خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد:

بسیج خادمان سلامت برای خدمت‌رسانی شایسته به زائران و مجاوران رضوی در شب‌های قدر

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۹۸۶

همزمانی ماه رمضان و عید نوروز، خیل زائران و دلباختگان بارگاه قدسی حضرت ثامن الحجج (ع) را در تعطیلات نوروزی به مشهدالرضا کشانده است و متولیان حوزه سلامت این استان بیش از گذشته خود را برای ارائه خدمت درخور به زائران و مسافران نوروزی این خطه آماده کرده اند.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برای شب‌های قدر استقرار بیمارستان سیار، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه آمبولانس، ۸ موتورلانس و یک فروند بالگرد اورژانس، در داخل، اطراف و دور رینگ حرم مطهر رضوی برنامه ریزی شده است و در سطح شهر مشهد هم ۷۰ دستگاه در نقاط مختلف به‌ویژه مناطق شلوغ و پرجمعیت مستقر خواهند بود. 

محمود شبستری خاطر نشان کرد: همچنین استقرار تعداد ۵۰ تیم واکنش سریع را در شب‌های قدر و با حضور ۵۰ پرستار خانم و ۵۰ پرستار آقا در صحن‌ها، رواق‌ها و شبستان‌های حرم مطهر رضوی خواهیم و این تیم‌ها و افراد با هماهنگی مدیریت درمانی آستان قدس رضوی در محل‌های معین شده مستقر می‌شوند. 

رییس ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در شب‌های قدر از ظرفیت ۷ متخصص طب اورژانس، ۱۰ پزشک عمومی و بالغ بر ۱۰۰ پرستار با تجربه حضور در مأموریت‌ها و عملیات‌های امدادی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: این افراد در بیمارستان سیار، دارالشفاء امام (ع) و دیگر مکان‌های معین شده جهت کمک به‌موقع به بیماران و افرادی که دچار مشکل می‌شوند مستقر هستند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: همچنین در این شب ها، قرارگاه‌های عملیاتی ستادهای خدمات سفر استان و مشهد و واحد EOC دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم که در این ایام به صورت ۲۴ساعته به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند در محل خدمت خود مستقر هستند، ضمن اینکه نماینده اورژانس ۱۱۵ مشهد هم در محل سازمان ترافیک این شهر جهت نشان دادن مسیرهای سبز به آمبولانس‌ها، اتوبوس‌ها و موتورلانس‌ها مستقر است. 

نظارت‌های ویژه شب‌های قدر توسط ۳۸۰ بازرس و ناظر حوزه بهداشت 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شب‌های قدر در راستای حفظ سلامت زائران و مجاوران رضوی، نظارت‌های ویژه از محل‌های برگزاری مراسم احیا و توزیع نذورات توسط ۳۸۰ بازرس و ناظر حوزه بهداشت صورت می‌پذیرد. 

شبستری اظهار کرد: بازرسان و ناظران بهداشتی در این شب‌ها در حرم مطهر رضوی، امامزادگان و بقاع متبرکه، مساجد، تکایا، هیات مذهبی، آرامستان‌ها و دیگر مکان‌های برگزارکننده مراسم احیاء شب قدر ضمن کنترل تمامی موارد از جمله تهویه مناسب مکان‌های سرپوشیده، بر تهیه، طبخ توزیع بهداشتی مواد غذایی و نذورات نظارت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۳۰ تیم نظارتی در حوزه بهداشت با ۳۸۰ نفر فعال بوده که از این تعداد ۷۱ تیم آن با ۲۳۰ بازرس در شهر مشهد هستند، خاطرنشان کرد: در این شب‌های خاص توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی را به طور مستمر خواهیم داشت تا که هیچگونه مشکلی برای هیچکدام از حاضران در این مراسم‌ها رخ ندهد. 

حدود ۳۴ هزار بیمار به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مراجعه کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در حوزه خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران رضوی گفت: از ابتدای فروردین ماه تاکنون حدود ۳۴ هزار بیمار به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مراجعه کردند. 

شبستری اظهار کرد: میزان مراجعه بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های مشهد در ایام نوروز بالا بوده، اما این موضوع موجب کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران سرپایی و بستری که از طریق اورژانس ۱۱۵ و یا با مراجعه مستقیم در این بخش‌ها حاضر شده‌اند، نشده است. 

وی تصریح کرد: خدمات تمامی نیروهای کادر درمان تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در این ایام و در قسمت‌ها و بخش‌های مختلف همچون تریاژ، CPR، داخلی، جراحی، اتاق عمل، ICU، CCU، درمانگاه‌ها و غیره قابل توجه و تحسین‌برانگیز بوده است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۳۴ هزار بیمار به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مراجعه کردند، خاطرنشان کرد: از این میزان ۲۰ هزار نفر از آن‌ها به مراکز درمانی دانشگاهی و ۱۴ هزار نفر دیگر هم به بیمارستان‌های غیردانشگاهی مراجعه کردند. 

شبستری با ذکر این نکته که در این مدت ۷ هزار بیمار جدید در بیمارستان‌ها پذیرش و بستری شدند، تاکید کرد: همچنین تعداد ۲۲۵۰ عمل جراحی اورژانسی هم در اتاق عمل‌های بیمارستان‌های حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که ۲ هزار مورد آن در بیمارستان‌های دانشگاهی و ۲۵۰ مورد دیگر نیز در مراکز درمانی غیردانشگاهی بوده است. 

وی اضافه کرد: در همین بازه زمانی ۵ هزار عمل جراحی غیراورژانسی انجام شده که ۴ هزار مورد آن در مراکز درمانی دانشگاهی و هزار مورد دیگر هم در بیمارستان‌های غیردانشگاهی بوده و عملاً اتاق عمل‌های بیمارستان‌ها در طول این ایام به‌طور مستمر فعال بوده‌اند. 

رئیس ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۳۰۰ زایمان طبیعی و سزارین انجام شده که بیشتر آن‌ها در بیمارستان‌های‌ام البنین (س)، امام رضا (ع) و قائم (عج) بوده است. 

شبستری افزود: میزان مراجعه به درمانگاه‌های عمومی و تخصصی بیمارستان‌های سطح شهر مشهد نزدیک به ۴۳ هزار مورد بوده که این عدد در نوع خود قابل توجه بوده و به‌طور میانگین در هر روز بیش از ۶ هزار نفر از خدمات سرپایی این درمانگاه‌ها بهره‌مند شدند. 

بیش از ۵۲۰ هزار نفر به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کردند

رئیس ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فعالیت دیگر خادمان حوزه بهداشت در ایام اجرای طرح سلامت نوروزی در خصوص مدیریت گسترش و مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت بوده و تاکنون ۵۱۹ هزار و ۲۷۱ نفر به این مراکز در سطح شهرهای حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۳۳ هزار و ۵۶۴ نفر از آن‌ها به مراکز فعال در سطح شهر مشهد مراجعه نموده‌اند. 

شبستری اظهار کرد: در حوزه بیماری‌ها تعداد ۱۱۵۷ مورد نمونه‌گیری در بازه زمانی ۱۵ اسفند ماه سال گذشته تا کنون در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که ۷۸۳ مورد آن در شهر مشهد بوده است و این اعداد در روز آخر این بازه زمانی به ترتیب ۳۵ و ۲۳ مورد بوده است. 

رییس ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در طی این مدت و در حوزه بیماری‌ها ۱۴۱۲ مورد شناسایی فرد مشکوک به بیماری واگیر، ۱۲۵۶ مورد حیوان گزیدگی و انجام ۳۱۳۲ مورد واکسیناسیون هاری در حوزه تحت پوشش این دانشگاه داشتیم که به ترتیب ۹۶۴.۶۱۷ و ۱۶۶۱ مورد آن در شهر مشهد بوده است. 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت خانواده، گفت: در این حوزه نیز ۳۷ هزار و ۵۳۶ مورد مراقبت از مادر باردار، ۹۰۱۷ مورد مراقبت پس از زایمان، ۵۳ هزار و ۳۲۰ مورد مراقبت از کودکان زیر ۵ سال و برگزاری کلاس‌های مشاوره حین ازدواج برای ۱۶۴۲ نفر داشتیم که از این میزان ۲۰ هزار و ۶۶۵.۵۴۷۶، ۳۱ هزار و ۲۱۳ و ۱۱۰۷ مورد آن در شهر مشهد بوده است. 

پاسخگویی به بیش از دو هزار تماس در خصوص نیازهای دارویی طی ایام نوروز

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیش از دو هزار تماس در خصوص نیازهای دارویی طی ایام نوروز توسط کارشناسان حوزه تدارک و توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد پاسخ داده شد. 

شبستری خاطر نشان کرد: به منظور خدمت‌رسانی هر چه بهتر به زائرین و مجاورین بارگاه مطهر رضوی در ایام نوروز و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در خصوص طرح بسیج سلامت نوروزی این معاونت؛ کارشناسان اداره تدارک و توزیع دارو مدیریت امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه، همه روزه در این معاونت حضور و به تماس‌های صورت پذیرفته با سامانه ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شماره ۱۹۰ در خصوص کمبودهای دارویی (داخلی ۳-۱-۱) پاسخگویی مناسب انجام داده و راهنمایی‌های لازم توسط کارشناسان مربوطه صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز