خبرگزاری کار ایران

حمل متادون در پرواز داخلی یا خارجی چه مجازاتی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۰۹۶

متادون باید با مجوز و مدرک پزشکی حمل شود. در غیر این صورت حمل این دارو جرم است.

از جمله شرایط حمل متادون در پرواز، اخذ مجوز از پزشک و حسب مورد، سفارت کشور مبداء و مقصد بوده و اگر حمل متادون بدون مجوز، در کشورهای دارای قوانین ممنوعیت دارویی، جرم باشد، فرد را با مجازات پیش بینی شده برای این امر، روبرو خواهد نمود.

دسترسی به لیست داروهای ممنوعه، از طریق سفارت هر کشور، میسر است.

تمامی فرودگاه های جهان، از قوانین ممنوعیت دارویی در پروازهای داخلی و خارجی برخوردارند و به همین علت، هر شخص، قبل از سفر و جاسازی قرص در چمدان خویش، باید از لیست داروهای ممنوعه کشور مبداء و مقصد و سایر کشورهایی که حین پرواز، در فرودگاه آن ها توقف خواهد داشت، مطلع باشد.

یکی از داروهایی که برخی افراد، به علت بیماری و تجویز پزشک، نیازمند همراه داشتن آن در پروازهای داخلی و خارجی هستند، متادون است و با توجه به اینکه حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی، قوانین سختگیرانه ای دارد، ضروری است افراد استفاده کننده از این دارو، از قوانین حمل متادون در پرواز، مطلع بوده تا با تبعاتی چون، زندان، روبرو نگردند.

شرایط حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی

همانطور که در مقدمه ذکر شد، تمامی فرودگاه های جهان، از قوانین ممنوعیت دارویی در پروازهای داخلی و خارجی برخوردارند و متادون نیز از جمله داروهایی است که حمل و همراه داشتن آن در اکثر پروازهای داخلی و خارجی، ممنوع اعلام شده مگر، شرایط حمل این دارو، وجود داشته باشد.

حمل متادون در پرواز داخلی یا خارجی چه مجازاتی دارد؟

در توضیح شرایط حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی باید گفت، هر کشوری که حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی آن، ممنوع و جرم است، قانون، قواعد و شرایط ویژه ای را برای حمل این دارو، در نظر گرفته و از همین رو، نمی توان شرایط یکسانی را برای حمل متادون در تمامی پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه های جهان، ذکر کرد.

اما در ایران و اکثر کشورها، از جمله مهم ترین مراحل و شرایط حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی، داشتن کارت درمان و نسخه معتبر از پزشک مورد تایید وزارت بهداشت؛ حسب مورد تهیه ترجمه رسمی از نسخه پزشک به زبان کشور مقصد در پرواز خارجی که از مهر برجسته نیز برخوردار است؛ ارائه مدارک به سفارت کشور مقصد در تهران؛ انتظار برای بررسی مدارک توسط سفارت کشور مقصد و دریافت نامه مجوز ورود دارو به آن کشور که از سوی سفارت آن کشور صادر شده، می باشد.

در مجموع، با توجه به بروزرسانی دائمی قوانین مربوط به این حوزه، به خوانندگان محترم، توصیه می گردد قبل از هر پرواز، روند حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی و میزان مجاز آن، همچنین پروسه اخذ مجوز های لازم این امر را با مراجعه به فرودگاه، سفارت کشورهای مقصد در ایران و... بررسی نمایند.

آیا حمل متادون در پروازهای داخلی و خارجی جرم است؟

این امر، کاملا بستگی به قوانین ممنوعیت دارویی پروازهای داخلی و خارجی در کشورهای مختلف و شرایط حمل متادون در پروازهای فرودگاه هر کشور دارد و نمی توان در یک بیان کلی، اعلام کرد که حمل متادون در تمامی پروازهای داخلی و خارجی، جرم است و مجازات دارد.

در خصوص حمل متادون در فرودگاه ترکیه و عراق، همچنین ایران که بیشترین سفر ایرانیان در آن ها رخ می دهد باید گفت، بر اساس اعلام بازپرس دادسرای عمومی کرمان، حمل متادون به عراق، حتی با نسخه پزشک ممنوع است و به نقل از رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا، بهتر است افراد، به ویژه زائرین، پیش از حضور در مرزهای زمینی و هوایی عراق، حسب مورد با پزشک حج و زیارت و یا با سفارت کشور عراق، هماهنگ کرده و تاییدیه مربوط به حمل متادون و میزان مجاز آن را اخذ نمایند.

حمل متادون در پرواز داخلی یا خارجی چه مجازاتی دارد؟

در فرودگاه ترکیه و ایران، حمل متادون، صرفا بدون مجوز قانونی و نسخه و تجویز پزشک و همراه داشتن بیش از سقف مجاز این دارو، جرم بوده و بسته به میزان متادونی که فرد به همراه دارد، او را با مجازات های پیش بینی شده در قوانین این امر، روبرو خواهد نمود.

حکم قانونی و مجازات حمل قرص متادون در پروازهای داخلی و خارجی

حکم قانونی و مجازات حمل قرص متادون در پروازهای داخلی و خارجی، کاملا بسته به قوانین کشور مبدا و مقصد داشته و نمی توان مجازات یکسانی را برای حمل قرص متادون در پروازهای داخلی و خارجی تمام کشورهای جهان ذکر کرد.

اما در خصوص کشور ایران و مستفاد از ماده 40 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، هرگونه "ورود، خرید، فروش، ساخت، مصرف و نگهداری یا صدور کدئین و متادون" بدون مجوز های لازم و نسخه پزشک، جرم است و فرد را بسته به میزان آن، با مجازات های پیش بینی شده در ماده 5 قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، روبرو خواهد کرد.

مجازات های مذکور در ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، مواردی چون، جزای نقدی به همراه ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق؛ چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس؛ پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس و در مواردی مصادره اموال، حبس ابد و اعدام را در بر می گیرد. شایان ذکر است در قوانین ایران، بسته به شرایط و مستفاد از ماده 17 قانون مذکور، ممکن است فرد با مجازات هایی چون، ابطال گذرنامه و ممنوع‌ الخروجی نیز روبرو شود.

منبع : دینا

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز