلسه امتحان کنند. این اقدامات با پیشرفت‌های که صورت می‌گرفت به انواع و اشکال مختلف رخ می‌داد و ما سعی داشتیم با شناسایی افراد متقلب، بعد از پایان برگزاری امتحان، برای اینکه نظم جلسه آزمون برهم نخورد، از افراد متقلب خواهش کنیم به دفتر مدیر حوزه کنکور بیایند و آنجا موضوع تقلب‌شان را پیگیری می‌کردیم. 

توکلی با تاکید به اینکه در سال‌های گذشته تعداد داوطلبان کمتر بوده است، گفت: آن زمان اگر تقلبی هم می‌شد، خیلی موردی بود، اما حالا با توجه به پیشرفت تکنولوژی که به صور مختلف هرساله رشد پیدا می‌کند، برگزاری آزمون‌ها کار دشواری است و برقراری امنیت در این آزمون‌ها کاری دشوارتر است. سازمان سنجش آموزش کشور با تمام ارگان‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، تعامل دارد و بر اساس این همکاری‌ها، برنامه ریزی می‌کنند تا آزمون‌ها در نهایت امنیت برگزار شود. 

لغو پرواز برای برگزاری کنکور در کره جنوبی

توکلی در مورد قطع کردن اینترنت برای حفظ امنیت کنکور و عملکردهای مشابه در سایر کشورها ادامه داد: تمام کشورهایی که کنکور دارند، هر آنچه برای امنیت آزمون ضرورت دارد را معمولا پیش بینی می‌کنند و بر همان اساس نیز آزمون برگزار می‌کنند. در کشور کره جنوبی برای برگزاری کنکور حتی پروازها را لغو می‌کردند! یعنی هواپیماها نیز در زمان برگزاری کنکور نباید پرواز می‌کردند. 

او تصریح کرد: بنابراین اگر یک کلاس درس هم داشته باشیم ممکن است در بین افراد آن کلاس یک نفر متقلب وجود داشته باشد حالا شما تصور کنید درکنکور سراسری با داوطلبان میلیونی که در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود، ممکن است به صورت موردی، افراد متقلبی شرکت کرده باشند. اینکه چه تدابیری برای جلوگیری از تقلب اندیشیده شود به این صورت است که گروه حفاظت آزمون که معمولا با هماهنگی وزارت کشور و ارگان‌های مختلف مشخص می‌شوند، برنامه ریزی می‌کنند که امنیت آزمون از چه طریقی برقرار شود تا بتوانند سریعا داوطلب متقلب را شناسایی کنند و یا اصلا به حوزه امتحانی راه ندهند. برخی از داوطلبان شاید وسایل تقلب همراه خود داشته باشند و از قبل هم به آن‌ها گفته می‌شود که به همراه داشتن چه وسایلی مصداق تقلب است، اما باز هم این کار را می‌کنند.

مشاور عالی اسبق سازمان سنجش آموزش اضافه کرد: ما در طول سالهایی که کنکور برگزار کردیم که امسال پنجاه و دومین این آزمون برگزار شد، در مجموع از خیلی کشورها که کنکورشان مشابه ماست، هم از نظر چاپ و تکثیر سوالات و حفظ امنیت آن و هم از نظر امنیت در برگزاری کنکور وضعیت بهتری داریم. 

اوایل انقلاب امکانات کمتری برای برگزاری آزمون سراسری داشتیم

توکلی با بیان اینکه اوایل انقلاب امکانات کمتری برای برگزاری آزمون سراسری داشتیم، عنوان کرد: گروه حفاظت آزمون در سازمان سنجش آموزش کشور از ارگان‌های مختلف مستقر می‌شد و شبانه روزی کار ما را دنبال می‌کردند تا سوالات کنکور به حوزه‌ها برسد و از آنجا به بعد روی برگزاری آزمون نیز نظارت داشتند. واقعا همه جوانب مربوط به امنیت برگزاری کنکور در کشور ما از گذشته تا به حال رعایت می‌شود و برای هر موردی دستورالعملی مشخص داریم. 

معاون اجرایی اسبق سازمان سنجش افزود: بنابراین ما شرح وظایف هر مراقب را برایش مشخص می‌کنیم و در دفترچه‌ای که در اختیار عوامل اجرایی کنکور قرار می‌دهیم همه موارد را توضیح می‌دهیم. معمولا عوامل اجرایی کنکور از بین افرادی توانمند انتخاب می‌شوند که مورد اعتماد ارگان برگزار کننده کنکور باشند. 

سخنگوی اسبق سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص چالش‌های آموزش و پرورش بعد از افزایش اهمیت معدل در کنکور سال‌های آتی، بیان کرد: پذیرش حدود ۸۵ رشته از رشته‌های آزمون سراسری براساس سوابق تحصیلی است و در برخی مناطق بعضی از این ۸۵ رشته متقاضیان بسیار کمی دارند و در پذیرش افراد برای این رشته‌ها به نمرات امتحان مدارس دانش آموزان و معدل آن‌ها اکتفا می‌شود، اما در ۱۳ رشته با تعداد متقاضی زیاد، رقابت دشوارتری در کنکور وجود دارد و احتمالا برای دستیابی به صندلی این رشته هاست که افراد متقلب و متخلف دنبال راه حل‌هایی برای رسیدن به اهداف خود می‌گردند.

در ۱۳ رشته به دلیل جمعیت بالای متقاضیان، امکان‌ برگزار نکردن آزمون وجود ندارد

او افزود: در این ۱۳ رشته به دلیل جمعیت متقاضیان، امکان‌عدم برگزاری آزمون که برای این رشته‌ها وجود ندارد و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر معدل دانش آموزان در کنکور نیز در سالهای آتی بیشتر خواهد شد و این شرایط در واقع از نظر من الزام به نظارت بیشتر بر امتحانات نهایی مدارس از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را دو چندان می‌کند. به این ترتیب با نظارت دستگاه‌هایی مثل وزارت علوم و… بر این آزمون‌ها، نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان، نمراتی دقیق‌تر خواهد بود. 

توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش تاثیر معدل دانش آموزان در پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها، ممکن است در نهایت به حذف کامل کنکور برسیم؟ گفت: همه هدف این است و با توجه به مصوباتی که داریم، به سمت حذف کنکور پیش می‌رویم، اما تا زمانی که تعداد متقاضیان ۱۳ رشته‌ای که رقابت بالایی دارند مانند رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حسابداری، حقوق، روانشناسی، برخی رشته‌های پرطرفدار فنی مهندسی و… بالاست، حذف کنکور ممکن نیست؛ حتی فرض کنید دانش آموزانی با معدل ۲۰ متقاضی ورود به دانشگاهی باشند که ظرفیت آن نسبت به تعداد متقاضیانی که می‌خواهند وارد آن دانشگاه و رشته بخصوص شوند، کمتر است. پس کنکور برای رشته‌هایی با این وضعیت لازم است، اما برنامه‌ریزی‌ها در جهت حذف کنکور است؛ اینکه چه زمانی و به چه صورت حذف کنکور صورت بگیرد؟ باید دید کار چطور پیش می‌رود و باید قبول کنیم حذف کنکور برای رشته‌هایی با این تعداد متقاضی بالا اصلا کار ساده‌ای نیست. 

در برخی کشورهای غربی داوطلبان نمی‌توانند مستقیما با دیپلم وارد رشته پزشکی شوند

معاون اجرایی اسبق سازمان سنجش اضافه کرد: در برخی کشورهای اروپایی و غربی داوطلبان نمی‌توانند مستقیما با دیپلم وارد پزشکی شوند و باید دوره علوم پایه را بگذرانند و بعد با کارشناسی علوم پایه تازه در آزمون پزشکی شرکت کنند. در این حالت رقابت دشوارتر هم هست. مدتی دانشگاه تهران چنین روشی را برای پذیرش اجرا می‌کرد و قرار بود در یک دانشگاه این شیوه به صورت آزمایشی اجرا شود و در صورت کسب نتایج مثبت، این شیوه را به سایر دانشگاه‌ها تسری دهند. 

توکلی در مورد سفر به سایر کشورها برای آشنایی با نحوه برگزاری آزمون‌های ورود به دانشگاه آن‌ها نیز توضیح داد: در ۴۶ سالی که در سازمان سنجش آموزش کشور خدمت کردم بیشتر ترجیح می‌دادم در سازمان باشم تا اگر کاری پیش می‌آید یا مشکلی وجود دارد، پاسخگو باشم، اما خاطرم هست آخرین بار قرار بود برای بازدید از آزمون‌های سراسری به کشور چین برویم که این اتفاق نیفتاد. آرزوی من این بود کنکوری مشابه کنکور کشور چین در ایران داشته باشیم به این دلیل که کشور چین جمعیت زیادی دارد و متقاضیان کنکور در آنجا طبیعتا کم نیستند. در چین روش کنکور با توجه به گستره جغرافیایی و ایالتی بودن کشورشان به شکل کشوری برگزار نمی‌شود و آزمون به اصطلاح در ایالت‌ها تقسیم می‌شود. برای من همیشه جالب بود چین با این جمعیت و گستردگی، چطور آزمون سراسری برگزار می‌کند؟ چراکه طبیعتا سوالات متفاوت خواهد بود، داوطلبان با توانایی مختلفی مخاطب آزمون‌ها هستند و در این آزمون‌های به اصطلاح ایالتی، احتمالا مواردی مثل محرومیت یک منطقه و شرایط بومی آنجا در طراحی سوالات و امتیازدهی و… لحاظ می‌شود. 

او اضافه کرد: سازمان سنجش آموزش کشور خودمان که از سال ۴۸ به عنوان مرکز آزمون‌شناسی، اولین کنکور را در کشور برگزار کرد، در همه ابعاد نکات علمی و امنیتی را چه در طرح سوال چه در توزیع و برگزاری و چه در تصحیح برگه‌های پاسخنامه مدنظر قرار داده است. نتیجه کنکور ما رضایت بخش است و ما سعی می‌کنیم شایسته‌ترین افراد را به دانشگاه‌ها وارد کنیم تا بتوانند از مقاطع کاردانی تا دکتری را به خوبی طی کنند و خیلی از جوانان و حتی مسئولانی که امروز می‌بینید کسانی هستند که در همه سال‌های برگزاری کنکور در کشور تجربه شرکت در آن را داشته‌اند و به مقامات بالا رسیده‌اند.

انتهای پیام/
فاطمه رستمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز