خبرگزاری کار ایران

انتشار سومین بخش از بازی‌های خلق شده توسط مادران ایرانی

سودابه سالم می‌گوید:‌ بازی‌های آوازی یا همان مادرانه‌های آهنگین که پا به پای کودکان با شد آنان همراه است، خالقانی گمنام ولی آشنا دارد. مادران، آنها که همیشه در سایه بوده‌اند اما تکنیک و روش خلاقانه آن‌ها باعث خلق شدن این گنجینه ارزشمند شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجموعه «بازی‌های آوازی 3» در ادامه مجموعه قبلی سودابه سالم است که براساس ترانه‌هایی تهیه و تولید شده که در آنها کودکان می‌توانند علاوه بر شنیدن یک موسیقی لذت‌بخش، تخیل خود را هم به کار گیرند.

به گفته وی، این ترانه‌ها براساس بازی‌های آوازی شکل گرفته که می‌توانند علاوه بر ایجاد فضای موسیقایی موجب حرکت در قالب بازی‌های کهن ایرانی نیز شوند.

او معتقد است: بازی‌های آوازی بخشی از مجموعه فرهنگی شفاهی کودک و نوجوان ایران زمین است که در آن عناصر موسیقی و حرکت و کلام آهنگین درهم آمیخته‌اند. بدلیل تنوع فرهنگی در ایران، این مجموعه از تنوع چشمگیری برخوردار است. مادران و مادربزرگ‌ها یا زنانی که نگهداری و تربیت و آموزش کودکان را برعهده داشتند؛ خالق این مجموعه ارزشمند هستند.

سودابه سالم همچنین می‌گوید: تجارب مادران سرزمین ما میراثی‌ است که با پیروی از روش شفاهی از نسلی به نسل دیگر تا امروز انتقال داده شده است. قدمت این مجموعه گاهی به هزاران سال و گاهی زمان آن به سده می‌رسد اما متاسفانه امروز در هجوم انواع فرآورده‌های رنگین و جذاب در حال فراموشی و کم رنگ شدن است. 

این نویسنده و آهنگساز اضافه می‌کند: بازی‌های آوازی در دورانی که کودکستان به شکل امروزی وجود ندشت به نوعی آموزش غیرمستقیم کودکان را برعهده داشتند. بازی‌های آوازی را می‌توان از زمان تولد تا نوجوانی و حتی بزرگسالی گام به گام در مراحل گوناگون از رشد همراه کودکان مشاهده کرد که غالبا متناسب با ویژگی‌های ذهنی و جسمی آنان در هر مرحله از رشد است.

سالم معتقد است: بازی‌های آوازی یا همان مادرانه‌های آهنگین که پا به پای کودکان با شد آنان همراه است، خالقانی گمنام ولی آشنا دارد. مادران، آنها که همیشه در سایه بوده‌اند اما تکنیک و روش خلاقانه آن‌ها در استفاده از مضامین شاد و لطیف و پر تحرک و جذاب در ارتباط با تعلیم و تربیت کودکانشان باعث خلق شدن این گنجینه ارزشمند شده است که متاسفانه به جنبه‌های آموزشی و تربیتی و فرهنگی هنری آن‌ها توجه چندانی نشده است.

وی درپایان بیان می‌کند:‌ از ویژگی‌های این مجموعه، روش غیرمستقیم توانایی به‌روز شدن آن است و چون در ناخودآگاه جمعی ما وجود دارد، همیشه آشنا و چون در تکرار آن کودکان نقش دارند و از خود در آن تاثیر می‌گذارند همیشه نو است. ویژگی‌های آموزشی این مجموعه در خود روحی را منتقل می‌کند که آن را می‌توانیم انتقال هویت فرهنگی بدانیم. در این رابطه تنگاتنگ مادر و کودک؛ مهارتی شگرف در پرورش عواطف و ذوقیات و درک مفاهیم انگیزش برای استعداد و خلاقیت را مشاهده می‌کنیم.

سودابه سالم فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی‌ست و مدیریت دو آموزشگاه موسیقی را برعهده دارد. او تاکنون کتاب‌های کمک آموزش موسیقی و سی‌دی‌های صوتی متعددی برای کودکان ارائه کرده. او ازجمله هنرمندانی‌ست که در زمینه آموزش موسیقی به کودکان فعالیت مستمر دارد.

کد خبر : ۳۷۸۸۷۱