خبرگزاری کار ایران

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۵۸۸

توصیه می شود، ابتدا برای تشخیص دقیق و درمان صحیح، بهتر است ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه نمایید تا با معاینه تشخیص اولیه مشکل شما را بیابد و شما را به پزشک متخصصی که نیاز به مراجعه دارید ارجاع دهد. گاها بیماران به پزشکان با تخصص های مختلفی جهت درمان خروپف مراجعه می کنند که ممکن است درمان خروپف با آنها انجام نگیرد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب، پزشک متخصص و جراح گوش و حلق و بینی (ENT)، متخصص و فلوشیپ اختلالات خواب، و یا پزشک دندانپزشک (تخصص جراحی دهان، فک و صورت) از جمله پزشکانی هستند که بیماران دارای مشکل خروپف در خواب به آنها مراجعه می نماید.

خروپف و پزشک معرفی شده جهت درمان آن

 

خروپف یا بلغم‌ریزی از دهان، ممکن است علامتی از بیماری‌های مختلف باشد از جمله عفونت‌های تنفسی، آلرژی‌ها، بیماری‌های گوارشی و یا مشکلات دهان و دندان. برای تشخیص دقیق و درمان صحیح، بهتر است ابتدا به یک پزشک عمومی یا بهترین انتخاب، به یک متخصص گوش، حلق، و بینی مراجعه کنید. در بعضی موارد، ممکن است نیاز به مشاوره با دیگر تخصص‌ها مانند دندانپزشک یا زمینه‌های دیگر هم باشد، اما در ابتدا مراجعه به پزشک عمومی و متخصص گوش، حلق، و بینی پیشنهاد می‌شود.

اگر به دنبال درمان خروپف هستید، می توانید به چندین متخصص پزشکی مختلف مراجعه کنید. برخی از متخصصان پزشکی که می توانید برای خروپف به آنها مراجعه کنید عبارتند از:

  • پزشک عمومی: آنها می توانند سابقه پزشکی شما را بررسی کنند و انجام دهند. یک معاینه فیزیکی برای تعیین علت خروپف شما. آنها همچنین ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهند. (اولین گزینه پیشنهادی)
  • متخصص گوش و حلق و بینی : این متخصصان در درمان بیماری های گوش، حلق و بینی تخصص دارند. آنها می توانند به دنبال هر گونه مشکل ساختاری در بینی یا گلو باشند که ممکن است باعث خروپف شما شود.
  • متخصص ریه: این متخصصان در درمان بیماری های ریه تخصص دارند. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی انجام دهند. برای هر گونه مشکل تنفسی که ممکن است باعث خروپف شما شود.
  • متخصص مغز و اعصاب: این متخصصان در درمان بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند. آنها ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی هر گونه مشکل عصبی انجام دهند. که ممکن است باعث خروپف شما شود.
  • متخصص اختلالات خواب: این متخصصان در درمان اختلالات خواب تخصص دارند. آنها می توانند یک مطالعه خواب را برای تعیین علت خروپف شما انجام دهند.

در نهایت، بهترین متخصص پزشکی برای مراجعه برای خروپف به شرایط خاص شما بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید به چه کسی مراجعه کنید، می توانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را به متخصص مناسب ارجاع دهند.

 

درمان خروپف با روش های مختلف

 

درمان خروپف با روشهای مختلفی بنا به تشخیص پزشک انجام می شود. گاها در وبلاگ و یا وبسایت غیر تخصصی ممکن است تبلیغات چسب ضد خروپف بینی یا نازال استریپ (nasal strips) و یا قطره‌های ضد خروپف یا همان آنتی‌سالیوا را ببینید. تو جه کنید قطره ضد خروپف معمولاً شامل ترکیباتی مانند گلایسرین، زیره سبز، یا روغن مینتول می‌شوند. این قطره‌ها باعث تحریک تولید ترشحات بیشتر در دهان می‌شوند که می‌تواند به کاهش خروپف کمک کند. اما لازم به ذکر است که اثربخشی این قطره‌ها ممکن است برای همه افراد یکسان نباشد. برخی افراد ممکن است به این قطره‌ها حساسیت داشته باشند یا ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک مخاط، خشکی دهان و یا تغییر در طعم غذاها را تجربه کنند.

قبل از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید. همچنین، بهتر است از قطره‌های ضد خروپف فقط برای کوتاه مدت و به صورت موقت استفاده کنید و در صورت عدم بهبود، مشورت پزشکی دوباره کنید. خوددرمانی نکنید قبل از هرگونه اقدامی با پزشک مشورت نمایید و با دیدن یک تبلیغ قطره ضد خروپف و یا چسب ضد خروپف تصمیم به استفاده از این روش ها نگیرید زیرا درمان قطعی خروپف در خواب را فقط با پیگیری و مراجعه به پزشک می توانید انجام دهید.

درمان قطعی خروپف در خواب با مراجعه به پزشک

 

درمان قطعی خروپف به علت آن بستگی دارد. در برخی موارد، تغییر سبک زندگی می تواند برای رفع مشکل کافی باشد. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند به کاهش خروپف شما کمک کند.
  • اجتناب از الکل و داروهای آرام بخش: الکل و داروهای آرام بخش می توانند عضلات گلو را شل کنند و باعث خروپف شوند.
  • خوابیدن به پهلو: خوابیدن به پشت می تواند زبان شما را به عقب براند و راه هوایی شما را مسدود کند. خوابیدن به پهلو می تواند به باز نگه داشتن راه هوایی شما کمک کند.
  • استفاده از دستگاه بخور: هوای خشک می تواند باعث تحریک گلو و بدتر شدن خروپف شود. استفاده از دستگاه بخور می تواند به مرطوب کردن هوا و کاهش خروپف شما کمک کند.

در موارد دیگر، ممکن است برای درمان خروپف به درمان های پزشکی نیاز باشد. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی: جراحی می تواند برای برداشتن بافت اضافی از گلو یا سقف دهان استفاده شود.
  • استفاده از دستگاه CPAP: دستگاه CPAP فشاری را به مجاری تنفسی شما وارد می کند که به باز نگه داشتن آنها در طول خواب کمک می کند.
  • استفاده از ایمپلنت های کام: ایمپلنت های کام می توانند به سفت شدن کام نرم و کاهش خروپف کمک کنند.

اگر خروپف شما شدید است یا با علائم دیگری مانند آپنه خواب همراه است، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در اینجا چند راهکار کلی برای مدیریت خروپف در خواب ذکر می‌شود:

  • تغییر رفتاری: اغلب خروپف ممکن است ناشی از عواملی مانند استرس، مصرف الکل یا دخانیات، یا تغییرات در وضعیت خواب باشد. اطمینان حاصل کنید که شما از روش‌های بهداشتی خواب پیروی می‌کنید و از عوامل تحریک‌کننده خروپف خودداری می‌کنید.
  • کنترل وزن و تمرینات ورزشی: اگر چاق هستید، کاهش وزن ممکن است بهبود خروپف در خواب را ایجاد کند. همچنین، تمرینات ورزشی منظم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • استفاده از دستگاه CPAP:  در صورت تشخیص اختلال تنفس هنگام خواب مانند اپنه یا هیپوپنه، استفاده از دستگاه CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) ممکن است بهبود آن را فراهم کند. این دستگاه با اعمال فشار مثبت بر مسیرهای هوایی، انسداد آنها را جلوگیری می‌کند.
  •  درمان خروپف با لیزر:

این روش جزء جدیدترین ، پیشرفته ترین ، موثرترین و ایمن ترین روشهای رفع ایست تنفسی در خواب و درمان خروپف استکه طی چند سال اخیر در زمره بهترین مسیر درمان در دنیا انتخاب شده است . از نظر هزینه درمانی برای بیماران هم بسیار مقرون به صرفه میباشد و درخصوص میزان تاثیر گذاری درمانی مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا FDA میباشد که بالاترین مرجع تشخیص اثرگذاری روشهای درمانی دردنیا است .  

مشاوره با پزشک: ممکن است پزشک شما پس از ارزیابی و تشخیص دقیق، راهکارهای دیگری را برای درمان خروپف در خواب شما توصیه کند، از جمله داروها یا روش‌های درمانی دیگر.  پزشک گزینه و یا گزینه هایی پیشنهاد می دهد که برای شما مناسب تر باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز