خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با کارگردان مطرح شد؛

خانواده ها منتظر سری سوم «چل پله زیر زمین» در نوروز باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۵۲۱

علیرضا طاهری با اشاره به اینکه مخاطب هدف مجموعه «چل پله زیر زمین» کودکان 6 تا 12 ساله هستند، تأکید کرد: این مجموعه مهارت‌های زندگی را به کودکان آموزش می‌دهد.

علیرضا طاهری کارگردان مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» محصول مرکز انیمیشن سوره که فصل سوم آن در ایام نوروز از شبکه پویا پخش خواهد شد، درباره ساخت این مجموعه و شکل‌گیری ایده آن در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای ساخت این انیمیشن یک تیم ایده‌پردازی تشکیل دادیم که ایده‌های مطرح شده را در رویدادی با عنوان رویداد پیچینگ رویازی که سه سال پیش برگزار شد، مطرح کردیم و یکی از مضامین مدنظر ما آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان بود.

طاهری خاطرنشان کرد: ما قصد داریم مهارت‌های زندگی را در قالب یک مجموعه انیمیشن جذاب و سرگرم‌کننده به مخاطبان کودک خود آموزش دهیم. پیش از «چل پله زیر زمین» نیز چند اثر انیمیشن با این رویکرد ساخته شده است اما بسیاری از این آثار می‌توانستند انیمیشن نباشند و در قالب‌های دیگری ساخته شوند اما ما در این مجموعه اصرار داشتیم فضایی طراحی کنیم و قصه‌ای روایت شود که مختص سینمای انیمیشن باشد و در مقایسه با نمونه‌های خارجی‌اش هم بتواند رقابت کند.

وی افزود: به همین منظور همه شخصیت‌های این مجموعه انیمیشن، موجوداتی خیالی هستند که در دنیای اثر منقرض شده‌اند و یک پروفسور جسور و دانا این موجودات خیالی را احیا کرده و او توانسته شرایطی فراهم کند که آن‌ها بتوانند دوباره زندگی کنند و ما در همین موضوع هم سعی داشتیم با کودکان درباره لزوم جلوگیری از انقراض موجودات مختلف صحبت کنیم.

کارگردان مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» درباره ملاک خلق شخصیت‌های این مجموعه گفت: یکی از ملاک‌های ما خارق‌العاده و متفاوت بودن شخصیت‌ها بود. نمی‌خواستیم که هیچ یک از شخصیت‌ها عادی یا شبیه یک حیوان خاص باشد و به همین دلیل ویژگی‌های مختلف را ترکیب کردیم. به عنوان مثال ما شخصیتی تعریف کردیم که نیمی از آن درخت است و نیم دیگرش کانگورو، شخصیت دیگری تعریف کردیم که شبیه ماهی بادکنکی است اما پرواز می‌کند یا پشه‌ای را طراحی کردیم که لامپ روی سرش دارد و یا شخصیت خروپف کاراکتری شبیه خرس است که بال‌های سنجاقکی دارد و جالب است که این شخصیت‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفتند و سال گذشته که این مجموعه پخش شد شاهد بودیم که مادرها تصاویر شخصیت‌هایی که کودکانشان آن‌ها را دوست داشتند به اشتراک گذاشتند یا کودکانشان این شخصیت‌ها را نقاشی کرده بودند که این نشان می‌دهد «چل پله زیر زمین» توانسته با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

وی تأکید کرد: هدفمان در این مجموعه آموزش مهارت‌های زندگی به نسل کودک بود اما مطمئناً آموزش‌های مستقیم نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد و به خاطر همین سعی کردیم این مسئله را در قصه‌هایی سرگرم‌کننده و ماجراجویانه با چاشنی کمدی و فانتزی به کودکان آموزش دهیم. فصل قبل مجموعه «چل پله زیر زمین» بیش از هر چیز موضوعات اجتماعی مدنظر بود و در فصل جدید محیط زیست و آشنایی با ایران جزو موضوعات اصلی این مجموعه است.

طاهری درباره انتخاب ساختار دو بُعدی برای این مجموعه گفت: نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم که اکثر آثار انیمیشن امروز به سمت سینمای سه بُعدی (3D) رفته‌اند. این وضعیت شاید در سینما وجود داشته باشد و اکثر آثار به سمت سینمای سه بعدی رفته باشند ولی در بستر تلویزیون و وب سری در همه جای دنیا صنعت مجموعه تلویزیونی انیمیشن ساختار دو بعدی غالب است و در آثار آمریکایی، اروپایی و ژاپنی هم سریال‌ها معمولاً دو بعدی هستند و اتفاقاً بچه‌ها با این ساختار ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها از این ساختار هزینه تولید است. انیمیشن‌های دو بعدی با بودجه مناسب‌تری تولید می‌شوند و از آنجا که مجموعه‌های انیمیشن در مدت زمان طولانی‌تری تولید می‌شوند گزینه دو بعدی مناسب‌تر است و فیلم‌های سینمایی که زمان کوتاه‌تری دارند معمولاً در ساختار سه بعدی ساخته می‌شوند. انیمیشن دو بعدی در همه جای دنیا طرفداران خاص خودش را دارد و به نظر من به لحاظ بصری نیز جذابیت بیشتری دارد. در نتفلیکس و دیگر پلتفرم‌ها و تلویزیون‌های مطرح دنیا می‌توان آثار دو بعدی بسیاری را مثال زد که از بین آن‌ها شاید مطرح‌ترین آثار «سیمپسون‌ها» و «The Family Guy» باشند. برای مخاطب پیش‌دبستانی هر چقدر فضا ساده‌تر باشد، او درک بهتری از اثر خواهد داشت و در انیمیشن «چل پله زیر زمین» هم من بر این عقیده‌ام که این ساختار مخاطبش را به درک بیشتری از محتوای اثر می‌رساند اما برای مخاطب نوجوان که درک بیشتری از جزئیات دارد سینمای سه بعدی مناسب‌تر است. مخاطب هدف ما در این مجموعه کودکان بین 6 تا 12 سال هستند.

این کارگردان انیمیشن درباره احتمال ساخت نسخه سینمایی «چل پله زیر زمین» گفت: یک نمونه موفق از تجربه ساخت اثر سینمایی از یک مجموعه تلویزیونی امسال رخ داد که می‌توان به «ببعی قهرمان» اشاره کرد. فیلمی سینمایی که پیش از آن سریالش ساخته شد و امسال توانست در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. امیدوارم در آینده بشود نسخه سینمایی این مجموعه را هم بسازیم چرا که به نظر من کاراکترهای «چل پله زیر زمین» توانسته‌اند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل نسخه سینمایی می‌تواند اثر موفقی باشد.

طاهری درباره ارتباط اثر با مخاطبان کودک گفت: نویسنده این اثر خانم نسیم خراشادی‌زاده است که مطالعات بسیاری در روانشناسی دارند و ما علاوه بر این از چند روانشناس کودک نیز نظر خواستیم تا در ارتباط با کودک بتوانیم موفق عمل کنیم. خوشبختانه متن نهایی اثرمان مورد قبول و تأیید روانشناسان کودک قرار گرفت و نظرات خوبی درباره این اثر داشتند.

وی در پایان درباره تفاوت‌های فصل سوم «چل پله زیر زمین» با دیگر فصل‌های این مجموعه گفت: در فصل‌های قبل بیشتر داستان این مجموعه در یک آزمایشگاه مخفی پروفسور زیر زمین روایت شد و در فصل جدید کاراکترها به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند و ما سعی کردیم از این طریق کودکان را با منابع طبیعی، چالش‌های زیست محیطی و حتی معماری ایرانی آشنا کنیم و این یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فصل سوم این اثر نسبت به دیگر فصل‌ها است و علاوه بر این سه شخصیت جدید به این مجموعه اضافه شده که یک دختر بچه خردسال به نام روشا است و یک شخصیت منفی هم داریم که دشمن پروفسور است و به همراه دستیارش فضولچه سعی می‌کند کارهایی انجام دهد تا جلوی پیشرفت پروفسور را بگیرد و چالش‌های روایی بیشتری در این فصل شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز