خبرگزاری کار ایران

راهنمای گام به گام استرداد انواع بلیط هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۱۴۵

راهنمای گام به گام استرداد انواع بلیط هواپیما

کنسل شدن بلیط هواپیما می تواند به هر دلیلی از سوی مسافر و یا شرکت هواپیمایی صورت گیرد. بسیاری از مسافران پس از رزرو بلیط هواپیما ارزان، ممکن است به هر دلیلی نتوانند به پرواز خود برسند و بدون توجه به قوانین ایرلاین ها و  بلیط ها اقدام به کنسل بلیط خود می کنند. در ادامه، ابتدا به بررسی شرایط کنسلی انواع بلیط ها می پردازیم.

بلیط های هواپیما به دو صورت چارتر و سیستمی ارائه می شود که در قیمت، نحوه رزرو و کنسل شدن با یکدیگر متفاوت می باشند. در صورتی که بلیط چارتر رزرو کرده باشید، شرایط کنسلی آن متفاوت بوده و ممکن است پس از کنسل کردن، هزینه ای به شما عودت داده نشود و یا درصد کمی را شامل شود. همچنین شما می توانید بلیط سیستمی را کنسل کنید و با توجه به زمان کنسل و ایرلاین، باید جریمه متفاوتی را پرداخت کنید.

کنسلی بلیط چارتری هواپیما

به این دلیل که بلیط های چارتری توسط شرکت های چارتر کننده خریداری می شود، معمولا با قیمتی متفاوت از بلیط های سیستمی قابل رزرو می باشند. علاوه بر این، شرایط کنسلی نیز در آن متفاوت بوده و اگر بلیط پرواز چارتری رزور کرده باشید، ممکن است پس از کنسل کردن، هزینه بلیط به شما عودت داده نشود.

به منظور کنسل کردن این بلیط ها باید ابتدا وارد پنل کاربری خود شده و همان مراحل مربوط به بلیط های سیستمی را طی کنید. پس از انتخاب نام مسافرین و تایید شماره حساب، در صورتی که مبلغی از سوی شرکت چارتر کننده پرداخت شود، ظرف مدت 72 ساعت، درصدی از هزینه بلیط به حساب شما واریز می گردد.

مراحل کنسل کردن بلیط سیستمی

بلیط های سیستمی مستقیما توسط شرکت های هواپیمایی به فروش رسیده و قیمت مصوبی دارند. این بلیط ها قابلیت کنسل داشته و پس از کنسل درصدی از بهای بلیط به مسافر عودت داده می شود. پس از اینکه نسبت به شرایط کنسلی بلیط هواپیما آشنا شده و از کنسل کردن بلیط مطمئن هستید، باید به سایتی که از آن بلیط را تهیه کرده اید مراجعه کرده و نسبت به کنسل کردن آن اقدام کنید. مراحل کنسل کردن بلیط در ادامه عنوان شده است.

- پس از ورود به سایت روی گزینه کنسلی و یا پیگیری پرداخت کلیک کرده و وارد صفحه بعد شوید.

- سپس بلیط هایی که رزرو کرده اید را مشاهده خواهید کرد که بر اساس مبدا و مقصد مشخص شده اند.

- بلیطی که می خواهید آن را کنسل کنید را انتخاب کرده و وارد آن شوید. در صورتی که بلیط را برای شخص دیگری نیز رزرو کرده باشید می توانید نام او را نیز مشاهده کنید.

- پس از انتخاب نام مسافرین، شرایط استرداد بلیط را مشاهده خواهید کرد میزان جریمه را مشخص کرده است.

- در نهایت اطلاعات کنسلی بلیط شامل نام مسافرین و شماره کارت نشان داده می شود که در صورت تایید، هزینه بلیط بعد از کسر جریمه به همان کارت واریز می گردد.

راهنمای گام به گام استرداد انواع بلیط هواپیما

کنسلی بلیط از سوی شرکت هواپیمایی

همانطور که گفته شد، جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی با توجه به نوع ایرلاین و زمان کنسل کردن متفاوت است. اگر در ساعات نزدیک به پرواز، بلیط خود را کنسل کنید باید بهای بیشتری را پرداخت کنید. این شرایط به نوع پرواز و شناسه نرخی آن نیز بستگی دارد و ممکن است هنگام کنسل، مبلغی به شما عودت داده نشود.

اما ممکن است گاهی اوقات به دلیل اتفاقات پیش بینی نشده مانند شرایط جوی نامساعد و یا نقص فنی، پروازها از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه کنسل می شود. طبق قوانین کشوری، همه مسافران باید از خدمات شرکت های هواپیمایی به صورت یکسان بهره مند شوند و در صورت کنسل شدن پرواز باید یا بلیط مشابه در تاریخ مورد نظر از سوی مسافر برای وی تهیه کند و یا وجه کامل بلیط را عودت دهد.

- در صورتی که کنسل شدن بلیط توسط ایرلاین از زمان خرید تا 7 روز قبل از پرواز باشد، ایرلاین مربوطه باید وجه کامل را پرداخت کند.

- اگر پروسه کنسل شدن از 6 روز الی 24 ساعت قبل پرواز صورت گیرد، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر پرداخت وجه کامل بلیط، باید یک بلیط مشابه با 30 درصد تخفیف به مسافر ارائه دهد.

- همچنین در صورتی که بلیط در 24 ساعت قبل از پرواز کنسل شود، شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پرداخت بهای بلیط، یک بلیط مشابه با 50 درصد بهای کمتر برای مسافر رزرو کند.

سخن پایانی

در این مطلب راهنمای کنسل کردن بلیط چارتر و سیستمی بررسی شد. همانطور که گفته شد شرایط کنسلی این دو بلیط متفاوت بوده و توصیه می کنیم در صورت تهیه بلیط چارتر، خود را به پرواز برسانید. برای کنسل کردن بلیط های سیستمی سعی کنید پیش از هر چیزی نسبت به میزان خسارت ایرلاین مربوطه مطمئن شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز