خبرگزاری کار ایران

محسن اسلام‌زاده:

بلاتکلیفی بزرگ‌ترین مشکل مستند در فیلم فجر است/ حذف راه‌حل بهتری هست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۹۶۹

یک مستندساز درباره مشکلات بخش سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر گفت و حذف آن را راه‌حل بهتری دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن اسلام‌زاده که با دو مستند «هیچکس منتظرت نیست» و «زندگی میان پرچم‌های جنگی» تاکنون دو بار در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، درباره شرایط این بخش جشنواره گفت: من با ۲ فیلم تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته‌ام اما متاسفانه در این دوره‌ها متوجه رویکرد این جشنواره نسبت به سینمای مستند نشده‌ام، کاش مدیران این رویداد برای همیشه در این باره تصمیم‌گیری کنند یا حتی بخش مستند را از جشنواره فجر حذف کنند چراکه هم در قوانین و هم در تعداد پذیرش این آثار نوسان داریم، از طرف دیگر وقتی اثر به جشنواره راه می‌یابد در قوانین پخش و اکران هم دچار تبعیض می‌شود.

او درباره تبعیضات موجود تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر برخوردهای نامناسبی با سینمای مستند دارد و اینگونه مسائل باعث می‌شود فیلمساز از حضور خود در رویداد پشیمان شود مثلا برای اکران، سالن‌های کوچک ۲۰ یا ۳۰ نفره در اختیار مستندسازان قرار می‌گیرد و ما باید برای اینکه شرمنده تماشاچیان نشویم، خواهش کنیم یک سالن دیگر هم هم‌زمان در اختیارمان قرار دهند.

این مستندساز تاکید کرد: برخوردهای نامناسب جشنواره فیلم فجر با مستندسازان به دوره خاصی محدود نمی‌شود و حتی امسال و در دوره چهل و دوم، باتوجه به اینکه چیزی به شروع برگزاری آن نمانده است ولی هنوز خبری از اسامی مستندهای راه‌یافته نیست. در پایان و در بخش جوایز نیز تنها یک جایزه به بخش مستند اختصاص داده شده است تا خود را قانع کنند که هوای مستند را داشته‌اند درصورتی که سینمای مستند یک سینمای پر افتخار در عرصه داخلی و بین‌المللی‌ست و بسیاری از آن‌ها افتخارات بالاتری نسبت به سینمای داستانی به دست آورده‌اند.

کارگردان «هیچکس منتظرت نیست» تاکید کرد: سینمای مستند آنقدر پتانسیل دارد که از جایگاه خوبی در جشنواره فیلم فجر برخوردار باشد و بتواند مخاطب را راضی کند، به‌خصوص امسال که شاهد آثار بسیار خوبی در جشنواره «سینماحقیقت» بودیم؛ فیلم‌هایی که مخاطب را به جشنواره می‌کشاند. متاسفانه بلاتکلیفی بزرگ‌ترین مشکل سینمای مستند در جشنواره فجر است، این رویداد در مقابل مستندسازان بلاتکلیف عمل می‌کند و برخوردهای توهین‌آمیزی از خود نشان می‌دهد.

اسلام‌زاده در پایان درباره چگونگی رفع این مشکلات بیان کرد: یا باید بخش سینمای مستند از جشنواره فیلم فجر حذف شود یا مدیران این رویداد با همکاری صنوف مختلف مستند، در آیین‌نامه جشنواره بازنگری کنند تا به شرایط خوبی برای سینمای مستند در جشنواره فجر برسیم، این توافقات می‌تواند در شیوه فراخوان، تعداد و نحوه پذیرش آثار، نحوه اکران و تعداد جوایز به پروتکل ثابتی برسد که تغییرناپذیر باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز