خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور:

اسلحه‌ای که کف خیابان به دست گرفته‌ایم پینت‌بال و ساچمه‌زن است/ فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۸۷۶

سردار حسن کرمی گفت: آشوبگران روز‌های اخیر افراد عادی نبودند؛ آموزش دیده تظاهرات برق‌آسا و بزن‌در رو بودند که در تیم‌های سه تا ۴ نفره موتوری، مجهز به سلاح سرد و گرم که با خودشان بنزین، نارنجک و سلاح داشتند؛ سریع آتش زده و یا شیشه بانکی را می‌شکستند و می‌رفتند.

به گزارش ایلنا، فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور افزود: یگان ویژه در هفته فراجا با حضور در معابر و خیابان‌ها نهایت خدمتگزاری خود را به صورت ملموس به مردم نشان داد و مردم دیدند که چگونه فرزندان‌شان برای ایجاد امنیت و احساس امنیت خادم مردم هستند. همانطور که می‌دانید مهمترین نیاز مردم امنیت است و یگان ویژه با توجه به شرایط موجود و در فضای فعلی وارد صحنه شد تا امنیت را که در چند روز اخیر تحت‌الشعاع جریانات و جوسازی‌های اخیر واقع شده است، تأمین کند. باید بگویم پلیس در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و با تمام توان و رعایت اقتدار و هوشمندی برای تأمین امنیت مردم در صحنه حضور داشته و دارد.

وی گفت: بنده فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم؛ چرا که پلیس ویژه این توانمندی را دارد که اینگونه حوادث را در بعد پلیسی و امنیتی کمتر از ۶_۵ روز جمع کند؛ اگرچه حواشی و تبعات آن شاید مدتی طول بکشد، اما آنچه مربوط به یگان ویژه در ناآرامی‌های اخیر است، باید گفت که قضیه جمع شده و پایان یافته است و افرادی که هم اکنون در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند آدم‌های احساسی و بدون پشتوانه فکری و اعتقادی هستند؛ افرادی که پول گرفته یا دنبال منافع دنیوی هستند و، چون پشتوانه اعتقادی ندارند احساسی عمل می‌کنند.

فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور افزود: اگر به جریان‌سازی شبکه‌های معاند نگاه کنید آنکه آن سوی مرز‌ها و دریا‌ها در یک استودیو نشسته می‌گوید «بروید»؛ خودش آنجا نشسته و به واسطه پول‌هایی که خرج می‌کند، دستور می‌دهد که بروید؛ برای همین است که دستگیرشدگان فقط به ازای آن پولی که گرفته‌اند می‌گویند خدمت کرده‌اند؛ مثلا یکی از دستگیرشدگان گفت که به ازای دریافت گوشی اپل برایشان خدمت کرد، یک روز در خیابان و اغتشاشات بود و دیگر هم کاری به کارشان و شرکت در اغتشاشات نداشت. در صورتی که پلیس و سایر نیرو‌های امنیتی و نظامی به حضور و فعالیت خود اعتقاد داشته و با ایمان سر مأموریت حاضر می‌شوند چرا که ما پیروان مکتب شهید سلیمانی هستیم و برای دفاع از اسلام و انقلاب سر از جان نمی‌شناسیم.

سردار حسن کرمی در خصوص چگونگی عملکرد یگان ویژه در صحنه نیز گفت: ما ماموران یگان ویژه با استفاده از سیستم صوتی ابتدا با مردم و افرادی که مقابل پلیس هستند صحبت می‌کنیم و وضعیت را تشریح کرده و اخطار می‌دهیم در این صورت صف مردم و آن‌هایی که فقط برای اعتراض آمده از اغتشاشگران جدا می‌شود و آن اندک جمعیتی که مقابل ما می‌ماند تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ و سیستم صوتی اصلی ما بر روی ماشین مستقر است، اما اگر معبری وجود داشته باشد که ماشین نتواند برود حتی با بلندگوی دستی یا با صدای بلند این اعلان انجام می‌شود و این مورد اولین وظیفه و کار فرماندهان یگان ویژه در صحنه است و بعد از اخطار، تعارف ندارد باید رهگذران صف خود را از آشوبگران جدا کنند، زیرا آنکه در محل مانده، معلوم است با هدفی آمده که صحنه را ترک نمی‌کند و رهگذر یا تماشاگر باید سریع محل را ترک کند مردم باید بدانند وقتی فرمانده یگان ویژه اخطار می‌دهد پشت سر اخطار بلافاصله عملیات انجام می‌شود رهگذر یا عابر پیاده یا آدم بی‌طرف باید مسیرش را سریع عوض کند تا مأ‌مور دچار اشتباه نشود.

وی در خصوص اسلحه مورد استفاده پلیس در کف خیابان افزود: ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحه‌ای که در کف خیابان و ناآرامی‌ها به دست گرفته‌ایم پینت‌بال است و اسلحه ساچمه‌زن که پلاستیکی است تا کمترین صدمه را به افراد برساند.

فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور بیان کرد: دستگیرشدگان عمدتا به این موضوع اعتراف کرده‌اند که به ازای پولی که دریافت می‌کردند خدمت انجام می‌دادند یعنی هر خرابکاری یک نرخ و قیمتی داشت. آتش زدن ماشین پلیس، آتش زدن موتور، تخریب کیوسک پلیس، حمله به مأمور پلیس، زخمی کردن، شعارنویسی هر کدام از آن‌ها برای خود قیمتی دارد و جالب است افراد دستگیر شده اعتراف کردند که پولشان را گرفته و کار را انجام داده و رها کردند و نکته مهمتر اینکه اکثرا جزو اراذل شناسنامه‌دار بودند. مثلا موردی داشتیم که فردی با دوچرخه تردد می‌کرد، اما گوشی‌اش آنلاین و متصل به شبکه‌های خارجی بود و به ازای هر خبر پول می‌گرفت حتی اخبار ساختگی؛ تازه افراد را هدایت می‌کرد که به کدام خیابان هم بیایند یا با افرادی که با چاقو به مأموران حمله کردند صحبت کردیم می‌گفتند به ما گفته و توجیه شده‌ایم تا این خشونت‌ها را انجام دهیم. حتی در خصوص پروژه کشته‌سازی می‌گفتند وقتی صحنه را مناسب می‌دیدیم چنین اقدامی را رقم می‌زدیم. چرا که در برخی شهر‌ها کشته‌سازی رخ داد در جایی که حتی خبری نبود حمله کرده و مردم را کشتند و گفتند نیرو‌های دولتی این کار را کرده‌اند و در شبکه‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش دادند.

سردار کرمی گفت: ما به عنوان یگان ویژه در مقابل اینگونه افراد عملیات برق‌آسا را اجرا کردیم؛ ابتدا باید بگویم که کلمه برق‌آسا را ابتدا ما به کار بردیم؛ اما در این دوره آشوبگران به تظاهرات خود واژه برق‌آسا را اضافه کردند. مأموران یگان ویژه با حضور در صحنه ناآرامی‌ها و آشوب‌ها ابتدا مرحله بازدارندگی را در پیش‌رو دارند یعنی اقداماتی انجام می‌شود که هسته شکل‌گرفته را متفرق کنند؛ و مرحله دوم حضور یگان ویژه در اغتشاش، مرحله دوم یعنی مرحله نرم است که اقناع‌سازی بعد از تذکر و صحبت است و بعضا از آبپاش برای متفرق کردن افراد استفاده می‌شود و مرحله نهایی هم عملیات برق‌آسا انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز