خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

دریافت روپیه در ازای صادرات نفت خیلی هم بد نیست/واردات کالا ، به شرطی که جبری در کار نباشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۱۳۲

عضو کمیسیون انرژی گفت: در حال حاضر یکی از پول‌هایی که در صرافی‌ها حتی در دبی و کویت استفاده می‌شود، روپیه هند است بنابراین از نظر مبادله نفت با روپیه مشکلی وجود ندارد.

غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات نفت به هند در ازای روپیه و یا کالای تمام شده اظهار داشت: اگر دریافت پول خارج از ریل ارزهای رایج در مبادلات کالا صورت گیرد باید میزان پذیرا بودن آن ارز سنجیده شود و در بازار عرضه و تقاضای منطقه‌ای و جهانی تعریف منطقی داشته باشد.

وی افزود: اگر پولی که در مقابل صادرات نفت دریافت می‌کنیم قابل مبادله در منطقه باشد شاید خوب هم باشد ضمن اینکه کمتر بر ارزهایی مثل دلار و یورو تکیه می‌کنیم و این می‌تواند بسیاری از مسائل ما را حل کند، به شرطی که در منطقه قدرت مانور داشته باشند.

این نماینده مجلس یادآور شد: در حال حاضر یکی از پول‌هایی که در صرافی‌ها حتی در دبی و کویت استفاده می‌شود، روپیه هند است بنابراین از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

وی درباره دریافت کالا به جای صادرات نفت به هند نیز گفت: البته هیچ مانعی ندارد آنچه مورد نیازمان است وارد کرده و تقاضای بازار داخلی را مرتفع کنیم اما اگر جبری در کار باشد و مجبور شویم کالایی که در کشور ساخته می‌شود در ازای نفت وارد کنیم، منطقی نیست.

به گزارش ایلنا یک منبع آگاه دولت هند روز چهارشنبه به «رویترز» خبر داد که دولت هند هیچ وقت به پالایشگاه‌های نفتی این کشور نگفته واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند.

«رویترز» مدعی شده این در حالی است که اکثر پالایشگاه‌های نفت هندی خرید نفت از ایران را در آستانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر، قطع کرده‌اند.

این منبع آگاه گفت: ما روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم و تصمیم‌های ما در حوزه انرژی وابسته (به هیچ کشوری) نیست.

رویترز نوشت: هند روابط دیپلماتیک نزدیکی با ایران دارد. این کشور در پروژه بندر چابهار در ایران که یک بندر استراتژیک است، نقش مهمی دارد. با این حال همزمان، این کشور روابط نزدیکی با آمریکا دارد و توافقات امنیتی بین دو کشور اخیرا به امضا رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز