خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم کوتاه موج معرفی شدند

نخستین جشنواره فیلم کوتاه موج با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا؛ اختتامیه این مراسم؛ امشب (۱۰ اسفند) در تالار دانشگاه صنعتی شریف و با معرفی برگزیدگان در بخش‌های ختلف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیم حصاری دبیر جشنواره درباره تفاوت‌های این جشنواره با سایر رویدادهای هنری بیان کرد: آنچه این رویداد را از سایر رویدادهای هنری متمایز می‌کند، فراهم کردن انگیزه‌ای متعالی برای ورق زدن حکایات کهن فارسی و یافتن راهکارهای پندآموز از میان داستان‌های دیروزبرای زندگی بهتر در دنیای امروز است.

دبیر جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج کیش همچنین عنوان کرد: خداوند را سپاس که با حمایت‌های دکتر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش فرصتی فراهم شد که هنرمندان امکان عرضه محصولات هنریشان را بیابند و مشارکت ۱۲۰۰ فیلم کوتاه و در ‌‌نهایت دریافت ۸۵۰ اثر بیانگر استقبال گسترده‌ای است که شاید هرگز تصور آن را نداشتیم که در پایان نیز ۶۵ اثر به مرحله داوری رسید.

 ابوالفضل جلیلی کارگردان و عضو هیات داوران جشنواره نیز در سخنانی گفت: در جایی که همه شعار فرهنگی می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند، به نظرم برگزاری جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج کیش بسیار مهم و تاثیرگذار بود و می‌دیدم که ابراهیم حصاری دبیر جشنواره موج تلاش شبانه روزی برای برگزاری آن داشت و حتی شخصا برای این جشنواره هزینه می‌کرد. همچنین از خودم هم تشکر می‌کنم که در شرایطی سخت به کیش آمدم!

وی با توصیه به فیلمسازان جوان خاطرنشان کرد: جایزه این نوع جشنواره‌ها را نباید چندان جدی گرفت. در همه جشنواره‌های خارجی یک نفر جایزه می‌گیرد و دیگری نه. اما فیلم‌های جشنواره موج به طور کلی خوب بودند و در یک یا دو اثر نوآوری‌هایی دیده می‌شد. سعی کردیم فیلمسازان نخبه را انتخاب کنیم. سطح آثار یکدست بود و اختلاف زیادی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شد.

رسول صدرعاملی کارگردان و دیگر داور جشنواره نیز با قرائت بیانیه هیات داوران گفت: جای کامران شیردل در جزیره کیش خالی است. فیلم‌های با قدرتی در این منطقه سال‌های قبل نمایش داده می‌شد. خوشحالم که با ذهن طراح دکتر مونسان و مسئولان، این فضا به نوعی احیا شده است. وی ادامه داد: همه اقوام نقطه روشنی از جزیره کیش در یاد دارند. می‌خواهند به کیش بیایند یا این جزیره را دیده‌اند. این جزیره در مرکز توجه قرار دارد و برای همه ایرانیان است. بسیار درست است اگر اینجا با توجه به درخشندگی طبیعت به یک مرکز فرهنگی در کشور تبدیل شود.

وی افزود: هیچ رویداد فرهنگی در کشور دیده نمی‌شود مگر آنکه در حاشیه برگزاری یک جشنواره معتبر فیلم باشد. برای مثال کن یک روستاست. اما جشنواره آن یکی از معتبر‌ترین جشنواره‌های جهانی است. ایران سرزمین سینماست و رنجی از دهه ۶۰ تاکنون کشیده شد تا سینما به امروز برسد و بدست جوانان سپرده شود. این کارگردان خاطرنشان کرد: من با دیدن این همه فیلم‌های خوب از آن‌ها آموخته‌ام.‌ای کاش امکان گفت‌و‌گو و با هم دیدن فیلم‌ها و شکل گیری جریان فرهنگی هم در جشنواره فیلم موج فراهم بود. امیدوارم این جشنواره تداوم یابد. زیرا فیلم‌های خوبی در آن شرکت کردند و بسیاری از آن‌ها شایستگی برگزیده شدن داشتند. از هیات انتخاب نیز باید تشکر کنم که بین ۸۵۰ فیلم هوشمندانه آثار انیمیشن، مستند و داستانی را انتخاب کردند.

علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با خوشامدگویی به مدعوین جشنواره فیلم موج گفت: به نظر می‌رسد جریان فرهنگی و هنذی بعد از دو سال تلاش برای جریان یافتن آن در جزیره حاکم شده است. از ده روز گذشته تاکنون فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در جزیره اکران شده است و بیش از ۱۰ هزار نفر به تماشای این آثار نشسته‌اند. برگزاری جشنواره فیلم موج نیز از دیگر رویدادهای مهم جزیره کیش است. ما سعی کردیم در ایامی که آب و هوای کیش مناسب است برنامه‌های فرهنگی از فضاهای بسته به خیابان راه یابد تا علاوه بر کیشوندان گردشگران نیز از آن بهره‌مند شوند. زیرا هنر سراسر زیبایی است.

مونسان همچنین ادامه داد: در دو سال گذشته پروژه‌های عمرانی زیادی در کیش پیش رفت. اما پروژه‌های فرهنگی ماندگارترند. ما نیز از این ویژگی غافل نماندیم و با توجه به ماموریت منطقه آزاد در جدی دیدن هنر در کیش بیش از ۶۰۰ هنرمند در سطح جزیره شناسایی و کارت‌هایی برای آن‌ها صادر شد. بخشی از آن‌ها را در اجرای پروژه‌های عمرانی و امور شهری شرکت دادیم.

وی از انجام بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی کشور در جزیره کیش خبر داد و گفت: این پروژه به تاسیس سالن نمایش‌های ۲۵۰۰ نفر اختصاص دارد. در این پروژه چند سالن تئا‌تر و سینما جای دارد و همه رشته‌های هنری را پوشش خواهد داد. کیش باید کانون فرهنگ، هنر و ادب کشور باشد و با تمهیدات و فراهم کردن زیرساخت‌ها هنرمندان بیشتر به جزیره رفت و آمد خواهند کرد.

وی با اشاره به تداوم برگزاری جشنواره فیلم موج خاطرنشان کرد: جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج کیش در سال آینده نیز برگزار خواهد داشت و موضوع آن پرداختن به پندهای بوستان و گلستان سعدی در قالب فیلم‌های کوتاه خواهد بود.

در ادامه برنامه جوایز این جشنواره اهدا شد. در بخش فیلم‌های انیمیشن، لوح تقدیر به مهناز یزدانی برای کارگردانی انیمیشن «کمک» و آروین مدقاچی برای انیمیشن «امید» اهدا شد.

همچنین در این بخش تندیس‌های جشنواره و دیپلم افتخار نیز به شلاله خیری برای فیلمنامه «دخترک آت آشغال» اهدا شد و صدا و سیمای جزیره کیش برای تهیه کنندگی «جزیره خیال» تندیس جشنواره را دریافت کرد.

در بخش مستند نیز سه تندیش و یک لوح تقدیر اهدا شد که مستند «چاق کچل سیبیلو» به کارگردانی محسن نجفی مهری لوح تقدیر دریافت کرد و تندیس‌ها نیز به جواد صادقی برای تحقیق و پژوهش فیلم مستند «ساحل»، علی و بلال الفت برای کارگردانی مستند «زندگی در ثانیه صفر» و میترا روحی منش برای تهیه کنندگی «کسی به فکر جنگل‌ها نیست» اهدا شد.

در بخش فیلم‌های داستانی نیز لوح تقدیر به بهزاد آزادی برای کارگردانی فیلم «کشتارگاه» اهدا شد. همچنین تندیس‌های این بخش جشنواره به صادق سوری برای تصویر برداری فیلم «فروزان»، سالم صلواتی و توفیق امانی برای تدوین فیلم «رویای برفی»، رضا فهیمی برای فیلمنامه «کودکان ابری»، آکو زند کریمی برای کارگردانی فیلم داستانی «صدای قلب مورچه» و امیر امیریان کاظمی برای تهیه کنندگی فیلم «قاجار» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران، شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار نیز به داود خیان برای کارگردانی فیلم داستانی «چله» به عنوان بهترین فیلم جشنواره اهدا شد.

انتخاب مناسب‌ترین فیلم با محتوای مورد نظر جشنواره نیز از سوی منطقه آزاد کیش که شامل ۳ روز اقامت در جزیره کیش با ۲ همراه است به مجید صبری و منصوره خطیون برای انیمیشن «عطر عاشقی» اهدا شد.

در این مراسم علاوه بر فیلمسازان فیلم کوتاه هنرمندانی چون، نوید محمدزاده، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، سعید روستایی بهترین کارگردان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، ابوالفضل جلیلی و رسول صدرعاملی داوران جشنواره و علی اصغر مونسان مدیر عامل منطقه آزاد کیش حضور داشتند.

کد خبر : ۳۵۱۷۸۳