خبرگزاری کار ایران

رییس فراکسیون شفاف‌سازی در گفت‌وگو با ایلنا:

بخشی از اختلاس ۸۰۰۰ میلیاردی «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «بانک سرمایه» مربوط به دولت احمدی‌نژاد است

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی در مجلس دهم با بیان این‌که فراکسیونی تحت‌عنوان مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود خارجی ندارد، ضمن تکذیب خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا، به تشریح جزئیات فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت احمدی‌نژاد پرداخت.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا مبنی بر کشف اختلاس ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان توسط فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: این فراکسیون هنوز وجود خارجی ندارد و در واقع درخواست تشکیل چنین فراکسیونی با حدود ۱۱ امضا از سوی نمایندگان مجلس تقدیم هیات‌رییسه شده، اما با پیگیری‌های انجام شده، تا این لحظه به‌صورت رسمی اجازه فعالیت به چنین فراکسیونی داده نشده است.

فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود خارجی ندارد

او گفت: در پی انتشار خبری که در آن آقای حسین مقصودی نماینده محترم مردم سبزوار -که به‌عنوان سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی معرفی شده بود- موضوع تشکیل چنین فراکسیونی را از طریق آقای منفرد، مسئول امور فراکسیون‌های مجلس پیگیری کردم و به‌گفته این مقام مسئول، تقاضای تشکیل این فراکسیون تقدیم شده اما فارغ از این‌که پاسخی به این درخواست داده نشده، هیات رییسه مجلس به‌منظور ساماندهی فراکسیون‌ها روند تشکیل فراکسیون‌ها را متوقف کرده است، بنابر این فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی درحال حاضر وجود خارجی ندارد.

چگونگی تشکیل فراکسیون‌های غیرسیاسی در مجلس

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی در مجلس دهم همچنین با تاکید بر این‌که آیین‌نامه مصوبی درخصوص حدّنصاب اعضا برای رسمیت‌یافتن تقاضای تشکیل فراکسیون غیرسیاسی وجود ندارد، یادآور شد: هنگامی که برای تشکیل این فراکسیون شفاف‌سازی اقتصادی و انضباط مالی اقدام کردیم، اعلام شد که حداقل باید ۲۵ نفر از نمایندگان خواستار تشکیل این فراکسیون باشند که باتوجه به این‌که در بدو امر ۶۴ امضا ازسوی نمایندگان جمع‌آوری شده بود، این فراکسیون تشکیل شد.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به تشکیل فراکسیون شاهد مجلس با ۱۷ عضو اعلام کرد: در گذشته نیز شاهد تشکیل فراکسیون‌های غیرسیاسی با اعضای کمتر از ۲۵ نفر بوده‌ایم. با این حال، طرحی توسط گروهی از نمایندگان مجلس نهم تهیه شده بود که در آن حداقل اعضای فراکسیون‌های غیرسیاسی ۵۰ نفر پیشنهاد شده بود، اما تا این لحظه با آیین‌نامه مصوبی در این خصوص روبرو نشده‌ام.

اختلاس ۸۰۰۰ میلیاردی صندوق فرهنگیان مربوط به دولت احمدی‌نژاد است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای مطرح شده درخصوص اختلاس ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: اخیراً در یکی از جلسه‌های کمیسیون آموزش که با حضور برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، موضوع تحقیق و تفحص از این صندوق مطرح شد که بخش اعظم این تخلف مربوط به دولت احمدی‌نژاد است.

۴۰۰۰ میلیارد دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۸۶ تا ۹۲ معدوم‌الوصول شد

صادقی تصریح کرد: در این جلسه، اغلب اعداد و ارقامی که به‌عنوان تخلف‌های اقتصادی و مالی ازسوی مسئولان مطرح شد، مربوط به دولت قبل بود که به‌عنوان مثال تنها در یک مورد، مسئولان صندوق فرهنگیان اعلام کردند در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسئولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است.

اعطای ۳۲۰۰ میلیارد تومان وام معدوم‌الوصول به ۳ نفر

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس ادامه داد: به‌عبارت دیگر این مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان، دارایی‌های صندوق فرهنگیان بوده که وصول نشده و بنابر پیگیری‌های انجام شده، ۳۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط وام‌هایی بوده که در اختیار ۳ نفر قرار گرفته و هرگز این وام‌ها را بازنگردانده‌اند.

تخلف مالی در «بانک سرمایه» و پروژه «کاج مشهد»

او با بیان این‌که بنابر گزارش مسئولان وزارت آموزش و پرورش تخلف‌هایی در دوره جدید نیز صورت گرفته اما بخش اعظم تخلف مربوط به دولت قبل است، گفت: به‌گفته این مسئولان تخلف‌ها علاوه بر صندوق فرهنگیان، در بانک سرمایه نیز رخ داده و حتی شکایت‌هایی در این باره صورت گرفته بود و همچنان نیز به‌دنبال بازگرداندن این مبالغ هستند.

بی‌توجهی کمیسیون آموزش مجلس نهم به توضیحات مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان

رییس فراکسیون شفاف‌سازی اقتصادی و انضباط مالی در مجلس دهم همچنین اضافه کرد: بنابر این گزارش این شکایت‌ها در دو پروژه مطرح شده که یکی پروژه «کاج مشهد» است و همچنین پروژه «بانک سرمایه» که به‌گفته شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان در جریان مجلس نهم، دو مرتبه به‌منظور ارائه توضیحات لازم، نامه‌هایی به هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم ارسال کرده که با این حال، اجازه حضور در جلسه‌های این کمیسیون به او داده نشده است.

تحقیق و تفحص از صندوق ذخیر فرهنگیان مربوط به مجالس هشتم و نهم است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با اشاره به تلاش نمایندگان برای تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجالس هشتم و نهم، اعلام کرد: هنگامی که طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد، آقایان زاهدی و کوچکی‌نژاد که این طرح را امضا کردند، مدعی شدند که نخستین بار که چنین طرحی مطرح شد، در زمان مجلس هشتم بوده است.

او ادامه داد: به‌گفته زاهدی و کوچکی‌نژاد، نمایندگان در مجلس هشتم درخواست تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را مطرح کردند که به نتیجه نرسید و این درخواست به گفته آن‌ها در مجلس نهم نیز به کما رفت.

تخلف‌های صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دولت‌های احمدی‌نژاد است

صادقی در پایان تصریح کرد: با این حساب، آن‌چه امروز تحت عنوان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده، ادامه تلاشی است که از زمان مجلس هشتم آغاز شده و امروز همان طرح دوباره به جریان افتاده است و این مسئله نشان می‌دهد که این تخلف‌ها مربوط به دولت‌های نهم و دهم و زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بوده است.

به گزارش ایلنا، روز گذشته شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در نامه‌ای به عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تکذیب مدعیات مطرح‌شده در خبر خبرگزاری اصولگرا، خواستار برخورد جدی با متخلفان شد و اعلام کرد که در دو هفته گذشته انتشار اخبار کذب درخصوص فساد مالی درصندوق ذخیره فرهنگیان، علاوه بر ایجاد فضای بی‌اعتمادی میان فرهنگیان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، موجب کاهش ٢٠٠ میلیارد تومانی ارزش شرکت‌های بورسی این صندوق شده است.

کد خبر : ۴۰۶۹۶۸