خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه بررسی برجام؛

از محافظت برای جلوگیری هجوم به صالحی تا تهدید با سیمان+عکس

طرح یک‌فوریتی اقدام متناظر ایران در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵ در مجلس بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ رسیدگی به طرح یک‌فوریتی اقدام متناظر ایران و گروه و ۱+۵  با ریاست علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس آغاز شد.

حضور ظریف٬ صالحی عراقچی و انصاری در جلسه علنی مجلس

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان٬ علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان٬ سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه٬ حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جلسه بررسی و تصویب گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد برجام حاضر شدند.

محمدجواد ظریف - علی اکبر صالحی - مجلس شورای اسلامی

ادعای بذرپاش: هیات رییسه مجلس را دوتکه کرده است

مهرداد بذرپاش در انتقادی به هیات رییسه گفت: چرا باعث شده مجلس اینطور دوتکه شود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمتر از دو ساعت این طرح را بررسی کرده و ۲۰۰ پیشنهاد را هم بررسی و یکجا رد کرده است. اکنون هم خطی را شروع کردند که می‌گویند هر روز تأخیر اینقدر میلیارد ضرر است. این دروغ است. هر کس این حرف را می‌گوید به خاطر این است که شما را تحت فشار قرار دهد.

بروجردی در واکنش به اظهارات بذرپاش:
به رای‌گیری احترام بگذارید/ هیچکدام از پیشنهادهای رسایی رای نیاورد

پس از صحبت‌های مهرداد بذرپاش در مخالفت با طرح برجام علاءالدین بروجردی ضمن تشریح ساز و کار تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی در تذکری اظهار داشت: ایشان جزء تیم تهیه‌کننده طرح هستند. البته نه به معنای اینکه اصل طرح را تهیه کرده باشند.

وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون امنیت بسیاری از اعضای غیرعضو و مخالفان این طرح هم حضور داشتند و برای مثال آقای رسایی بار‌ها در طول بررسی طرح برجام برای صحبت‌کردن وقت گرفته است و در فرصتی که در اختیارشان قرار گرفت پیشنهادهایش را مطرح کرد. اگر شما ساز و کار مجلس را قبول دارید٬ باید به رای‌گیری احترام بگذارید و فراموش نکنید من و شما هم بنا بر رای اینجا قرار گرفته‌ایم.

محمدجواد ظریف - علی اکبر صالحی - مجلس شورای اسلامی

پاسخ لاریجانی به توکلی: از حیثیت مجلس دفاع کرده‌ایم

همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر آیین نامه‌ای خاطرنشان کرد: ‌ براساس بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه هیأت‌رئیسه مجلس وظیفه دارد که از حیثیت مجلس دفاع کند و ‌ برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت٬ مناسب نبود. زمانی که به روش کمیسیون اعتراض شد، اعتراض نابجا بود؛ به دلیل اینکه آنان ۴۰ روز زحمت کشیدند و حقایقی را از برجام نقل کردند٬ ولی شما به صورت اجمالی از کار کمیسیون برجام دفاع کردید.حقایقی که در مورد برجام گفته شد خوشایند برخی‌ها نبود و به صورت ۶ به ۴ رأی آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر احمد توکلی گفت: ‌ ما از حیثیت مجلس دفاع کرده‌ایم اما قرار نیست هر کسی حرفی بزند جواب دهیم. همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها که  از ارکان مجلس است دفاع کرده‌ایم.

تجمع مخالفان مقابل جایگاه هیات رییسه؛ فشار برای جلوگیری از رای‌گیری

در طی تلاش نمایندگان مخالف برجام جهت جلوگیری از به رای‌ گذاشتن طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام حدود ۲۰ نفر از این نمایندگان با تجمع رو به روی جایگاه هیات رئیسه به نحوه مدیریت نشست علنی اعتراض کردند.

این در حالی است که پیش از آن این نمایندگان مکررا درخواست بیان تذکر و اخطار قانون اساسی داشتند و این درخواست‌ها به صورت دسته‌جمعی و در لابه‌لای صحبت مخالفان و موافقان فریاد می‌زدند که طبیعتا درخواست آن‌ها از سوی رئیس مجلس پذیرفته نشد و به همین دلیل حدود ۲۰ نفر از آنان با قیام رو به روی جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند.

محمدجواد ظریف - علی اکبر صالحی - مجلس شورای اسلامی

وقت‌کشی برای جلو‌گیری از رای‌گیری

به نظر می‌رسد اعضای مخالف برجام که گفته می‌شد در جلسه امروز به‌دنبال شکستن نصاب مجلس بودند٬ با توجه به تعداد اندکشان در نشست علنی امروز سعی دارند از طریق ایجاد تشنج در صحن علنی مجلس و بیان تذکر‌ها و اخطارهای قانون اساسی مکرر با وقت‌کشی مانع از به رای گذاشتن طرح برجام شوند.

بر اساس رای‌گیری؛ بررسی برجام در جلسه سه‌ساعت مجلس انجام می‌شود

علیرغم تلاش مخالفان٬ مجلس طرح برجام را در سه ساعت مورد رسیدگی قرار خواهد داد و بر اساس رأی‌گیری انجام شده ۴ نماینده موافق و ۴ نماینده مخالف برجام در جلسه علنی امروز مجلس در کنار سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده دولت در قالب ۳ ساعت به ارائه نظرات خود خواهند پرداخت.

بررسی برجام در مجلس

زاکانی: شمخانی به مسئول دفترتان زنگ زد و گفت به لاریجانی بگویید طرح را از دستور خارج کنید

علیرضا زاکانی با اشاره به برخورد مبهم هیأت رئیسه٬ گفت: کمیسیون برجام ۴۰ روز شبانه‌روز تلاش کرده است تا ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد. اما جنابعالی (لاریجانی) این طرح را از دوماه قبل آماده کرده بودید٬ سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند وارد صحبت شد، اما در ‌‌‌نهایت در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت نظر واقع نشد و نکات مهم آن حذف شد.

زاکانی متذکر شد: این مسئله نه به صلاح مملکت و منافع کشور است و شما باید تجدیدنظر کنید. دیروز به ما گفتند که دبیرخانه به دنبال تفاهم است. دوستانی که امروز سکوت کردند به خاطر اینکه صبح ما در جلسه به آنها گفتیم دبیرخانه در حال تفاهم است. دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی صبح امروز نزد بنده به مسئول دفتر شما زنگ زدند و خواهش کردند که به آقای لاریجانی بگویید این را از دستور خارج کند.

لاریجانی: تا دیشب با شمخانی بودم٬ چنین چیزی صحت ندارد

لاریجانی در پاسخ به ادعای علیرضا زاکانی گفت: تا دیشب ساعت هفت شب بنده با دبیر شورای عالی امنیت ملی صحبت می‌کردم و اصلا چنین بحثی مطرح نبوده است. مضاف بر اینکه شورای‌عالی امنیت ملی و شخص آقای شمخانی با طرح اقدام تناظر در برابر اجرای برجام موافق است و اینکه آقای زاکانی می‌گویند ایشان موافق این موضوع هستند٬ خلاف واقع است و این صحبت‌ها در مجلس صحیح نیست.

جلسه کوتاه‌مدت لاریجانی و مخالفان برجام

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی٬ جواد جهانگیرزاده و کاظم جلالی با برخی اعضای مخالف برجام همچون روح‌الله حسینیان٬ مهدی کوچک زاده احمدرضا دستغیب در گوشه‌ای از صحن علنی مجلس جلسه‌ای کوتاه‌مدت برگزار کردند که علیرضا زاکانی نیز به اصرار یکی دیگر از نمایندگان به این جلسه آمد.

لاریجانی پس از دقایقی کوتاه که صندلی ریاست مجلس را ترک کرده بود٬ مجددا ریاست مجلس برای بررسی برجام در مجلس را بر عهده گرفت.

بررسی برجام در مجلس

لاریجانی به زاکانی: همان دوست عزیزتان دست‌خط‌ها را آورد و با هم چک کردیم

علیرضا زاکانی لاریجانی را متهم به دروغگویی درباره او کرد و در مورد صحبت‌های شب گذشته شمخانی و لاریجانی و گفت: دوست عزیزی که در آنجا بود به من گفت آقای لاریجانی این صحبت‌ها را درست مطرح نکرده و معلوم شد که مغایرت داشته است که لاریجانی گفت: دیشب با آقای شمخانی صحبت کردم و از اول تا آخر طرح را با ایشان خواندیم و ایشان قبول داشتند.

زاکانی خطاب به لاریجانی گفت: شما یک‌تنه از این طرح دفاع می‌کنید٬ دلایل ما را هم بشنوید. شما من را متهم کردید که دروغ می‌گویم. طبق قانون اساسی هرگاه نسبت به نماینده‌ای نسبت سوء داده شود یا سخنانش بر خلاف جلوه داده شود او اجازه دفاع از خود را دارد. شما عقیدهٔ من را بر خلاف جلوه دادید. دوست عزیزی که با بنده صحبت کرده بود دست خط‌ها را به من نشان داد.

لاریجانی نیز در پاسخ به این ادعا با کنایه گفت:‌‌ همان دوست عزیزتان دیشب دست‌خط‌ها را آورد و با هم چک کردیم. جوری صحبت‌نکنید که گویا ما از این قضیه نفع شخصی داریم.

بررسی برجام در مجلس

تهدید به اعدام صالحی و ظریف
می‌گویند سیمان بر سرتان می‌ریزیم و در راکتور دفنتان می‌کنیم

علی‌اکبر صالحی که در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت٬ با گلایه از رفتار و ادبیات منتقدان برجام در مجلس با بیان اینکه کسی که ۴۰ سال در مسائل علمی کار می‌کند، به شما می‌گوید گوش کنید. بنده قصد توهین به کسی نداشته و ندارم.

وی با گلایه از حرف‌های برخی نمایندگان اظهار داشت: این چه حرفی است که می‌گویند سیمان روی سرتان می‌ریزیم و در قلب رآکتور دفنتان می‌کنیم.

صالحی در ادامه خطاب به نبویان گفت: شما که اینقدر روی برجام وقت گذاشته‌اید٬ دو دقیقه هم به حرف بنده گوش بدهید.

محمدجواد ظریف - علی اکبر صالحی - مجلس شورای اسلامی

حمله چند نماینده به صالحی
محافظت جلالی و فتاحی برای جلوگیری از حمله به نماینده دولت

در جریان صحبت‌های علی‌اکبر صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دولت در دفاع از طرح برجام٬ فرج‌الله عارفی و دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی قصد هجوم به جایگاه ناطق و جلوگیری از ادامه صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی را داشتند که برخی نمایندگان با مداخله مانع این کار شدند.

در ادامه حجت‌الاسلام نبویان نیز مجددا قصد هجوم به صالحی را داشت که برخی دیگر از نمایندگان جلوی او را گرفتند.

عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن و کاظم جلالی در دو سمت جایگاه ایستادند تا صحبت‌های صالحی به اتمام برسد و همچنین اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

بررسی برجام در مجلس

رای‌گیری با نام تصویب نشد

رای گیری با ورقه با درج نام نمایندگان در جلسه امروز و به پیشنهاد برخی نمایندگان به رای گذاشته شد و نمایندگان با این طرح موافقت نکردند

کلیات طرح  اقدام متناسب دولت در اجرای برجام تصویب شد

علی لاریجانی با اعلام پایان جلسه امروز٬ از تصویب کلیات طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام خبر داد. در ‌‌نهایت این طرح با تعداد ۱۳۹ رای موافق٬ ۱۰۰ مخالف٬ ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر و ۲۵۲ رای ماخوذه تصویب شد.

رفت‌وآمد بالای رسایی به جایگاه هیات رییسه

رسایی برای بیان یک تذکر خود و همچنین صحبت با مهرداد بذرپاش عضو هیات رییسه مجلس٬ چیزی حدود ۱۳ بار به جایگاه هیات رییسه رفت که ۷ بار آن برای صحبت با بذرپاش بود.

لاریجانی خطاب به رسایی: تذکر شما وارد نیست

حمید رسایی در مخالفت با برجام و در تذکری آیین‌نامه‌ای با بیان اینکه به علیرغم صحبت‌های رهبری این طرح با عجله بررسی شد٬ مضاف بر اینکه این طرح نفوذ را رسمیت می بخشد و درخواست پخش فیلمی را داشت که لاریجانی اجازه پخش آن را نداد.

رسایی خطاب به لاریجانی گفت: اجازه یک دقیقه صحبت رهبری را نمی دهند که لاریجانی پاسخ داد یک ساعت صحبت‌های رهبری را با جان و دل گوش می‌دهیم اما تذکر شما وارد نیست.

بررسی برجام در مجلس

شادی فراکسیون رهروان از تصویب طرح

در حین سخنان علاء الدین بروجردی که به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیش از رای‌گیری به صحبت درباره طرح برجام پرداخت و برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت با در آغوش کشیدن یکدیگر موفقیت در تصویب طرح برجام را جشن گرفتند.

معاون پارلمانی روحانی: به تهدیدها عادت داریم

حجت‌الاسلام مجید انصاری که در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و بررسی تصویب کلیات برجام در جمع خبرنگاران سخن می گفت٬ با اشاره به تهدید نمایندگان٬ اظهار داشت: یکی از نمایندگان آقای صالحی و ظریف را تهدید به اعدام کردند و گفتند شما را اعدام می‌کنیم و در قلب همان رآکتور اراک با سیمان دفنتان می‌کنیم.

بررسی برجام در مجلس

بررسی برجام در مجلس

کد خبر : ۳۱۲۲۲۰