خبرگزاری کار ایران

متعلقات جعبه آتش نشانی کدامند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۹۳۲

شاید جعبه های آتش نشانی را دیده باشید. اما این سوال برای شما پیش آمد که لوازم جعبه آتش نشانی چیست؟ این لوازم داخل جعبه که نقش مهمی در افزایش امنیت و ایمنی ساختمان ها دارند، تجهیزات آتش نشانی هستند. تمامی این تاسیسات باید در فواصل زمانی معین مورد بازرسی قرار گیرند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود. در این مقاله در مورد تمام لوازم جانبی جعبه آتش نشانی صحبت خواهیم کرد.

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

یکی از اصلی ترین اصولی که برای افزایش امنیت و ایمنی ساختمان ها باید رعایت شود؛ نصب جعبه آتش نشانی است. هر جعبه آتش نشانی از تجهیزات و لوازم جانبی مختلفی تشکیل شده است. با کمک این تجهیزات آتش نشانی می توانید ایمنی لازم را در برابر خطراتی مانند آتش سوزی و سوختگی ایجاد کنید. فراموش نکنید که فقدان چنین تجهیزاتی به راحتی می تواند منجر به بروز خسارات جانی و مالی مختلف برای ساکنان ساختمان ها و مراکز مختلف اداری، تجاری و مسکونی شود. بنابراین برای رسیدن به چنین هدفی باید از بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات استفاده کرد.

متعلقات جعبه آتش نشانی کدامند؟

مهمترین لوازم جانبی جعبه کپسول آتش نشانی

علاوه بر داشتن این امکانات، نصب دقیق و صحیح کپسول های آتش نشانی نیز بسیار حائز اهمیت است. این لوازم جانبی را تنها زمانی می توان موثر در نظر گرفت که در حین حادثه به راحتی در دسترس باشند و بتوان از آنها برای مبارزه و جلوگیری از گسترش آتش استفاده کرد. بیایید نگاهی دقیق تر به لوازم جانبی جعبه کپسول آتش نشانی بیندازیم:

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

از جمله تجهیزات و لوازم جانبی موجود در جعبه های آتش نشانی، شیلنگ و قرقره آتش نشانی است. این تجهیزات کاربرد بسیار مهمی دارد و می توان از آن برای رساندن آب مورد نیاز برای اطفای حریق استفاده کرد. امروزه قرقره ها در انواع و اقسام مختلف تولید می شوند و در شومینه قرار می گیرند. این قرقره ها از نوعی شلنگ غیر قابل نفوذ و مستحکم ساخته شده اند که طول آن گاهی به 20 متر می رسد.

آنها معمولا شلنگ های آتش نشانی از نوع PVC را تولید می کنند. شیلنگ ها وظیفه انتقال آب را بر عهده دارند و به دور حلقه موجود پیچیده می شوند. به همین دلیل لازم است شیلنگ های آتش نشانی به گونه ای ساخته شوند که از انعطاف لازم برخوردار باشند. هم شیلنگ آتش نشانی و هم قرقره باید از موادی ساخته شوند که در برابر سایش و پارگی مقاومت کنند.

دو نوع از مهم ترین شیلنگ ها و قرقره های موجود در جعبه های آتش نشانی، شیلنگ ها و قرقره ها و شیلنگ های بوم هورزیلی هستند. تفاوت این مدل ها در نوع و جنسیت آنهاست. یکی از موی اسب و دیگری از برزنت ساخته شده است.

سوپاپ و کوپلینگ

از دیگر تجهیزات و متعلقات محفظه احتراق شیر و کوپلینگ می باشد. این قطعات بیشتر در جعبه های آتش نشانی که دارای شیلنگ و قرقره برزنتی هستند قرار می گیرند. هنگامی که قرار است از شلنگ آتش نشانی استفاده شود، می توان آن را به وسیله یک کوپلینگ به شیر آب در جعبه متصل کرد. به این ترتیب می توان از شیلنگ آب برای اطفاء و جلوگیری از سرایت آتش بدون ایجاد مزاحمت در کار استفاده کرد.

متعلقات جعبه آتش نشانی کدامند؟

کپسول آتش نشانی

یکی از معروف ترین و پرکاربردترین تجهیزات اطفای حریق مربوط به کپسول های آتش نشانی است که برای اطفاء حریق استفاده می شود. تقریبا همه افراد با این کپسول آشنا هستند و آن را به عنوان یک وسیله پشتیبان در جعبه کپسول آتش نشانی می شناسند. قرار گرفتن یا نبودن این کپسول ها در محفظه آتش نشانی بستگی به ساخت سیستم اطفای حریق ساختمان دارد. پس اگر دیدید در ساختمانی به دلیل کمبود فضا برای ایستگاه آتش نشانی، کپسول آتش نشانی وجود ندارد، تعجب نکنید. چون طبیعیه

بهتر است در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی در اتاقک آتش نشانی، دفترچه راهنمای استفاده از این کپسول آتش نشانی در محل برجسته نصب شود تا افرادی که قصد استفاده از آن را دارند با اطلاعات و آگاهی کامل اقدام کنند. همچنین این کپسول ها باید به طور مرتب و در زمان مقرر بررسی شوند تا در هنگام تصادف با خیال راحت از آنها استفاده شود.

طناب آتش نشانی

طناب آتش نشانی که به آن طناب ابریشمی سه رشته نیز می گویند یکی از وسایل و تجهیزات ایمنی جعبه آتش نشانی است که در سازمان های آتش نشانی کاربرد فراوانی دارد. این طناب ها به دو دسته تقسیم می شوند.

طناب نجات همانطور که از نامش پیداست برای نجات جان افراد در هنگام آتش سوزی استفاده می شود. آتش نشانان با استفاده از این طناب می توانند افرادی را که در آتش سوخته اند به ویژه در طبقات بالای ساختمان ها نجات دهند.

نوع دیگر طناب چند منظوره است که برای حمل و حمل ابزار و همچنین تجهیزات آتش نشانی در هنگام آتش سوزی استفاده می شود و می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این کار باشد. در حین وقوع حادثه ممکن است نیاز باشد که یک سری ابزار ایمنی را به بالای ساختمان ها و محل حادثه منتقل کنید که با استفاده از طناب آتش نشانی جهانی به راحتی می توان این کار را انجام داد.

اتصالات جعبه آتش نشانی

اتصالات آتش نشانی تنوع زیادی دارند و هر کدام در عملیات و شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این اتصالات عبارتند از: اتصالات لوله، سه راهی ها، اتصالات، فلنج ها، کوپلینگ ها، گیره ها، زانویی ها، اسپیسرها، شیرها، درپوش های هیدرانت و غیره.

فلنج ها یکی از پرکاربردترین اتصالاتی هستند که می توانند برای اتصال لوله ها به یکدیگر، مخازن و شیرها و یا مسدود کردن جریان استفاده شوند. انواع فلنج های مورد استفاده در اطفای حریق شامل فلنج های دهانه ای، فلنج های گلویی، فلنج های فلنج دار و فلنج های کور می باشد.

از زانو آتشین نیز برای تغییر جهت جریان استفاده می شود. این اتصالات را می توان در زوایای 45، 90 و 180 درجه و در نوع رزوه ای یا جوشی انجام داد.

گیره آتش نشانی فولادی است، این اتصالات دارای ضمائم در دو طرف یا یک طرف می باشد و با سفت کردن آنها می توانید شلنگ را به لوله یا انواع شیرها متصل کنید. استفاده از گیره احتمال آسیب دیدن اتصال را کاهش می دهد.

برای تغییر اندازه اتصالات از تبدیل آتش استفاده می کنند که تاثیر زیادی در کاهش میزان آب دارد. استفاده از تبدیل به این معنی است که دیگر نیازی به جایگزینی کل پیوند نیست و هزینه اضافی متحمل نمی شود. این اتصالات در انواع مختلفی از رزوه ها ساخته می شوند.

اتصالات تبدیل سه راهی برای انتقال موادی مانند آب، گاز، فوم و غیره مورد استفاده در سیستم های لوله کشی و تجهیزات حفاظت در برابر آتش نیز استفاده می شود. این سه راهی ها در انواع سه راهی های جوشی فولادی و فولادی، سه راهی های رزوه ای استیل و فولادی، سه راهی های تبدیلی و اسپلیت تی موجود می باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز